To, co se od vstupní brány jeví jako nahodilý shluk kostek ale začne brzy dávat smysl. (Zdroj: Dinesh Mehta) Zobrazit fotky zobrazit 15 fotek

Pomalu a jistě se blíží léto, a dosud marně vzývané slunce nám nejspíš rychle připomene, co je to pořádné vedro. Kam se před ním skrýt? Inspiraci můžeme načerpat v luxusním domě z Indie, kde rtuť teploměru neklesá pod 35 °C dlouhé měsíce.

Indické Lakhnaú, historicky nazývané Zlatou branou k východu, nyní zažívá bouřlivý rozvoj. Na rozdíl od jiných do extrémů přehuštěných a lidmi přesycených metropolí v Indii i celé Asii, má ale k dispozici prostor pro další růst a potřebné prostředky. Stát Uttarpradéš, jehož je celé sídlo hlavním městem, totiž patří k nejbohatším zemím indické federace. A na jeho odvážné moderní architektuře je to znát. Stejně jako fakt, že největším nepřítelem kvalitního bydlení je tu úmorné vedro. Jak s ním pracují architekti, když jejich klientům nechybí peníze? Překvapivě podobně, jako už po celá staletí. Předsazené zástěny, vnořené dvory a krycí zdi totiž fungují pořád stejně dobře.

Sem jen tak na návštěvu bez pozvánky nepřijdete. Vysvětlí vám to strážný. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Sem jen tak na návštěvu bez pozvánky nepřijdete. Vysvětlí vám to strážný. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Západní stěna nabízí nepravidelný profil a o rozrůzněné výšky, s okny krytými zástěnami. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Západní stěna nabízí nepravidelný profil a o rozrůzněné výšky, s okny krytými zástěnami. (Zdroj: Dinesh Mehta)

Bydlení pro horních 10 000? Jak se to vezme!

Do startu se hodí zmínit jen letmo něco o ve stavbě přítomných šesti rozměrných ložnicích, využitelné podlahové ploše 780 metrů čtverečních a o tom, že vjezd do domu hlídá strážný. Ne, tohle obydlí si na skromnost opravdu nehraje a nepředstírá, že by takhle měl žít každý. Je ale ukázkou perspektivy toho, s jak relativně obyčejnými (tradičními) stavebními prvky můžete bydlet velmi kvalitně, ať už prostředky máte, či nikoliv. Protože celé tohle štědře komponované obydlí, připomínající malý palác, vychází z těch přesně samých stavebních principů, jako obyčejný domek na indickém prosluněném venkově. Takže?

Při výhledu z ulice dům neukazuje víc, než jen surový beton a pískovcové obklady zdí. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Při výhledu z ulice dům neukazuje víc, než jen surový beton a pískovcové obklady zdí. (Zdroj: Dinesh Mehta)

Pasivní systém chlazení se neobejde bez vegetace

Pokud utíkáte před horkým sluncem, je třeba anonymizovat profil zdí a ubrat na oknech. Ta, bez nichž to nejde, se musí svým výhledem upínat ke „studenému“ severu. A na severu musí být orientována i zahrada, bez níž se domek ani malý hrad neobejdou. Proč? Je to vegetace, kdo pasivně a vytrvale zvlhčuje a ochlazuje vzduch, a vy jej „vychlazený“ budeme jímat okny do domu. Západ, východ, jih? Pokud možno bez oken a zbytečných proluk, a tam, kde to není jinak možné, je třeba před oknem vybudovat předsazenou stěnu. Buď regulérní štít volné zdi, anebo mozaikovou záštitou.

Lokální krása, globální rozměr

V tomto konkrétním případě pak mozaikový vzor kopíruje styl tzv. chikan, výšivek typických na kurtách z Lakhnaú. A protože se volně opakují u všech slunce-lamů, kopíruje se tento vzor i do interiéru, v podobě odrazů a stínů. To je ale spíš jen zajímavý detail, kterým dodali architekti stavbě lokální styl. Podstatné je tu nádvoří, respektive centrální obestavěný prostor, výrazná dutina přesahující výšky obou pater. Zastřešená. Právě do tohoto neutrálního prostoru vnitřního patia totiž tradičně patří voda. Jezírko, nádrž, studna nebo bazén. Místo, které přirozeně vydává chlad. Zvlášť, když jej průběžně provívá vítr vanoucí od severu.

