Stěny nemusí být obzvláště silné, ale musí mít vysokou objemovou hmotnost (Zdroj: KM Beta) Zobrazit fotky zobrazit 3 fotky

Kvalita spánku a odpočinku, ale i soustředění nebo pracovní výkonnost. Na to vše má vliv akustická pohoda. Jak jí dosáhnout? V případě budov, kde podle výzkumů strávíme přes 80 procent času, je ovlivňována hlavně obvodovým pláštěm – tedy především zdmi. Platí, že čím jsou masivnější, tím lépe od hluku izolují. A nejde přitom o jejich tloušťku, hlavní roli zde hraje objemová hmotnost – silná stránka vápenopískových bloků Sendwix od KM Beta.

Místo? České Budějovice, Studio D – akustika s.r.o. Hlavní role? Stěna z vápenopískových bloků Sendwix o tloušťce 240 milimetrů od KM Beta. Scénář? Přesným měřením v akreditované akustické laboratoři potvrdit výpočtem stanovené hodnoty. A výsledek? Vzduchová neprůzvučnost vykazuje s rezervou lepší výsledky, než jaké požadují platné normy pro moderní stavby. V souboji s hlukem představují bloky Sendwix těžkou váhu s hodnotou 57 decibelů.

Jak jednoduše číst složitá čísla

Vzduchová neprůzvučnost. Asi nejdůležitější akustický parametr stavebního materiálu. Jak se měří? „V tomto případě se bavíme o hluku šířeném vzduchem. Na jedné straně zdi je zdroj, na druhé přijímač. Měříme, kolik umí celá konstrukce zdi z tohoto zvuku pohltit,“ popisuje princip jednatel akreditované laboratoře D-akustika Ing. František Dolejší. Výsledek pak říká, jakou akustickou pohodu získáme. Tedy to, jaké budeme mít podmínky pro soustředění, pracovní výkonnost, odpočinek nebo spánek.

Vápenopískové bloky Sendwix (Zdroj: KM Beta)
Vápenopískové bloky Sendwix (Zdroj: KM Beta)

POZOR: Pro definici intenzity zvuku se používá jednotka decibel. Pokud ovšem chceme sílu hluku srovnávat, není to tak jednoduché jako třeba v případě délky a metrů. Decibel je obecně logaritmická poměrová jednotka. Nárůst hlučnosti o 3 decibely tak v praxi znamená hluk dvojnásobný. 

V reálném případě to může vypadat takto. Pro městskou dopravu se uvádí hodnota 70 decibelů, kamion může vyprodukovat decibelů klidně i 80. Pokud vzduchová neprůzvučnost stěny z materiálu Sendwix 8DF-LP-AKU činí 57 decibelů, pak uvnitř vnímáme hluk s hodnotou 23 až 33 decibelů. Pro srovnání – tyto hodnoty se udávají pro padání listí nebo šepot…

ZAJÍMAVOST: Hladina hluku je pro lepší představu ke konkrétním činnostem přirovnávána velmi často. Šum listí má přibližnou hodnotu 20 decibelů, tichý hovor 40 dB, běžný hluk ulice 50 dB, hlasitý hovor 60 dB, frekventovaná ulice 70 dB, křik nebo kamion 80 dB, vlak 90 dB, pneumatická sbíječka 100 dB. 

Vápenopískové bloky Sendwix (Zdroj: KM Beta)
Vápenopískové bloky Sendwix (Zdroj: KM Beta)

Objemovou hmotnost ničím nenahradíš

„Obecně platí, že čím je materiál těžší, tím je vzduchová neprůzvučnost vyšší. To je základní pravidlo, fyzika. Třeba extrudovaný polystyren, používaný na zateplení, navzdory často rozšířenému mínění nefunguje z pohledu akustiky takřka nijak. Potřebujete hmotu, od které se hluk přicházející zvenčí odrazí,“ vysvětluje František Dolejší. V případě vápenopískových bloků Sendwix je přitom objemová hmotnost na úrovni od 1 400 až 2 000 kg/m3 – ve srovnání s jinými běžně používanými zdicími systémy jde o hodnotu jen těžko hledající konkurenci.

Tato skutečnost přináší i další nespornou výhodu. „Když je základní stěna těžká, lépe se s tím pracuje, prostor pro případnou chybu z pohledu akustiky je malý. A když k ní v průběhu realizace stavby přeci jen dojde, následky se snáze odstraňují,“ přidává zajímavý postřeh. Souvisí to s tím, že v praxi se používají pro vzduchovou neprůzvučnost dvě hodnoty – laboratorní a stavební. První je daná měřením v laboratoři, druhá je výslednicí toho, jak dobrý je projekt a samotná realizace.

Nepodcenit přípravu a hlídat detaily

Projekt zpracovaný, materiál na stavbu objednaný. Pokud začnete hluk a boj s ním řešit až v tomto okamžiku, budete tahat za velmi krátký konec provazu. Jaký je tedy ten správný okamžik? „Určitě musíme začít už tou první fází, tedy výběrem pozemku. Jeho umístění vzhledem k dopravní infrastruktuře a výrobě. Všechny souvislosti musejí projekt a zvolené konstrukční řešení reflektovat. Když v těchto krocích budete spěchat, může se to při realizaci a následném užívání vymstít,“ upozorňuje na možná úskalí technický konzultant KM Beta Vlastimil Sova.

A na co si dát pozor v dalších krocích? Vše najdete přehledně v Manuálu pro stavbu od KM Beta.