Světelné podmínky v nynější kuchyni se také razantně proměnily. Nová okna jsou dvě. (Foto: Aitor Estévez) Zobrazit fotky zobrazit 15 fotek

Katalánci jim říkají masia, dlouze masía, Španělé a v aragonském regionu je nazývají pardina. Společně jde o těžko popsatelný typ venkovského stavení, rodinného domu. Vznikem často předchází 16. století, a jejich podoba odráží, že věta: „můj dům – můj hrad“ tu dříve nebyla prázdným úslovím. 

Tato masía stojí v  Baix Empord? dobrých 5. století. Nejvíce ji poničili stavební úpravy před 40 lety. (Foto: Aitor Estévez)
Tato masía stojí v  Baix Empord? dobrých 5. století. Nejvíce ji poničili stavební úpravy před 40 lety. (Foto: Aitor Estévez)

masii obvykle žila celá rodina, služebnictvo, námezdné pracovní síly na výpomoc. A s nimi také jejich zvířectvo, úroda ve sklepech a sýpkách. Nechyběl ani holubník na střeše. Stavení to bylo kompaktní, natlačené a vyvýšené, takže právem připomínalo hrad. V časech, kdy se okolní kraj jen hemžil lapky a loupeživými rytíři, pak takové obydlí sloužilo jako rodinná tvrz. Na španělském venkově jsou dodnes časté, a tato, usazená srdci regionu Baix Empord? Je vlastně perfektní ukázkou toho, co masia byla. A bohužel i toho, čím je masia dnes.

Některé kusy k nábytku mají veteránský věk, ale majitelé se jich rozhodně vzdát nechtěli. (Foto: Aitor Estévez)
Některé kusy k nábytku mají veteránský věk, ale majitelé se jich rozhodně vzdát nechtěli. (Foto: Aitor Estévez)
Ložnice pro hosty má hotelový standard. Výhled z okna směřuje do zahrady a na polnosti. (Foto: Aitor Estévez)
Ložnice pro hosty má hotelový standard. Výhled z okna směřuje do zahrady a na polnosti. (Foto: Aitor Estévez)
Obývací pokoj, knihovna, čítárna. A zahrada za okny. Tady vládne klid a pohoda. (Foto: Aitor Estévez)
Obývací pokoj, knihovna, čítárna. A zahrada za okny. Tady vládne klid a pohoda. (Foto: Aitor Estévez)
Koupelna působí tím nejmodernějším dojmem. Tady majitelé kompromisy s minulostí neřešili. (Foto: Aitor Estévez)
Koupelna působí tím nejmodernějším dojmem. Tady majitelé kompromisy s minulostí neřešili. (Foto: Aitor Estévez)

Vzpomínka na středověk

Vystavěny jsou z masivních kamenů a balvanů, které se neopracovávaly (s výjimkou kamenů nad rámy oken a podklady nad dveřmi a prahy). Část předělů zdí je lepená hlínou nahrazující maltu, omítky z hašeného vápna, jako krytina břidlice. A k tomu spousta komplikovaných vnitřních kleneb, chlad místy až metr tlustých zdí, šero dané miniaturními okénky. Zkrátka a dobře nic, co by odpovídalo současným standardům. Úkolem architektů v tomto případě bylo „ušít na míru“ rekonstrukci masie, tak aby rozvržení místností korespondovalo s nároky obyvatel.

Komplikací navíc pak bylo, že do oprav se předchozí majitel pustil před 40 lety, a zanesl tak do trojpodlažní stavby (s obytným suterénem) řadu nepůvodních prvků. Tento dodatečný nános bylo zapotřebí odstranit, a spolu s ním pak renovovat/zachovat to, co bylo hodnotné a autentické. Za tímto účelem byla úroveň přízemí snížena a otevřena směrem k pozemku v zadní části, část klenby byla nově zarovnána, klenuté stropy omítnuty. Materiál se tu obdivuhodně recykloval, kameny z odstraněných stěn (kvůli novým oknům) byly zapracovány do podlahy v přízemí.