Vlastní vstup do domu je veden „kaňonem“ v objemu stavby. Není tu přímý zlom interiér/exteriér. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Vlastní vstup do domu je veden „kaňonem“ v objemu stavby. Není tu přímý zlom interiér/exteriér. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Členění interiéru je velmi rozvolněné, sází na vzdušnost a univerzální prodyšnost. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Členění interiéru je velmi rozvolněné, sází na vzdušnost a univerzální prodyšnost. (Zdroj: Dinesh Mehta)

Dům totiž není kompaktně uzavřený, jen si vybírá, kde na jeho obyvatele nečíhá slunce. Architekti dobře vysledovali, jak orientovat jednotlivé průhledy, aby přehřívání interiéru nevedlo k poklesu kvality bydlení. Vlastní vstupy do domu jsou zanořené do objemu stavby, stíní samy sebe. Takže tu není přímá hrana kontaktu vnitřního a vnějšího prostředí. A ještě maličkost: před okny se vyplatí do zástinu vysadit spoustu širokolisté vegetace, ideálně v samo-zalévacích nebo hydroponických květináčích. Tím, jak vlhkost vydýchávají, přirozeně přenáší chlad do místností za nimi.

Vstupní dvorana, která je současně oním zastřešeným patiem. Zdobné jezírko nemůže chybět. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Vstupní dvorana, která je současně oním zastřešeným patiem. Zdobné jezírko nemůže chybět. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Když se Lakhnaú ponoří do tmy, září dům jako lucerna do okolí. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Když se Lakhnaú ponoří do tmy, září dům jako lucerna do okolí. (Zdroj: Dinesh Mehta)

Ani milionář nechce utrácet za klimatizaci

Konkrétní stavba je nejspíš obydlím místního průmyslníka nebo jiného milionáře, ale zapracované stavební prvky pasivní ochrany před horkem jsou prakticky totožné, jako v obyčejných staveních po celé Indii. I když by asi nebylo pro tohohle klienta problém, zainvestovat hezkých pár stovek tisíc do hyper-efektivní klimatizace, žádnou tu nepotřebuje. Dál už je to jen o členění jednotlivých svazků místností, křížovém provětrávání, identitě prostoru. Paleta materiálu, od surového betonu, pískovce a dřeva, doprovázená zevnitř tlumeným světlem, propojuje tradiční stavební přístup, indické umění a krajinu do jedné kompozice. Pořád ale platí, že bydlet dobře nemusí nutně znamenat bydlet v paláci. A že obrana proti letnímu úpalnému vedru funguje na stejných principech v luxusních sídlech i malých domcích.

Materiály: Sanjay Puri Architects

Foto-kredit: Dinesh Mehta

V zástěnách se opakuje stále tentýž vzor, charakteristický pro výšivky z Lakhnaú. (Zdroj: Dinesh Mehta)
V zástěnách se opakuje stále tentýž vzor, charakteristický pro výšivky z Lakhnaú. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Vegetace, ať už širokolistá nebo se kapkovými špičkami, je součástí přírodní klimatizace. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Vegetace, ať už širokolistá nebo se kapkovými špičkami, je součástí přírodní klimatizace. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Nabízí se tu zajímavé prostory pro posezení ve venkovním polostínu. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Nabízí se tu zajímavé prostory pro posezení ve venkovním polostínu. (Zdroj: Dinesh Mehta)
I přitažlivá místa k odpočinku uvnitř. Tlumené barvy a lehké šero je tento pro dům typické. (Zdroj: Dinesh Mehta)
I přitažlivá místa k odpočinku uvnitř. Tlumené barvy a lehké šero je tento pro dům typické. (Zdroj: Dinesh Mehta)
Půdorys prvního nadzemního podlaží (Zdroj: Sanjay Puri Architects)
Půdorys prvního nadzemního podlaží (Zdroj: Sanjay Puri Architects)
Půdorys druhého nadzemního podlaží (Zdroj: Sanjay Puri Architects)
Půdorys druhého nadzemního podlaží (Zdroj: Sanjay Puri Architects)
Boční pohledy (Zdroj: Sanjay Puri Architects)
Boční pohledy (Zdroj: Sanjay Puri Architects)