Sdílet
 
Stavební firmy, řemesla

Objem veřejných stavebních zakázek v roce 2013 poklesl o 2,3 %

Datum vydání: 04.02.2014 | autor:

V roce 2013 došlo k poklesu objemu veřejných stavebních zakázek o 2,3 procenta a jejich hodnota tak dosáhla 94,4 mld. Kč. Největšími zadavateli byly regionální úřady a sdružení. Pokles investic byl patrný napříč téměř všemi kategoriemi veřejných investorů, růst byl zaznamenán pouze u ministerstev a celostátních úřadů, jak ukazuje analýza analytické společnosti CEEC Research zpracovaná na základě nejnovějších údajů Věstníku veřejných zakázek. 

Zateplování domu Zateplování domu
Zateplování domu
Jeden z významných motorů české ekonomiky – české stavebnictví – se v posledních pěti letech, tedy od roku 2008, kdy bylo stavebnictví na svém vrcholu, propadl více než o čtvrtinu (25,9 procenta). Výsledky analýzy stavu veřejných stavebních zakázek za rok 2013 zpracované analytickou společností CEEC Research podle nejnovějších údajů Věstníku veřejných zakázek ukazují, že předchozí pokles objemu veřejných zakázek z roku 2012 (pokles o 13,9%) se zastavit nepodařilo. V roce 2013 následovalo další snížení objemu veřejných prostředků do stavebních zakázek, a to o 2,3%. Objem zadaných veřejných zakázek tak v minulém roce dosáhl úrovně 94,4 mld. Kč.

Přestože objem zadaných zakázek nadále klesal, jejich počet naopak rychle rostl (o 43%). Podstatný vliv zde měla předchozí novela zákona o zadávání veřejných zakázek (z dubna 2012), která snížila hranici pro podlimitní VZ na stavební práce z 6 mil. Kč bez DPH na 3 mil. Kč bez DPH. Pokud bychom použili metodologicky srovnatelný základ, byl by růst počtu zakázek mírnější (o 8,5%). Výsledky ukazují, že pokles objemu veřejných zakázek byl doprovázen úbytkem zejména velkých zakázek a že veřejní zadavatelé museli zpracovávat větší množství menších zakázek, což jak sami potvrzují, je spíše zahlcovalo a vedlo k nárůstu byrokracie.

„Jedním z klíčových problémů veřejných stavebních zakázek jsou i dlouhé lhůty pro zadání těchto zakázek, čímž se následná realizace oddaluje, a na trhu tak práce chybí. Ne vždy je to ale chybou na straně zadavatele. V některých případech totiž průtahy souvisí i s taktickým odvoláváním proti rozhodnutí ze strany neúspěšných stavebních firem, které někdy v rámci konkurenčního boje hodí konkurenci „vidle do zakázky,“ doplňuje Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research.
Z pohledu struktury byly největšími zadavateli zejména regionální úřady a sdružení (38%). Meziroční vývoj ukázal na růst počtu zadaných zakázek napříč všemi kategoriemi zadavatelů. Z pohledu hodnoty zakázek (objemu investovaných prostředků) došlo naopak téměř ve všech kategoriích k poklesu (viz přiložená tabulka).

Meziroční změny zadaných zakázek v roce 2013 podle druhu zadavatele

Z pohledu regionální struktury, největší objem peněz byl investován ve Středočeském a Moravskoslezském kraji. Z mapy je možné vyčíst také změny objemu oproti předchozímu roku. Nelichotivé prvenství získal kraj Karlovarský, který zaznamenal největší procentuální snížení objemu zadaných stavebních zakázek (pokles o 53,3%), a současně také patřil mezi tři kraje s nejnižším objemem veřejných stavebních zakázek v ČR. Naopak nejrychleji rostoucím krajem z pohledu vývoje objemu veřejných stavebních investic byl kraj Vysočina (+72,1%) a to zejména díky modernizaci dálnice D1.
Zdroj: www.ceec.eu
Sdílení článku

Sdílejte na sociálních sítích

Vybíráme články

Ohodnoťte článek kliknutím:
Diskuze na téma "Objem veřejných stavebních zakázek v roce 2013 poklesl o 2,3 %"

Buďte první a napište komentář k  "Objem veřejných stavebních zakázek v roce 2013 poklesl o 2,3 %"

NAHLÁŠENÍ NEVHODNÉHO PŘÍSPĚVKU zavřít
Opravdu chcete nahlásit administrátorovi tento příspěvek jako nevhodný ? ANO NE