Variace bílé a šedé, v odlišném provedení, doplněné o živý prvek dubového stolu a kuchyňské linky. (Foto: Ewout Huibers) Zobrazit fotky zobrazit 18 fotek

Čas na přelomu 17. století měl svůj osobitý architektonický styl, a domy lemující pobřeží a ulice kolem říčních kanálů v Amsterodamu vypadaly naprosto úchvatně. Tenkrát. Dnes už se tyto řídce dochované objekty většinou dají jen označit za mimořádné ze stavebního hlediska, ale k přímému obývání se už bohužel moc nehodí. Co s nimi dál? 

Chránit je jen jako památku bez dalšího praktického využití moc smysluplné není. Proto se tu rozmáhá trend renovačně-rekonstrukčních úprav, které pozvedávají hodnotu historických domů, a přibližují je současnému standardu. Projekt Canal House je příběhem jednoho takového domu, stojícího u hrany kanálu Amstelved. Vystavěn byl v roce 1675, a do dnešních dní se uchoval v podstatě jen ve formě dobře udržované čelní fasády, směřující do ulice.

Obývací pokoj, místnost, kterou prochází ubytovaní a současně se zde nejvíc mísí starý a nový styl. (Foto: Ewout Huibers)
Obývací pokoj, místnost, kterou prochází ubytovaní a současně se zde nejvíc mísí starý a nový styl. (Foto: Ewout Huibers)

Hezké zvenku, zevnitř ruina

To, co se nacházelo dál za touto vnější obálkou, už ale tak hezké nebylo. „V podstatě to byla kompletní vybydlená ruina ve stavu rozkladu,“ zmiňují architekti, kteří dozorováním rekonstrukce objektu strávili dvě léta. Snadné to rozhodně nebylo, protože přáním klienta bylo co nejvíc zakonzervovat autentické rysy stavby. A proto se na práci podíleli celé týmy specialistů historických renovací. Odborníci na záchranu dřevěných prvků, omítek, zdiva. Nechyběli ale ani designéři, kteří vkládali prosklené/zrcadlové desky, lehké předěly nových stěn nebo na míru vyhotoveného nábytku. Kromě stavební minulosti totiž do projektu promlouvala přítomnost, v podobě požadavků na provedení plně odpovídající aktuálním kvalitám bydlení.

Tradiční fasáda vypovídá o staletích, která má dům za sebou. Interiér promlouvá o budoucnosti. (Foto: Ewout Huibers)
Tradiční fasáda vypovídá o staletích, která má dům za sebou. Interiér promlouvá o budoucnosti. (Foto: Ewout Huibers)
Apartmánový pokoj v podstřeší těží z původní světlé výšky stropů. Už to ale není sklad s jeřábem. (Foto: Ewout Huibers)
Apartmánový pokoj v podstřeší těží z původní světlé výšky stropů. Už to ale není sklad s jeřábem. (Foto: Ewout Huibers)

Úpravy, které šly na dřeň

Zahrnovalo to vyprázdnění části vnitřního objemu, odstranění nadbytečného zdiva a otevření zadní části domu směrem do miniaturní zahrady. Prosvětlení, provzdušnění, nadlehčení a zvýšení řekněme estetické hodnoty. Uvnitř existující stavby tak vzniklo šest úplně nových místností. Architekti přitom museli adaptovat plán obytných místností souběžně tak, aby odpovídaly dimenzím čtyřpodlažního dvou-domu, který neměl ztratit akcent autentičnosti a vzletnost moderního interiéru. Na 115 metrech čtverečních tak vznikalo velmi komplikované dílo, v němž byly jednotlivé prvky velmi těsně provázány. Provedení interiéru zdůrazňuje (anebo naopak dovedně skrývá) určité součásti, nabízí nevšední výhledové linie, prostorovou obsáhlost a návaznost.

Staré a nové je tu snadno odlišitelné, vložené nové části se tu obvykle liší barvami a texturou materiálů. Kuchyň v přízemí je světlá, s betonovou (bělenou) podlahou, doplněná o dubový jídelní stůl. Šeď dubu pak vizuálně navazuje tuto místnost na obývací pokoj, který je současně vstupní halou, spojnicí vedoucí do pater. Tady se hodně řešila akustika a bezpečnostní úprava provedení točených schodů. Moderní koupelna v přízemí je vedena v zelené, pokoje v patrech pak v kombinaci modré a bílé. Úložné prostory, skříně, které by nejspíš působily příliš fádně, se kryjí za nejrůznějšími „tajnými“ dveřmi – třeba za rotující stěnou knihovny. Specifickým vloženým prvkem je pak do patra situovaná koupelna s „japonskou“ dřevěnou vanou, s výhledem na hladinu říčního kanálu.

Předsíň je jen vstupní komůrkou, v zádveří bývalého uhláku se dnes nachází botník a věšáky.  (Foto: Ewout Huibers)
Předsíň je jen vstupní komůrkou, v zádveří bývalého uhláku se dnes nachází botník a věšáky. (Foto: Ewout Huibers)
Profil a sklon schodů je původní, ale provedení jednotlivých stupňů si žádalo komplexní zásah. (Foto: Ewout Huibers)
Profil a sklon schodů je původní, ale provedení jednotlivých stupňů si žádalo komplexní zásah. (Foto: Ewout Huibers)
Kuchyň s jídelnou je situována na úroveň sníženého přízemí, nově adaptované části celého domu. (Foto: Ewout Huibers)
Kuchyň s jídelnou je situována na úroveň sníženého přízemí, nově adaptované části celého domu. (Foto: Ewout Huibers)
Do pater jsou zasazeny obytné pokoje, ložnice. Vévodí jím modrá a bílá, jež působí nerušivě, klidně. (Foto: Ewout Huibers)
Do pater jsou zasazeny obytné pokoje, ložnice. Vévodí jím modrá a bílá, jež působí nerušivě, klidně. (Foto: Ewout Huibers)

Adaptován na další staletí

Výsledek práce architektů mluví sám za sebe. Dům, který se svých základech počítá stáří úctyhodných 347 let, se dočkal uvnitř komplexní proměny, zatímco zvenčí si dál zachoval svou typickou historickou podobu. Co tu teď bude? Plánem klienta je, že Canal House teď bude sloužit jako zázemí pro turisty, kteří během pobytu v Amsterodamu dávají přednos ubytování v soukromí. Dům je k tomu příhodně situovaný, a po rekonstrukčně-renovačních zásazích plně vyhovuje požadavkům na moderní stylové bydlení. Objekt byl zachován, rozšířen, adaptován. A nový model využití mu nyní garantuje budoucnost.

Šeď skříňového kompletu, kredence, podtrhuje návaznost na barevné provedení sestupu. (Foto: Ewout Huibers)
Šeď skříňového kompletu, kredence, podtrhuje návaznost na barevné provedení sestupu. (Foto: Ewout Huibers)
Japonská relaxační koupelna je sice v nizozemském domě novotvarem, nepůsobí ale nepatřičně. (Foto: Ewout Huibers)
Japonská relaxační koupelna je sice v nizozemském domě novotvarem, nepůsobí ale nepatřičně. (Foto: Ewout Huibers)

Materiály: i29

Foto-kredit: Ewout Huibers

Řez domem (Zdroj: i29)
Řez domem (Zdroj: i29)
Řez domem (Zdroj: i29)
Řez domem (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)
Půdorys (Zdroj: i29)