Sekční garážová vrata jsou ideálním řešením pro garáže s jakkoli omezeným prostorem u stavebního otvoru (vstupu), ale i pro garáže postavené přímo na stavební linii (před vraty je veřejný chodník či vozovka). Při jejich otevírání se uvolní celý stavební otvor (žádné křídlo nám před garáží ani v ní nezabírá místo).

Lamely sekčních vrat nemohou sevřít prsty a jednotlivé sekce mají výborné izolační vlastnosti. Sekční vrata ovládáme pohonem s dálkovým ovládáním a při výpadku proudu i manuálně. Vybavit pak garáž můžeme i vedlejšími vchodovými dveřmi se stejným designem. Podstatnou výhodou sekčních vrat je i dlouhá životnost.

Na jakém principu fungují?

Sekční vrata se otevírají svisle, kdy sekce zajíždějí pod strop v takzvaných vodících drahách. Sekční garážová vrata tvoří ucelený systém, který se skládá z vodící dráhy, pantů, pružin, koleček, hřídele a jednotlivých sekcí. Pružiny pak vyvažují váhu (hmotnost) vrat.

Používají se pružiny tažné a torzní a jsou vybavené pojistkou, bránící jejich přetržení. Veškeré kovové příslušenství sekčních vrat je ochráněné žárovým zinkováním před korozí. Jednotlivé sendvičové panely vrat jsou široké od 20 do 45 mm (dle výrobce) a celoobvodovým těsněním.
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Montáž

Běžně sekční vrata montujeme za stavební otvor, do vnitřního prostoru své garáže. Získáme tak uvnitř co nejvíc místa (vrata nám v garáži nepřekážejí) a můžeme tedy využít téměř celý průjezd.

Stavební připravenost před montáží

Sekční garážová vrata zásadně montujeme na zarovnanou a také začištěnou vnitřní stěnu garáže a zároveň na dokončenou podlahu. Vrata tedy nejsou tím prvním, čím garáž vybavujeme, jsou až konečnou výplní stavebního otvoru.

Nejčastější parametry pro stavební připravenost
- výška nadpraží je alespoň 25 cm, vrata však lze většinou instalovat i při nižším nadpraží (7-10 cm pro ruční ovládání, 10-15 cm pro ovládání pohonem)
- šířka ostění je alespoň 10 cm
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Způsob ovládání

Nejvhodnější a zároveň i nejčastěší ovládání sekčních vrat je pomocí pohonu a dálkového ovládání. Nejčastěji se setkáme s podstropním pohonem, který je umístěný v ose vrat (ve středu). Běžný je však i boční integrovaný pohon, kdy dokonce uspoříme místo pro nadpraží. Navíc lze vrata ovládat i ručně. Takové ovládání oceníme, pokud garáž nevyužíváme příliš často, nebo při výpadku proudu, kdy nám nic jiného ani nezbude.

Provedení sekčních garážových vrat

Tím nejpodstatnějším je nakonec i samotný vzhled garážových vrat. Svým vzhledem vrata nejen upoutají, ale i zapadnou do architektonického celku stavby (pokud v případě konkrétního projektu domu o architekturu vůbec jde). V běžné nabídce sekčních garážových vrat jsou 4 možnosti jejich provedení. Vrata kazetová, hladká, v širokých a úzkých pruzích.
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Materiál a barvy

Pokud zvolíme sekční vrata nezateplená, budou vhodná jedině do samostatně stojící garáže, která zároveň nefunguje jako dílna a není tedy vytápěna. Sekce se vyrábí z žárově zinkovaného ocelového plechu, lakovaného plastovou barvou. Jeho minimální tloušťka je 0,5 mm. Zateplené sekce jsou vyplněné PUR pěnou.

Standardní výška sekcí se pohybuje od 510 do 600 mm a při jejich tloušťce 40 mm nepřesahuje váha (hmotnost vrat) 14 kg/m2. V barevném provedení a povrchové úpravě pak vládne velká variabilita a rivalita konkurenčních výrobců. Velmi oblíbené jsou imitace dřeva a prolis dřeva, takzvaný Woodgrain. Oblíbený je však i povrch Stucco a povrch zcela hladký. Při výběru povrchu vrat však vždy záleží i na Montáž fasádě a řešení oken a dveří domu.
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS
Foto: David Jodl - ADAXS