Dřevěná vestavba recyklovala původní nehezkou schránku a rozšířila ji o nový rozměr. (Foto: 2M26) Zobrazit fotky zobrazit 13 fotek

Nádherná práce se dřevem, která dělá radost už na pohled. K nehezkému celku původního skladiště, nyní ateliéru, architekti přistavěli/vestavěli dřevěný profil, který úplně proměnil vyznění celého objektu.

Život ve vesnici Heda neměl chybu. Dokud se u zdejšího pobřeží nacházel dostatek krabů, včetně až (!) čtyřmetrových takaashi-gani, tedy velekrabů japonských, měli místní o slušné živobytí postaráno. Jenže časy, kdy se rybáři vraceli s dostatkem úlovků podmořských gigantů, už jsou nejspíš nenávratně pryč. Proto se celá komunita, dříve plně orientovaná na rybářský průmysl, snaží hledat nové perspektivní cesty života. Součástí této transformace je i proměna původních rybářských skladišť u pobřeží v objekty s novým využitím.

Kouzlo přirozenosti. Po radikálním zásahu do struktury skladiště vše vypadá tak, že už to tak bylo.. (Foto: 2M26)
Kouzlo přirozenosti. Po radikálním zásahu do struktury skladiště vše vypadá tak, že už to tak bylo.. (Foto: 2M26)
Cedrové dřevo je odolné proti vlhku, slanému vzduchu a navíc je krásné. (Foto: 2M26)
Cedrové dřevo je odolné proti vlhku, slanému vzduchu a navíc je krásné. (Foto: 2M26)
Pohled z interiéru fotografického ateliéru/skladiště odhaluje, jak velký zásah bylo třeba provést. (Foto: 2M26)
Pohled z interiéru fotografického ateliéru/skladiště odhaluje, jak velký zásah bylo třeba provést. (Foto: 2M26)
Vybouraná část stěny původního skladiště pak oživila dvoupodlažní prosklená terasa – engawa. (Foto: 2M26)
Vybouraná část stěny původního skladiště pak oživila dvoupodlažní prosklená terasa – engawa. (Foto: 2M26)

Umění si žádá světlo

Jedno z takových skladišť bylo v roce 2017 přestavěno na fotografický ateliér. Jednak k soukromé praxi grafického umělce, ale taky jako místo volnočasového kroužku. Háček (v tomto případě zjevně rybářský) byl v tom, že prostor byl skutečně jen vyprázdněnou halou. Industriální atmosféra by asi tolik nevadila, jako absence denního světla. A proto se nyní architekti pustili do komplexnější úpravy celého objektu. Tak, aby do něj přivedli slunce i čerstvé povětří.

Přičemž se snažili vyzvednout stavební rysy typické spíše pro japonskou vesnici, než pro plechovou boudu skladu rybiny. Vycházeli z toho, že tím skutečně tradičním stavebním materiálem tu bylo vždycky dřevo, a proto onu rozšiřující a původní profil doplňující přístavbu vedli v cedrovém masivu. Materiál na práci pocházel od místního tesaře, který se na konstrukci sám podílel.

Dřevo zcela proměnilo charakter objektu. A z nelichotivé plechové boudy udělala stylový dům. (Foto: 2M26)
Dřevo zcela proměnilo charakter objektu. A z nelichotivé plechové boudy udělala stylový dům. (Foto: 2M26)
Dřevostavba, která spotřebovala 770 cedrových hranolů a desek. (Foto: 2M26)
Dřevostavba, která spotřebovala 770 cedrových hranolů a desek. (Foto: 2M26)

Tradiční rys japonských dřevostaveb

Práce, která trvala čistého času třem lidem dva měsíce, pak má podobu dvoupodlažní kryté terasy. Není to tedy úplně terasa, jako spíš modifikovaná japonská engawa. Polo-vnitřní prostor, který násobí využitelnost místa za každého počasí. Déšť a chlad obvykle vede k tomu, že se život zpomalí. Ale tady se nemusí nikterak omezovat, protože terasa je prosklená. Komfortní, slunná, prosvětlující.

Podlaží je funkčním meziprostorem. Můžete odtud obdivovat galerii i zahradu. (Foto: 2M26)
Podlaží je funkčním meziprostorem. Můžete odtud obdivovat galerii i zahradu. (Foto: 2M26)
Komfortní prostor s posezením a pracovnou oddělují od zahrady posunovací dveře. (Foto: 2M26)
Komfortní prostor s posezením a pracovnou oddělují od zahrady posunovací dveře. (Foto: 2M26)

Vystavěna je ze 770 cedrových hranolů, doplněná o fošny a podpůrnou výdřevu, jež se nakonec vyzvedá do výšky čtyř metrů (s plnou výškou stropů) a obestupuje dvě stěny původního skladiště. Na interiér tento dřevěný profil navazují posuvné dveře, další charakteristický rys japonských domů. Improvizovaný dřevěný nábytek a zahrada, na které se ještě chvilku bude muset pracovat, pak kompozici doplňují.

Bok po boku se tu setkávají a znovu spolu nažívají dva různé světy. (Foto: 2M26)
Bok po boku se tu setkávají a znovu spolu nažívají dva různé světy. (Foto: 2M26)

Konstrukce, která minimalizuje pevné spoje

Projekt názorně ukazuje, že síla původních materiálů a stavebních technik (pevných spojů je ve dvou podlažích skutečně jen minimum) může proměnit podobu i nehezkých objektů. Velekrabi se do moře u pobřeží Heda jen tak nevrátí, ale původní styl vesnických staveb si sem cestu najít dokázal. Je to první změna k lepšímu, která těší celou místní komunitu.

Materiály: 2M26

Foto-kredit: 2M26

Studie (Zdroj: 2M26)
Studie (Zdroj: 2M26)
Studie (Zdroj: 2M26)
Studie (Zdroj: 2M26)
Studie (Zdroj: 2M26)
Studie (Zdroj: 2M26)