Proč si pořídit zatravňovací dlažbu Zobrazit fotky zobrazit 7 fotek

Zatravňovací čili vegetační dlažba přinese zeleň tam, kde by jinak byla vytlačena položenými dlaždicemi, přitom však plochu též zpevní. Zatravňovací dlažba se vyrábí z betonu či plastu, přičemž betonová dlažba bývá o poznání levnější, je pevná, ale také těžká, proto však dobře sedí na podkladu, zato se s ní hůře manipuluje. Plastová dlažba je dražší, lehčí, ale též odolná a na podkladu bude dobře sedět i přes svou nižší hmotnost. Manipulace s ní je snadnější.

Rozdíl mezi vegetační dlažbou betonovou a plastovou

Zásadní rozdíl mezi betonovou a plastovou zatravňovací dlažbou je však v problematice vody. Za horka a sucha totiž betonová dlažba nasákne zálivkovou vodu, čímž ji odebere travinám. Následně se voda z betonu odpaří a to se děje při každém zavlažení. Zatímco plastová dlažba je nenasákavá a rostliny si tedy vodu udrží. Přesto však patří betonové zatravňovací dlaždice k nejrozšířenějším, jelikož jsou na trhu nejdéle.

Přednosti vegetační dlažby

Ať už však hovoříme o vegetační dlažbě betonové či plastové, obě nabízí jednoduchou manipulaci, snadné odvádění vody (ta se vsákne do terénu přímo v ploše, na kterou dopadá) a především výsledný přírodní vzhled zpevněné zatravněné plochy (až 40% plochy tvoří zeleň). Při správné pokládce a zatravnění může zatravňovací dlažba zarůst dokonce tak, že nebude její mříž téměř vidět. Vegetační dlažba však především zpevní plochy, aniž by opticky poškodila okolní zeleň.
Betonová zatravňovací dlažba
Betonová zatravňovací dlažba
Plastová zatravňovací dlažba
Plastová zatravňovací dlažba

Kam se vegetační dlažba hodí

Vegetační (zatravňovací) dlažba se tedy hodí především k vytváření zpevněných povrchů venkovních travnatých parkovišť a odstavných ploch, ale i zpevnění přístupových komunikací ke garážím a obytným budovám. Též je vhodná jako podklad pro venkovní automobilová stání, ale i ke zpevnění svahů a břehů koryt vodotečí.

Vegetační dlažba zcela nepokrývá plochu, v dlaždicích jsou otvory, kterými prorůstá trávník. A právě díky prorůstajícímu trávníku mají takto zpevněné plochy velmi pěkný vzhled a též výborné odvodňovací schopnosti. Standardně je betonová zatravňovací dlažba vyráběna v přírodní šedé barvě betonu, můžeme ji však získat i v barevných odstínech. Vyrábí se z prostého vibrolisovaného betonu. I plastová zatravňovací dlažba může nabídnout více odstínů, vyráběna je nejčastěji z recyklovaného plastu.

Důležitá je trvalá impregnace betonové dlažby

Důležité je též vědět, že betonové zatravňovací dlaždice by měly být opatřené trvalou impregnací, která zamezuje nasákavosti betonu a ulpívání povrchových nečistot. Díky tomu eliminujeme problém nasákavosti v létě, kdy beton odebírá vodu rostlinám a praskání v zimě vlivem zmrznutí vody vsáklé do betonu.
Zatravňovací dlažba
Zatravňovací dlažba

Bezúdržbové a odolné dlaždice

Jinak jsou zatravňovací dlaždice téměř bezúdržbové a pro mnohé zahrady dokonce vhodnější než tradiční zámková dlažba. Navíc je můžeme položit i bez krajových obrubníků. Běžná údržba je snadná – plochu podle potřeby zalijeme a posečeme zahradní sekačkou. Při dodržení technologického postupu pokládky vydrží takto zpevněná plocha bez poškození desítky let. Použít ji lze dokonce i místo nášlapných kamenů.

Kam se vegetační dlažba nehodí

Méně vhodná je zatravňovací dlažba na pochozí plochy, obzvláště botám s vysokými podrážkami se stává nepříjemnou překážkou, zcela nevhodná je pak například pro cyklistické stezky a plochy s předpokládaným pohybem handicapovaných osob (překážkou je berlím, francouzským holím, slepcům i invalidním vozíkům). Překážkou je také dětským odrážedlům, tříkolkám a koloběžkám.
Zatravňovací dlažba
Zatravňovací dlažba

Jak se pokládá zatravňovací dlažba

Pokládka zatravňovací dlažby není složitá. Abyste ale předešli případným nepříjemnostem vzniklým nekvalitní pokládkou a dlažba dobře a dlouho sloužila, nechte si ji raději položit od specializované firmy.

Při pokládce je třeba nejprve vyznačit plochu, kam se budou zatravňovací dlaždice pokládat. Pak je třeba odebrat zeminu. Hloubka výkopu je závislá na požadované nosnosti a na propustnosti podloží. Třeba před garáž s osobním automobilem je nutné zeminu odebrat do hloubky 20 až 30 cm při standardním podloží, v případě jílovitého podloží až 40 cm. Celou plochu je následně třeba zhutnit a upravit do naprosté roviny.

Mezi štěrkové podloží a vyrovnávací vrstvu můžeme položit hustou síťovinu z mikrovláken. Ta zpevní podloží a zároveň zabrání prorůstání plevele do trávníku. Na připravený podklad navezeme nosnou vrstvu štěrkopísku (10 až 20 cm), kterou opět vyrovnáme a zhutníme. Nakonec nasypeme na plochu čtyřcentimetrovou směs štěrkopísku a kompostu, kterou zarovnáme pomocí prkna a již nehutníme.

Poté se pokládají zatravňovací dlaždice. Pokud jsou opatřené zámkem, je třeba držet se orientační značky, která určuje správný směr kladení panelů. Panely je vhodné pokládat kolmo ke směru jízdy.
Nakonec je třeba vyplnit zatravňovací dlaždice zeminou, osít vhodným travním semenem a zasypat tenkou vrstvou písku. Poté již jen zavlažujeme, sekáme a případně doséváme travní semeno, je proto třeba pořídit větší zásobu osiva.

Zdroj: Miloslav Kobera, www.shutterstock.com
Pokládka zatravňovací dlažby - příprava podkladu
Pokládka zatravňovací dlažby - příprava podkladu
Zatravňovací dlažba
Zatravňovací dlažba