Nepodceňujte výběr vjezdové brány Zobrazit fotky zobrazit 5 fotek Vjezdová brána je daleko důležitější, než si mnozí lidé myslí. Vždyť první, co návštěvník před rodinným domem nebo sídlem firmy uvidí, je právě ona. A jak se říká, první dojem bývá ten nejdůležitější a člověk si z toho odvodí, co jej asi čeká uvnitř. Vybrat si kvalitní bránu však není v současné době žádný problém. Zákazník má ve specializovaných prodejnách velký výběr z nejrůznějších designů, které mu ji pomohou sladit s oplocením.

Vybrat si můžeme ze tří základních typů bran s rozdílnými vlastnostmi a výhodami. Je důležité se rozhodnout podle podmínek, ve kterých bude konkrétní brána umístěna. Křídla se otevírají buď posuvem do strany, pojezdem po kolejnici, či klasicky dovnitř dvora. Všechny vjezdové brány s elektromechanickým pohonem otevírání a zavírání jsou praktickým a komfortním řešením uzavření nebo povolení vstupu či vjezdu do objektu.

Na co nezapomenout?

Především by brána měla hodně vydržet. Je třeba si uvědomit, že domovní vjezdy bývají venku vystavené dešti, mrazu a sněhu. Navíc často stojí hned vedle vozovek, v zimě ošetřovaných převážně solením. Takový agresivní posyp škodí svému okolí a proto je třeba se mu bránit. Je dobré konstrukci natřít kvalitní barvou a zároveň ji vybavit ochranou proti zrezivění. Takto si zajistíme jednotné zbarvení a prodloužíme i její životnost.
V případě ocelových výrobků použijeme různé typy zinkování. U hliníkových materiálů dosáhneme maximální odolnosti proti nepříznivým klimatickým vlivům řízenou anodovou oxidací povrchu (v odborné praxi běžně vyjádřeno pojmy eloxace nebo eloxáž). Povrchově upravované výrobky však nejprve musíme řádně připravit (odmastit, opískovat a opatřit reaktivním základem). V běžných situacích pak není dobré práškové lakování. To sice kvalitou jen tak něco nepřekoná, když ho však někdo nebo něco poškodí, velmi obtížně se opravuje.

Co se za poslední roky příliš nezměnilo, jsou výplně křídel. Mezi lidmi zůstávají populární tradiční materiály jako dřevo, plasty a také ocel. Ta se může použít dvojím způsobem, a to buď v běžném zámečnickém či kovářském opracování.

Přitom si volíme z více typů povrchových úprav, tloušťek a členění výplní, orientace vertikální či horizontální, případně v motivu či jiné sestavě, s mezerami či bez. Naprosto ideální řešení ale neexistuje, každé má své výhody i nevýhody. Záleží hlavně na umístění brány. Důležité jsou v tomto ohledu také přání zákazníků, architektonické pojetí a cena.
Foto: MDI - DRÁŽDIL
Foto: MDI - DRÁŽDIL
Brány s křídly na otočných pantech

Provedení pantů je zde zvislé na parametrech křídel (výšce, šířce, tloušťce a podobně), pevnosti osazovacích sloupků a způsobu využití brány. K dispozici jsou standardní panty s neseřiditelnými čepy a také ložiskové a seřiditelné sestavy pantů. Ty mají v každém případě odpovídající dimenzování. Klasické otočné brány mají jedno nebo dvě křídla. Velikost jednoho křídla může při správném dimenzování pantů, konstrukce rámu a volbě materiálu dosáhnout i bez podpůrného kolečka až deseti metrů.

Tento typ bran doporučují znalci v případech, kdy majitel přilehlého domu není omezován ve využití prostoru v dosahu brány. Je tedy důležité, aby brána nezabírala část pozemku, který by jeho vlastník chtěl využít jinak. Tato varianta je ale nejlevnější!
Foto: MDI - DRÁŽDIL
Foto: MDI - DRÁŽDIL
Takové řešení má ovšem i své nevýhody, například nemůžeme hned za branou zaparkovat auto, zemědělský stroj a jiné. Tento typ brány rovněž není vhodný, pokud je uvnitř za branou větší stoupání. V takovém případě musí být křídla brány vybavena specificky výkyvnými panty. V zimě pak musí být prostor pro otvírání křídel očištěný od sněhu.

Brány posuvné do stran po pojezdové koleji

Tento typ bran se vysouvá do strany podél plotu. Křídlo brány se pohybuje po vodící dráze, která je zabudovaná v prahovém základu vjezdu. Křídlo se pohybuje díky speciálním kolečkům, která jsou zabudována pod, nebo přímo ve spodní části rámu křídla brány.

Nevýhodou tohoto systému je oproti klasické bráně s dovnitř otevíranými křídly složitější a dražší stavební příprava. Důvodem je hlavně příprava speciální vodící dráhy a také samotná náročnější konstrukce brány. A šetřit právě zde se určitě nevyplácí. Jestliže postavíme dráhu na nedostatečně pevný podklad či rovnou na trávník, drážka se začne propadat a údržba brány se výrazně prodraží.
Foto: MDI - DRÁŽDIL
Foto: MDI - DRÁŽDIL
Vodící profil na základu pojezdu výrazněji ovlivňují přírodní podmínky. Splavený štěrk, námraza a napadaný sníh. Musíme proto důsledně pečovat o provoz křídla a udržovat pojezdový profil v čistotě. Hrana koleje v otevřeném průjezdu také často reziví.

Na druhé straně má tento systém rovněž výhody. Auto můžeme parkovat hned za branou a ušetříme tak poměrně dost místa. Je rovněž možné vyrobit vrata o různých šířkách a také v pevnějších konstrukcích. Navíc se tento typ brány nemusí tolik otvírat (například při vcházení či odcházení po svých) jako klasická otevírací vrata.

Brány otevírané do strany na nosném rámu

Rám brány bývá našroubován a ve výjimečných případech i navařen na speciální C profil nad úrovní povrchu vjezdu. Vertikální držení křídla jistí vodící kladky na samostatné pomocné konstrukci či osazení na tělese oplocení. Brána poháněná elektromotorem se uvádí do pohybu přenosem točivého momentu vývodového pastorku pohonu. Ten je pevně ukotvený do základu těsně vedle křídla. Brána je nesena přes ozubený hřeben, ukotvený po délce křídla, v jeho spodní části.
Foto: MDI - DRÁŽDIL
Foto: MDI - DRÁŽDIL
Nesené posuvné brány si mezi zákazníky získaly na českém trhu nejvyšší oblibu. Jejich výhody jsou zřejmé. Minimálně zasahují do prostoru pozemku a tím neomezují jeho další využití. I v tomto případě se může auto parkovat přímo za branou a tato výhoda je zřejmá hlavně u menších pozemků.

Také nepotřebujeme žádné vodící těleso, zabudované do vozovky, které by ztěžovalo nájezd vozidla do objektu. Rovněž není jako v předchozím případě třeba častá údržba. Křídlo brány prostě jezdí i pokud majitel neodklidí malé množství napadaného sněhu či naplaveného štěrku.

Výhodná je rovněž cena, která je nižší, než u brány pojezdové po koleji. Vyrovnají se tak dražší pořizovací náklady vlastní konstrukce brány. Jedinou nepříznivou vlastností tohoto typu brány zůstává nutnost dostatečně dlouhé strany na zasouvání brány při oplocení, kam vrata při otevírání zajíždějí. Ta je asi o třetinu větší, než šířka samotného průjezdu.
Ing. Miroslav Dráždil Poslat poptávku