Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 2 fotky

Vládní zastropování cen energií ztrácí smysl. Někteří dodavatelé představují nové ceníky elektřiny a plynu. A ceny mohou být hluboko pod vládou stanoveným stropem, ale i pod cenami některých konkurentů. Neznamená to však, že by měl konkrétní dodavatel zlodějské marže, kvůli velkým výkyvům na trhu nakoupily některé firmy plyn a elektřinu pro své zákazníky draze na dlouhou dobu dopředu a nemohou proto nyní rychle zlevnit. Akce je v tomto případě na zákazníkovi. Může změnit dodavatele, musí si to však dobře spočítat. Změna má smysl pouze v tom případě, že se opravdu vyplatí.

Jednejte hned, výpovědní lhůty jsou obvykle tříměsíční a zima nejdražší

Je pouze na nás, jaké ceny elektřiny a plynu a jaké podmínky budeme akceptovat. Ano, můžeme zůstat u konkrétního dodavatele tak dlouho, dokud i on ceny zásadně nesníží, ale může nás to vyjít hodně draho. Především v případě plynu mohou domácnosti s vyšší spotřebou ušetřit změnou dodavatele ročně až desítky tisíc korun. A pozor, pokud chcete ušetřit za energie již během letošní zimy, je třeba hledat levnějšího dodavatele již nyní, protože smlouvy na dobou neurčitou mají obvykle tříměsíční výpovědní lhůty. Nyní máme srpen, když přidáme tři měsíce, přehoupneme se do listopadu a to již především spotřeba plynu na vytápění běží naplno. Se zkracujícími se dny se však zvyšuje i spotřeba elektřiny a pokud elektřinou vytápíme či je pro topný systém jinak nezbytná (např. tepelná čerpadla), platí to samé i pro elektřinu.

Změna dodavatele není složitá, ale musí se vyplatit

Sice se na ceny z let 2019 a 2020 zřejmě nedostaneme již nikdy, jelikož velkoobchodní trh pravděpodobně nespadne až tak nízko, ale výrazné zlevnění je na dosah. Změna dodavatele přitom není složitá, je však třeba důsledně prostudovat nabídku nového dodavatele včetně případných smluvních sankcí a poplatků a to i ve smlouvě s dodavatelem stávajícím. Dokonce se vyplatí zaslat novou nabídku stávajícímu dodavateli s dotazem, zda může takovou nabídku dorovnat, či zda může nabídnout konkrétní výhody. Na tržišti se jedná, tedy smlouvá. Ostatně proto se používá slovo SMLOUVA.

Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)
Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)

Před rozhodnutím o změně dodavatele je třeba znát smluvní podmínky, které jste podepsali stávajícímu dodavateli. Z nich plynou závazky, výpovědní lhůta a případné sankce. Není ale třeba nějak složitě studovat smlouvu, stačí stávajícímu dodavateli zatelefonovat, případně navštívit zákaznické centrum. V případě smluv na dobu neurčitou je výpovědní lhůta obvykle tři měsíce a předčasné ukončení smlouvy nás bude něco stát, sankce jsou v tomto případě běžné. Je proto třeba zvážit, zda se nám změna dodavatele vůbec vyplatí. Přejít k novému dodavateli můžeme beztrestně v případě jednostranné změny podmínek anebo cen stávajícího kontraktu.

Ke změně dodavatele jinak potřebujete pouze číslo odběrného místa (EAN), které je uvedeno na fakturách. S tím číslem se obrátíte na nového dodavatele a požádáte jej o převod. Nový dodavatel již zařídí vše za vás. Požádá vás proto o podpis plné moci, aby mohl převod zařídit, případně o další údaje. Navíc lze dnes prakticky vše vyřídit i přes internet. Změna dodavatele je pouze “papírová“ záležitost, není třeba měnit žádné zařízení (např. elektroměr) a nikdo nemusí elektroměr ani kontrolovat. Jeho stav se buď odhadne, nebo jej zákazník sám nahlásí.

A jelikož je spotřeba nejen plynu, ale i elektřiny během roku nejvyšší právě v zimě, respektive od podzimu do jara, je opravdu třeba jednat hned. Čekání na podzim by se mohlo hodně prodražit.

Potíže s drahými prolongacemi

A pozor, automatické prodloužení smlouvy se stávajícím dodavatelem (automatická prolongace smlouvy na dobu určitou) může přinést podstatný nárůst cen elektřiny a plynu. Z těchto smluv se lze předčasně vyvázat (před uplynutím doby, na kterou byla smlouva uzavřena) jen velmi obtížně.

Ne všechny smlouvy na dobu určitou prostě skončí uplynutím doby, na kterou byly uzavřeny. Většinou mají spotřebitelé s dodavateli sjednanou takzvanou automatickou prolongaci za stejných podmínek a na stejnou dobu, jak byla uzavřena smlouva původní. Ovšem právě při automatické prolongaci se může měnit cena a se zrušením vládou garantovaného zastropování cen mohou na spotřebitele dopadnout vysoko nastavené ceny plnou vahou.

Spotřebitelé přitom neví, že mohou prolongaci odmítnout, pokud s ní nesouhlasí. Musí tak učinit nejpozději dvacet dnů před tím, než by obnovená smlouva začala platit. Je proto třeba si pohlídat, kdy smlouva na dobu určitou končí a kdy by se měla automaticky prodloužit. Dodavatel totiž nemá zákonnou povinnost upozornit spotřebitele na blížící se termín prolongace. Dodavatelé dokonce mohou již v původní smlouvě určit, jaká bude budoucí cena (např. odkazem na ceník, který sice v době podpisu smlouvy ještě neexistuje, ale zveřejněn bude včas před samotnou prolongací). Pokud smlouva takové ustanovení obsahuje a spotřebitel na něj přistoupí, nejde o jednostrannou změnu ceny, kterou by musel dodavatel oznámit adresně a nejpozději třicet dnů předem, jako je tomu u běžné jednostranné změny ceny.

Seriózní dodavatelé sice obvykle spotřebiteli zašlou dopis anebo pošlou e-mail s oznámením o blížící se prolongaci, případně i s novou cenou, ale zákonnou povinnost nemají. A ne všichni dodavatelé jsou seriózní. Někteří využívají toho, že zákon nevyžaduje aktivní souhlas spotřebitele s prolongací. Aktivní musí být naopak zákazníkův nesouhlas s prolongací, čili výpověď smlouvy.

A aktivní přístup se vyplatí ještě v jednom, pokud se totiž zákazník ozve sám, obvykle jsou mu nabídnuty výrazně nižší ceny (resp. jiné a levnější produkty). Je to logické, jelikož vzhledem ke klesajícím velkoobchodním cenám sílí konkurence na maloobchodním trhu, dodavatelé si proto chtějí udržet své zákazníky. 

Zdroj: lidovky.cz, novinky.cz, dtest.cz, eru.cz