Sdílet
 

Podnikatelé zkracují práva spotřebitelů

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) se zabývalo obchodními podmínkami podnikatelů působících na českém trhu.

Datum vydání: 03.06.2005 | autor:
Už více jak dva roky jsou účinná přísnější ustanovení občanského zákoníku o 24 měsíční záruční lhůtě, rozporu s kupní smlouvou a o spotřebitelských smlouvách podle evropské právní úpravy. I přesto se Sdružení obrany spotřebitelů setkává s tím, že podnikatelé informují své zákazníky zavádějícím způsobem o jejich právech.
Sdružení obrany spotřebitelů se proto rozhodlo obchodní podmínky podnikatelů posoudit.
Foto Jaromír Janků Univerzál.
Foto Jaromír Janků Univerzál.
Na základě upozornění a podkladů od spotřebitelů podniklo SOS v oblasti obchodních podmínek zajímavý průzkum.
Spotřebitelé zasílali na adresu SOS kopie záručních listů, reklamačních řádů nebo reklamačních protokolů, které se týkaly prodeje spotřebního zboží. Sdružení se pak začalo zabývat jejich analýzou. Cílem bylo zjistit, zda podnikatelé nezkracují práva spotřebitelů.

Průzkum se týkal jak klasických kamenných obchodů, tak obchodů prodávajících přes internet. Pracovníci sdružení se zaměřili především na dodržování zákonem stanovených povinností prodejce. Jak všechno dopadlo? Prakticky ve všech obchodních podmínkách narazili na větší či menší nedostatek.

Nejčastější prohřešky kamenných obchodů
  • Zkracování zákonné záruky na spotřební zboží.
  • Podmíněné přijetí reklamace či možnosti odstoupit od smlouvy nepřiměřeným až nereálným požadavkem neporušeného obalu, nepoužití či nerozbalení daného výrobku.
  • Omezování práv spotřebitele při výměně zboží nebo odstoupení od smlouvy – reklamace byla odmítnuta s odůvodněním, že u nákupního dokladu chybí předložení záručního listu! Podle zákona ale spotřebiteli stačí pouze doložení uskutečnění nákupu prokazatelným způsobem.
  • Uplatnění reklamace nebylo možné v jiné provozovně, než ve které bylo konkrétní zboží zakoupeno – opět chyba! I tady zákon jasně požaduje přijímání reklamace v kterékoli provozovně, ve které je to možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků.
Smluvní podmínky nebo dohody s podnikatelem, na základě kterých se spotřebitel vzdává nebo omezuje některá svá zaručená práva, nejsou pro spotřebitele závazná a může se dovolat svých zákonných práv.
Nejčastější prohřešky internetových obchodů
  • Chybějící nebo zavádějící informace o možnosti odstoupení od smlouvy do 14ti dnů od převzetí zboží.
  • Krátká nebo dokonce žádná záruka.
Pokud se vada objeví do 6 měsíců po koupi zboží, má se za to, že existovala již při převzetí. Pokud s tím obchodník nesouhlasí, tak je jeho povinností dokázat opak.

Sdružení obrany spotřebitelů se v průběhu svého průzkumu setkalo také s takovými případy, kdy obchodní podmínky obsahovaly klauzuli nezakládající se na pravdě, že jejich text vznikl ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů ČR.

Tyto obchodní podmínky navíc nezaručovaly potřebnou úroveň ochrany a informovanosti! SOS neprodleně iniciovalo odstranění uvedeného odkazu. Nejenom, že tato informace poškodila pověst sdružení, ale zároveň poškodila i spotřebitele, kteří byli špatně informováni o svých právech vyplývajících z platných zákonů.
Sdílení článku

Sdílejte na sociálních sítích

Vybíráme články

Ohodnoťte článek kliknutím:
Diskuze na téma "Podnikatelé zkracují práva spotřebitelů"

Buďte první a napište komentář k  "Podnikatelé zkracují práva spotřebitelů"

NAHLÁŠENÍ NEVHODNÉHO PŘÍSPĚVKU zavřít
Opravdu chcete nahlásit administrátorovi tento příspěvek jako nevhodný ? ANO NE