Valené klenby v předsíni, která kdysi byla stájí. Klenba chránila masivní trámy před vlhkostí. (Foto: Aitor Estévez)
Valené klenby v předsíni, která kdysi byla stájí. Klenba chránila masivní trámy před vlhkostí. (Foto: Aitor Estévez)
Otvorů ve zdech, které dnes rámují okna, tu pár přibylo. Světlo je zapotřebí. (Foto: Aitor Estévez)
Otvorů ve zdech, které dnes rámují okna, tu pár přibylo. Světlo je zapotřebí. (Foto: Aitor Estévez)
Přízemí domu je podélně províváno větrem ze zahrady do dvora. (Foto: Aitor Estévez)
Přízemí domu je podélně províváno větrem ze zahrady do dvora. (Foto: Aitor Estévez)
I přes členitost povrchu, hrubost textury, má celý interiér velmi jemné vyznění. (Foto: Aitor Estévez)
I přes členitost povrchu, hrubost textury, má celý interiér velmi jemné vyznění. (Foto: Aitor Estévez)

Původní proporce, nový design

Objekt si uchovává svůj přirozeně vertikální styl. Renovace se dočkaly kamenné zárubně a nadpraží, ručně vyráběné keramické obklady, dveře, umyvadla, dřezy, kované ploty, lucerny v průčelí, fontánky. Specifické práce bylo zapotřebí provést na nábytku, který svému nedobrému stavu navzdory – nesl ducha místa a renovaci si skutečně zasloužil. S domem hradem a jeho pokoji dnes výtečně ladí. Jeho proporce pořád zachovávají to, co zde stálo dlouhá staletí, a klenby místností mají velmi silný charakter. Přesto se tu už obyvatelé nepochybují v šeru a chladu.

Moderní prvky a designový nábytek identitu letitého domu nikterak nestírají. (Foto: Aitor Estévez)
Moderní prvky a designový nábytek identitu letitého domu nikterak nestírají. (Foto: Aitor Estévez)
Venkovní posezení na dvoře prostě chybět nemůže. (Foto: Aitor Estévez)
Venkovní posezení na dvoře prostě chybět nemůže. (Foto: Aitor Estévez)

Dům je přiměřeně vzdušný (ze dvora do zahrady), táhlé sdílené prostory profoukává průvan a vzduch se tu přirozeně klimatizuje. Identitu domu nestírá nový design moderního vybavení, ani technické prvky si z atmosféry neukrajují. Asi nejmoderněji pak působí hlavní koupelna, s uzavíratelným sprchovým boxem vsazeným pod střešní okno. Textury, ačkoliv hrubé a zvrásněné, nepůsobí vulgárně, a celý interiér hraje v duchu světle okrových barev. Dnes tu nechybí ani venkovní posezení na dlážděném dvoře, z něhož je výhled na polnosti, využívané k suchému zemědělství.

Studie (Zdroj: Pepe Gascón Arquitectura)
Studie (Zdroj: Pepe Gascón Arquitectura)

S celkovou užitnou plochou 275 metrů čtverečních má dům potenciál k širšímu využití. A návrat k farmářským tradicím, teď už ovšem v rozvolněném víkendovém hobby-duchu, je jednou z možností, o níž majitelé přemýšlejí. Práce architektů tu byla úspěšná. Dokázali posílit vybrané elementy minulosti stavby, a přitom zajistit současným majitelům velmi kvalitní bydlení.

Materiály: Pepe Gascón Arquitectura

Foto-kredit: Aitor Estévez

Studie (Zdroj: Pepe Gascón Arquitectura)
Studie (Zdroj: Pepe Gascón Arquitectura)
Studie (Zdroj: Pepe Gascón Arquitectura)
Studie (Zdroj: Pepe Gascón Arquitectura)