Realizovaný projekt Host House je dům, který je na melbournském předměstí k nepřehlédnutí. (Foto: Sharyn Cairns) Zobrazit fotky zobrazit 14 fotek

Působivý projekt třípodlažní přestavby rodinného domu, která maximálně těží z kontrastů mezi černou a bílou barvou, a přitom se nebojí nabídnout pestrou přehlídku materiálů a chytrých řešení. 

Původně to byl nízký domek, dřevostavba se sedlovou střechou, která soužila k ubytování sezónních dělníků v Brunswick East, na předměstí Melbourne. Teď se z obydlí, které kromě prostoru pro fantazii nenabízelo mnoho místa, měl stát rodinný dům. Klienti si přitom přáli zachovat ducha místa, kvalitně vystavěná dřevostavba jim nevadila. A proto se ji rozhodli rozšířit. Doslova všemi směry.

Tmavá fasáda ujednocuje a propojuje objem původní stavby i vícepodlažního rozšíření. (Foto: Sharyn Cairns)
Tmavá fasáda ujednocuje a propojuje objem původní stavby i vícepodlažního rozšíření. (Foto: Sharyn Cairns)
Nekrouží tu náhodou někde nazgulové? Za šera nebo bouřky bude Host House působit strašidelně. (Foto: Sharyn Cairns)
Nekrouží tu náhodou někde nazgulové? Za šera nebo bouřky bude Host House působit strašidelně. (Foto: Sharyn Cairns)
Realizovaný projekt Host House je dům, který je na melbournském předměstí k nepřehlédnutí. (Foto: Sharyn Cairns)
Realizovaný projekt Host House je dům, který je na melbournském předměstí k nepřehlédnutí. (Foto: Sharyn Cairns)
S přechodem do interiéru se ale brzy osmělíte. Kontrastní černá a bílá tu nepůsobí tak divoce. (Foto: Sharyn Cairns)
S přechodem do interiéru se ale brzy osmělíte. Kontrastní černá a bílá tu nepůsobí tak divoce. (Foto: Sharyn Cairns)

Dvě barvy rozdělují prostor a čas

To, co bylo dříve nízkým bílým domkem se tak protáhlo do stran, aby se se objem šikmé střechy rozšířil až k hranici pozemku. Za původní fasádou pak začaly růst nové objemy, který přidávaly objektu na využitelnosti i patrech. K rozsáhlým proměnám docházelo i v interiéru, kde v místech vkládání nových prvků vznikaly jedinečné prostorotvorné křižovatky protínající místnosti. Staré přitom zůstalo v bílých barvách, a nové části se hlásí nekompromisní černou barvou.

Je to hodně nezvyklé – barevný kontrast se u rezidenčních staveb obvykle vyjadřuje střízlivěji – ale tady černobílé kombinace překvapivě dobře fungují. I proto, že černou obkladovou barvu obvykle zjemňuje přímé denní světlo, procházející oknem anebo otevřením objektu do zahrady. Dialog mezi stávajícími bílými strukturami a novými černými prvky je zdůrazněn vertikálou, napříč celým projektem. Platí tu, že v místnostech společenských je více bílé, a v soukromých pokojích zase více černé.

Napojení místností na vnější zeleň je působivé. Stejně jako do podlahy zapuštěná vana. (Foto: Sharyn Cairns)
Napojení místností na vnější zeleň je působivé. Stejně jako do podlahy zapuštěná vana. (Foto: Sharyn Cairns)
Kde je černá v nadbytku a mohla by převládnout, zjemňuje ji efekt denního světla. (Foto: Sharyn Cairns)
Kde je černá v nadbytku a mohla by převládnout, zjemňuje ji efekt denního světla. (Foto: Sharyn Cairns)

Působivá souhra materiálů

Když trochu odhlédnete od dvoubarevnosti, začnete si všímat detailů v přístupu k materiálům: jsou tu hrubě opracovaný řezaná dřeva, strukturované prvky cihlového zdiva, texturou bohaté omítky, tvarovaný a hlazený beton (a betonové stěrky), štípaný kámen. To, co zprvu vypadá jako snaha ohromit černobílým kontrastem se tak postupně rozvíjí do působivého experimentu s nejrůznějšími přírodními prvky.

