Stavba rodinného domu dokončená v roce 2018, do kraje pod horami vnesla něco nečekaného. (Zdroj: Hamed Touri Karami) Zobrazit fotky zobrazit 17 fotek

S užitnou plochou 325 metrů čtverečních, stavbou nezvykle ostře vyjádřenou v betonové krustě a svými proporcemi připomíná tento třípodlažní dům nedobytný hrad.

Mladý pár se chtěl novostavbou odlišit od sociální podstaty okolí, ale přitom udržet jistou kulturní a scénickou návaznost. Co to znamená? Že ve vyprahlé krajině na úbočí Elburz (Alborz), ve vesnici Ayenevarzan, se rozhodli nestavět klasický nízký dům s rovnou střechou, ale spíše obydlí připomínající ksar, opevněnou obytnou věž. Která má, jako útočiště karavan, v regionu také svou tradici.

Zvenku připomíná neprostupný rébus kamenných bloků, uvnitř chová prostorné atrium. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Zvenku připomíná neprostupný rébus kamenných bloků, uvnitř chová prostorné atrium. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Geometrií tvarů, jež připomínají pukající monolit, prostupují dva balkony a terasa. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Geometrií tvarů, jež připomínají pukající monolit, prostupují dva balkony a terasa. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Interiér je tradičně pohádkově iránský-perský, byť se nachází v moderně designovém obydlí. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Interiér je tradičně pohádkově iránský-perský, byť se nachází v moderně designovém obydlí. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Anonymitu obyvatel uchovává zvenčí, zevnitř je až odvážně otevřený. Koupelna propojená s ložnicí. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Anonymitu obyvatel uchovává zvenčí, zevnitř je až odvážně otevřený. Koupelna propojená s ložnicí. (Zdroj: Hamed Touri Karami)

Díky tomu mohlo obydlí vyrůst ve svém místě jako svébytná entita, zužitkovat scénické výhledy i mnohem širší plochu stěn, do níž se opírá slunce. Sídlo stojí až na samém konci vesnice, a proto si mohlo dovolit být „kreativnější“ ve svém moderní pojetí, a místo hlíny a kamení stvrdilo svou odolnost betonovým korpusem.

Zdá se být vyšší, než skutečně je

Stavbě domu udal charakter terén. Svah, do nějž se objekt usadil, přitom hraje dvojí roli. V přízemí, na úrovni terénu, se terénní vlnou mohlo skrýt první patro i prostor pro parkovací stání. Druhou etáž pak svah přirozeně vyvyšuje nad okolí. Kompaktní obydlí tak působí vyšším a výraznějším dojmem, než jaké ve skutečnosti je, byť ve své podstatě začíná až betonovými bloky uzavřeným atriem v patře. Dělení domu pak probíhá podle dvou os, které člení dům okny, přístupem k dennímu světlu a koridory chodeb. Přirozenou snahou je tu dům maximálně prosvětlit, ale přitom zajistit, že se interiér nebude zbytečně přehřívat. Minimalizovány naopak byly vhledy dovnitř domu zvenčí.

Betonovými kostkami, které vymezují profil stavby, prochází mezi patry tenké pásky prosklení. Ty navazují prostor kuchyně a jídelny na místnosti v přízemí. Prvků vizuálně propojujících komunikaci mezi patry je tu ale víc. Na úrovni prvního patra se koridor mění v mostek, jež z chodby prostupuje ven a stává se balkonem. Dvojakost jednoho prvku se ukazuje i u schodišť, které se ve svém průběhu stávají chodbou vedoucí do ložnice (a u dalšího „mostu“ který vzniká mezi knihovnou a obývacím pokojem). Obyvatelé zevnitř vnímají jasnou geometrii uspořádání a smysl každé místnosti, lidé zvenku přitom vidí jen rébus poskládaný z robustních betonových kostek.

V tomto „hradu“ nechybí ani několik tajných dveří. Vedou na balkon i do koupelny. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
V tomto „hradu“ nechybí ani několik tajných dveří. Vedou na balkon i do koupelny. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Střešní terasa, balkon, přízemí a bazén, v jedné pohledové linii. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Střešní terasa, balkon, přízemí a bazén, v jedné pohledové linii. (Zdroj: Hamed Touri Karami)

Exponován slunci, uzavřený zvenčí

Rodinný dům jako celek disponuje dvěma balkony, dvěma výrazově odlišnými podlažími (otevřeným a diskrétním), přičemž svůj vnější vzhled ujednocuje provedením fasády. Zevnitř sází na četná prosklení (i jako zábradlí, které zbytečně nezabírají prostor), vytváření masivem stěn zastíněných partií, přehlednost a průhlednost mezi jednotlivými patry, jež ale neubírá obyvatelům na soukromí (a to navzdory odvážným částem, jako vestavěné koupelně propojené s ložnicí). Je to příhodná směs, uzpůsobená potřebám a životu klientů.

Prostupnost stavby zevnitř-ven je značná, ale obyvatelé se ve svém hradě o soukromí bát nemusí. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Prostupnost stavby zevnitř-ven je značná, ale obyvatelé se ve svém hradě o soukromí bát nemusí. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Pohledové osy jsou vedené bloky obvodu. Uvnitř je ale místo pro stinné kouty a vnitřní zahradu. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Pohledové osy jsou vedené bloky obvodu. Uvnitř je ale místo pro stinné kouty a vnitřní zahradu. (Zdroj: Hamed Touri Karami)

Bydlení je přitom vedeno ve velmi povzneseném duchu, spájí dohromady ryze tradiční dekor – vázy, perské koberce, vyřezávaný nábytek z masivu – s nevšedními kousky moderního designu. Zajímavé jsou i fúze: v domě, který je moderním hradem, nechybí ani „tajné dveře“ (prostup do koupelny a na terasu, jež splývá se stěnou). A ani vodní příkop, v podobě nádrže bazénu, sycené dešťovými srážkami a přečišťované. Protože se tu myslelo na udržitelnost i ekologii. Objekt zatím z krajiny možná až příliš výrazně vystupuje, ale až stromy vysázené po obvodu jeho zahrady dorostou, se svým okolím splyne.

Zařízení kuchyně odráží modernu a nejvyšší praktičnost. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Zařízení kuchyně odráží modernu a nejvyšší praktičnost. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Mezi patry je udržované vizuální propojení, obyvatelé i místnosti spolu komunikují. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Mezi patry je udržované vizuální propojení, obyvatelé i místnosti spolu komunikují. (Zdroj: Hamed Touri Karami)

Z balkonu v druhém patře i z přístupné střešní terasy se nabízí nepřerušený výhled na pohoří Alborz, včetně masivu nyní zasněžené vyhaslé sopky Damávand. V ní podle starých legend a pověstí spí obrovský drak. Dům v Ayenevarzanu je hradem, v němž bdí a dozírají na to, že drak spí.

Materiály: MAAN Architecture Group

Foto-kredit: Hamed Touri Karami

Půdorys prvního nadzemního podlaží (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Půdorys prvního nadzemního podlaží (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Půdorys druhého nadzemního podlaží (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Půdorys druhého nadzemního podlaží (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Půdorys třetího nadzemního podlaží (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Půdorys třetího nadzemního podlaží (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Půdorys střechy (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Půdorys střechy (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Studie, řez domem (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Studie, řez domem (Zdroj: MAAN Architecture Group)
Centrální schodiště protíná dům od přízemí až k atriu v patře. (Zdroj: Hamed Touri Karami)
Centrální schodiště protíná dům od přízemí až k atriu v patře. (Zdroj: Hamed Touri Karami)