Rovná střecha a jednoduše geometrický profil stavby připomíná kalifornský bungalov. (Foto: Burak Teoman) Zobrazit fotky zobrazit 13 fotek

Nikáju v severozápadní Anatolii považovali za pozemský ráj lidé už před mnoha tisíci lety. Pohostinné, prosluněné ale ne přehřáté místo přitahovalo davy. Zamilovali si to tu Řekové, Římané, Byzantinci a po nich Turci. Region tedy začal na jistotách vlídného klimatu budovat svou reputaci v cestovním ruchu už pradávno, a pokračuje v ní dodnes. 

V projektu novostavby domu pro trávení dovolené nyní zdejší pohodu připomínají i architekti ze studia Kamila Tanera. Jeho zapojení je trochu netradiční, protože profesionálové ze Států v Turecku zatím mnoho zakázek nerealizují, Američany zaužívaný styl se zde totiž jeví být spíše nekompatibilní s místní stavební tradicí.

Otevřenost tu není planým pojmem. Dům skutečně s okolím spolu-existuje v harmonii. (Foto: Burak Teoman)
Otevřenost tu není planým pojmem. Dům skutečně s okolím spolu-existuje v harmonii. (Foto: Burak Teoman)
Segment ve středu hlavní obytné části je podpůrný. A současně nese i oboustranný krb. (Foto: Burak Teoman)
Segment ve středu hlavní obytné části je podpůrný. A současně nese i oboustranný krb. (Foto: Burak Teoman)
Dům se otevírá výhledům do dálek. (Foto: Burak Teoman)
Dům se otevírá výhledům do dálek. (Foto: Burak Teoman)
Design interiéru nemá vyhraněný styl, je to spíš fúze několika variant dovolenkových domů. (Foto: Burak Teoman)
Design interiéru nemá vyhraněný styl, je to spíš fúze několika variant dovolenkových domů. (Foto: Burak Teoman)

Kousek Kalifornie v Turecku

Jenže právě tohle stojí za originalitou celého Reed House, letního prázdninového domu o rozloze užitné plochy 341 metrů čtverečních. Je totiž navržen tak, že připomíná spíše kalifornské letní sídlo. Tahle americko-turecká záležitost tedy působí nesmírně uvolněně, protože si bere to nejlepší z místa i pokročilé trendy-architektury.

Záměrem bylo vytvořit prostor pohody pro mysl, tělo i duši. Prostor, kde mohou obyvatelé žít s lehkostí, láskou, radostí a štěstím, kde mohou načerpat síly a omládnout. Architekt strávil řešením nároků svých klientů 3 měsíce, než konečně vyladil projekt do podoby, kdy se mohlo začít pracovat.

Každá ložnice si osobuje trochu jiný výhled na okolní krajinu. (Foto: Burak Teoman)
Každá ložnice si osobuje trochu jiný výhled na okolní krajinu. (Foto: Burak Teoman)
Vnější paluba je chráněná překryvem střechy. Vzniká tím prostor pro rozsáhlou terasu. (Foto: Burak Teoman)
Vnější paluba je chráněná překryvem střechy. Vzniká tím prostor pro rozsáhlou terasu. (Foto: Burak Teoman)

Stavba dýchající v rytmu okolí

Název domu, Reed House - tedy Rákosový dům – přitom odkazuje na odbourání hranic mezi vnitřním a vnějším prostorem a celkovou prodyšnost stavby. Podobně, jako v houští rákosiny kolem sebe máte výplň prostoru a střechou nad hlavou, ale pořád jste vlastně venku. Objekt silně sází na přirozenou cirkulaci vzduchu, klimatizaci běžných provětráváním. Podstatné bylo i uchopení výhledů, tak aby byly zajímavě navázané na okolí. Vše přitom bylo v rovnováze a vzájemné harmonii.

Reed House je mírně vyvýšen nad úroveň terénu. Ani ne tak kvůli terénu, jako výhledům do okolí. (Foto: Burak Teoman)
Reed House je mírně vyvýšen nad úroveň terénu. Ani ne tak kvůli terénu, jako výhledům do okolí. (Foto: Burak Teoman)
I když je dům sestaven z ocelových rámů, hlavní dojem tu vytváří všudypřítomné dřevo. (Foto: Burak Teoman)
I když je dům sestaven z ocelových rámů, hlavní dojem tu vytváří všudypřítomné dřevo. (Foto: Burak Teoman)

Nejprve jsme začali s vnitřním prostorem, velikostí ložnic, obývacího pokoje, jídelny, koupelen, umístěním oken a jejich vzájemným vztahem,“ popisuje proces tvorby projektu Taner. Interiér je tedy vzdušný, jeho široké jádro tvoří obytná denní část, se zázemím oddělených ložnic po stranách profilu.

To je i nejvýraznější součástí fasády v místech, kde se zrovna neprostupují okenní otvory. (Foto: Burak Teoman)
To je i nejvýraznější součástí fasády v místech, kde se zrovna neprostupují okenní otvory. (Foto: Burak Teoman)

Konkrétní sloh interiéru je přitom nesnadné identifikovat, je to spíš mix, fúze různých stylů. „Trochu Kalifornie, trochu Japonsko, trochu Bali,“ dodává Taner. Společná jim je ale uvolněnost a uklidňující prožitek dovolené, a to je univerzální jazyk, kterým hovoří celý Reed House. A kterému i Nikája v Anatolii hovoří už tisíce let.

Materiály: Kamil Taner Architecture & Interiors

Foto-kredit: Burak Teoman

Půdorys (Zdroj: Kamil Taner Architecture & Interiors)
Půdorys (Zdroj: Kamil Taner Architecture & Interiors)
Studie (Zdroj: Kamil Taner Architecture & Interiors)
Studie (Zdroj: Kamil Taner Architecture & Interiors)
Studie (Zdroj: Kamil Taner Architecture & Interiors)
Studie (Zdroj: Kamil Taner Architecture & Interiors)