Postel královských parametrů je kouskem, který skutečně přitahuje pozornost. (Zdroj: Fran Parente) Zobrazit fotky zobrazit 11 fotek

Španělsky znamená refugio útočiště, úkryt. A přesně k tomu je netradiční loftový byt z brazilského Cidade Jardim uzpůsoben. Ve svých dimenzích vychází z vizuální předlohy pravěké jeskyně, v níž člověk může nerušeně pobývat v bezpečí před predátory a nesmlouvavou divočinou. Pračlověk by však byl hodně překvapený, jak může taková novodobá „jeskyně“ vypadat.

Je mnohé, čím Refugio může zaujmout. Začneme rozhodně štědrou plochou 101 metrů čtverečních užitného prostoru, která ale nekoresponduje s tím, že byt v sobě nese vlastně jen dvě místnosti. Kde je koupelna, kuchyň? I ty jsou součástí této výměry a dvoupokojové dimenze. V rámci otevřeného prostoru, který je více než stěnami dělen naznačeným profilem místností, se vše nachází hezky pohromadě. Zorientovat se v tomto prostoru ale není úplně snadné, protože stěny, profil stropu, pravá i falešná schodiště, jsou opravdu poněkud matoucí. Nacházíme se totiž částečně v suterénu a částečně ve sníženém přízemí dvou domů. Z nichž jeden směřuje do ulice a druhý, rohový, komunikuje spíše s dvorem a zahradou. Refugio je „pod nimi“, a svými okenními průhledy zabírá výřez ulice, aby se výrazně širšími francouzskými okny díval do zahrady (jež je níž, než úroveň ulice).

Při koupeli můžete snadno nabýt dojmu, že se cachtáte někde v džungli pod vodopádem. (Zdroj: Fran Parente)
Při koupeli můžete snadno nabýt dojmu, že se cachtáte někde v džungli pod vodopádem. (Zdroj: Fran Parente)

Série nečekaných proměn

Stropy? Jeden je hladký a zkosený, snad proto, že místnost byla dříve dílnou. Druhá místnost má strop klenutý, protože byla ve své někdejší podobě sklepem. Architekti část těchto rysů charakteristických pro suterén a podzemí doslova odbourali okny, kompletní rekonstrukcí stěn a částečným překryvem stropů dřevěným obkladem. Vznikla tím nevšední mozaika původních a naznačených tvarů. A podobné je to i se schodišti. Zachována, jako významný estetický rys sice byla obě (oba domy měly do svých podzemních prostor vlastní schody), ale funkční a schůdné je jen jedno. To, které rámuje vstup do celé domácnosti. Obyvatelé přesto asi budou preferovat vstup do loftu nikoliv z ulice, ale spíše ze zahrady. Jež celému interiéru dodává velmi příjemný ráz. Až na šeď betonu a zapracování zemitých materiálů totiž Refugio nepůsobí „suterénním“ dojmem. A snad jen tam, kde by se mohl nějaký prvek více pojit s dojmem sklepa, nastupují světlé dřevěné obklady, polidšťující atmosféru.

Atypické tvary stropu vychází z úprav původních dispozic místa. (Zdroj: Fran Parente)
Atypické tvary stropu vychází z úprav původních dispozic místa. (Zdroj: Fran Parente)
Koupelna je vyvedena do podoby formálních nezbytností, v naprosto uvolněném duchu. (Zdroj: Fran Parente)
Koupelna je vyvedena do podoby formálních nezbytností, v naprosto uvolněném duchu. (Zdroj: Fran Parente)

Přírodní materiály doprovází technika

Atmosféra uvolněnosti (nadloží domů a terénu navzdory) je silnou stránkou celého Refugia. Dá se říct, že pokud to má být jeskyně, je to jeskyně pětihvězdičková. K vidění je tu mix přírodních materiálů a živých rostlin, které se vzájemně doplňují. Výrazný prostor tu dostal kamenný masiv i surový kámen, dřevěné desky a bambus, ručně tkané koberce a plátno, a teprve za nimi vystupují klasické povrchy a technologické součásti (zastiňující žaluzie na dálkové ovládání, tlumená LED světla a podsvícení v přednastavených „zážitkových“ režimech). Barevné vyznění je lehce neutrální, oči nedráždící. Jeskyně nemá vyvolávat intenzivní emoce, jen nabízet poklidné zázemí a pohodu odpočinku. Dekorativně-estetických prvků se tu sešlo skutečně mnoho, ale klienti architektů jsou už tak založení.

Bydlení má díky až katalogový charakter, kde se samoúčelnost věcí pro krásu a radost nebije s praktičností. Netradičně pojatý loft je plně nastaven na potřeby svých obyvatel a jejich celodenní režim. Kuchyně, respektive kuchyňský kout s dlouhou pracovní deskou, je součástí obývacího pokoje/jídelny. Místnosti, která si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek světla. Proudí sem v podstatě ze tří stran. A v ložnici, které vévodí přímo královské lože, si zase nemohou stěžovat na nedostatečné spojení s přírodou. I ta sem okny proniká. Koupelna má podobu desky s vestavěným umyvadlem a zrcadlem, a za zástěnou z živých rostlin se nachází skutečně masivní kamenná vana. Architekti tu kombinovali vyloženě „měkké“ prvky designu se surově neopracovanými, hrubými materiály. Tím utužili celkový dojem z přenádherně zabydlené jeskyně. Místa pro život, o jakém se pralidem nikdy ani nesnilo.

Materiály: Consuelo Jorge Arquitetos

Foto-kredit: Fran Parente

Jídelna a kuchyň má skoro katalogové proporce. Obyvatelé si ale „krásných“ věcí považují. (Zdroj: Fran Parente)
Jídelna a kuchyň má skoro katalogové proporce. Obyvatelé si ale „krásných“ věcí považují. (Zdroj: Fran Parente)
Zúžený průchod mezi místnostmi vychází z původních dispozic. Beton a zemité barvy hrají prim. (Zdroj: Fran Parente)
Zúžený průchod mezi místnostmi vychází z původních dispozic. Beton a zemité barvy hrají prim. (Zdroj: Fran Parente)
Skleněné plochy násobí prožitek z prostupujícího denního světla. (Zdroj: Fran Parente)
Skleněné plochy násobí prožitek z prostupujícího denního světla. (Zdroj: Fran Parente)
Šatní skříň a kosmetický stolek se stávají součástí ložnice, ve formě proskleného boxu. (Zdroj: Fran Parente)
Šatní skříň a kosmetický stolek se stávají součástí ložnice, ve formě proskleného boxu. (Zdroj: Fran Parente)
Světelná stěna dává i partii pod zemí naprosto jiný vzhled. Světla je možné tónovat, uzpůsobit. (Zdroj: Fran Parente)
Světelná stěna dává i partii pod zemí naprosto jiný vzhled. Světla je možné tónovat, uzpůsobit. (Zdroj: Fran Parente)
Původní schodiště zůstalo zachováno ve svých proporcích, teď už jen jako designový prvek. (Zdroj: Fran Parente)
Původní schodiště zůstalo zachováno ve svých proporcích, teď už jen jako designový prvek. (Zdroj: Fran Parente)
Půdorys loftu (Zdroj: Consuelo Jorge Arquitetos)
Půdorys loftu (Zdroj: Consuelo Jorge Arquitetos)