 Detail navázání staré části původního domu na nový, do patra tažený přístavek. (Foto: Sharyn Cairns)
Detail navázání staré části původního domu na nový, do patra tažený přístavek. (Foto: Sharyn Cairns)
Původní sedlová střecha se tu propisuje do interiéru přiznanou stropní konstrukcí. Tady v bílé. (Foto: Sharyn Cairns)
Původní sedlová střecha se tu propisuje do interiéru přiznanou stropní konstrukcí. Tady v bílé. (Foto: Sharyn Cairns)

Textury těchto vložených prvků se pak v interiéru volně kombinují s umělým a přirozeným světlem, které je navrženo tak, aby vytvářelo dynamické efekty v průběhu celého dne. Je tu pořád na co koukat. Klaustrofobní pocity se tu nedostavují, protože zpoza oken se hlásí svěží zeleň zahrady, která dodává domu zvláštní atmosféru. Jako kdybyste pobývali v jeskyni uprostřed tropické džungle.

Do patra vede nenápadné schodiště, které neubírá místa obyvatelům. (Foto: Sharyn Cairns)
Do patra vede nenápadné schodiště, které neubírá místa obyvatelům. (Foto: Sharyn Cairns)
Po čase přestane surový černobílý kontrast vadit a začíná působit až uklidňujícím dojmem. (Foto: Sharyn Cairns)
Po čase přestane surový černobílý kontrast vadit a začíná působit až uklidňujícím dojmem. (Foto: Sharyn Cairns)

Detaily zjemňují celek

Rozšíření objem původní dřevostavby v sobě nese otevřené obytné prostory a jednu z ložnic. Profil sedlové střechy se tu promítá do zalomení stropu, a celý tento podlouhlý prostor ústí až k pergole/terase. Směrem vzhůru, do podlaží, jsou situovány soukromé pokoje, ložnice. Včetně „hlavní“ master ensuite rodičů, která se nachází až v podkroví. Oproti tomu už velká kuchyně působí rozumněji, nedivoce.

Kombinace materiálů, řemeslné a umělecké prvky, dekorace. Host House překvapuje neustále. (Foto: Sharyn Cairns)
Kombinace materiálů, řemeslné a umělecké prvky, dekorace. Host House překvapuje neustále. (Foto: Sharyn Cairns)
Ložnice přímo v nejvyšším patře Sauronovy věže. (Foto: Sharyn Cairns)
Ložnice přímo v nejvyšším patře Sauronovy věže. (Foto: Sharyn Cairns)

Soustředí se na estetiku reflexních povrchů, kamenné desky a stylově osvětleného baru. Hlavní koupelna v přízemí má unikátní vanu, zapuštěnou do podlahy. Vyjít se odtud dá přímo do zahrady. Dům harmonicky kombinuje kouzlo původní dřevostavby a její estetiku chaty, k níž přidává nové a moderní části, obohacené o řemeslné kousky dekorací. Černobílé provedení tedy nakonec nevytváří ten hlavní dojem, jaký si z domu odnesete.

Půdorys domu (Zdroj: Splinter Society)
Půdorys domu (Zdroj: Splinter Society)

Zdálky je věž pořád strašidelná

Spojení staré dřevostavby s přístavbou a navýšením podlaží ujednocuje provedení fasády. Je šedo-černá po celém svém průběhu, a působí skutečně výrazným dojmem. Architekti dodali domu nezaměnitelný vzhled tím, že obklady protáhly v nepravidelnosti nad výšku obytných částí a ponechaly je zubaté. Takže z dálky rodinný dům trochu připomíná až strašidelné sídlo nějakého černokněžníka, nebo onu Sauronovu věž v Mordoru.

Materiály: Splinter Society

Foto - kredit: Sharyn Cairns