Jak správně vybrat dodavatele energií Zobrazit fotky zobrazit 5 fotek

Nenechte se zbytečně napálit agenty – obchodníky s deštěm, kteří obcházejí domácnosti a naslibují cokoli. Nakonec vás pak překvapí, že to nejdůležitější bylo uvedeno drobným písmem v dolní části posledního listu smlouvy, že naopak platíte více než předtím, a že nakonec ještě zaplatíte „výpalné,“ pokud budete chtít dovatele energií opět změnit. Nedávno se na nás obrátil čtenář, který zjistil, že platil o 500 korun měsíčně více, přeplatek neměl téměř žádný a nakonec po něm bylo požadováno dalších 8.000 korun za odstoupení od smlouvy. Bohužel – co podepsal, to podepsal, v tomto případě zřejmě smlouvu na dobu určitou a nevýhodné cenové podmínky. 

Pravidelné měsíční zálohy za plyn a elektřinu, které jsou každý měsíc v roce ve stejné výši, vyrovnávají v období menší spotřeby maximální spotřebu v jiném období. Nejmarkantnější je to v případě vytápění plynem – v zimě je jeho spotřeba maximální, v létě mnohdy i nulová, ovšem i spotřeba elektřiny v zimě roste, i když jí zrovna nevytápíme – dny jsou kratší a my více svítíme a navíc trávíme za nepříznivého počasí více času doma. Jak si správně vybrat mezi mnoha společnostmi dodávajícími plyn a elektřinu do domácností?

1. ledna 2007 došlo k historické změně!

Vysoké účty za elektřinu a plyn nechce samozřejmě platit nikdo, jak ale vybrat vhodného dodavatele energií, se kterým oproti jeho konkurenci opravdu ušetříme? Od 1. ledna 2007 si již můžeme vybrat svého dodavatele energií (není nám teritoriálně určen jako distributor) a změnit jej a zásadně tak zahýbat se svými účty, ovšem v dobrém i špatném smyslu. Od roku 2008 začalo na trhu s energiemi působit mnoho nových dodavatelů, kteří tak tvoří konkurenci zaběhlým energetickým gigantům. Aktuálně můžeme napočítat více jak 50 různých dodavatelů energií, jejichž ceny a nabídky se výrazně liší.

Nepleťme si dodavatele energií a distributora

Mezi dodavatelem a distributorem elektřiny a plynu je zásadní rozdíl. Distributor je vlastníkem vedení a potrubí, kterým se vede elektřina a plyn až ke koncovému spotřebiteli (čili distributor zajišťuje distribuci od výroby až ke koncovému zákazníkovi). Kromě fyzického přenosu elektřiny a plynu řeší také všechny poruchy a závady. Distributoři jsou tedy teritoriálně daní a na rozdíl od obchodníka – dodavatele – si distributora nemůžeme vybírat (je nám přidělen na základě bydliště), přičemž poplatky za distribuci energií jsou regulovány Energetickým regulačním úřadem (ERÚ), který určuje ceny za distribuci na základě cenového rozhodnutí.

V ČR dnes fungují tři územně rozdělení distributoři elektřiny – ČEZ (ve středních, západních, severních a východních Čechách a na severní Moravě), PRE (v Praze) a E.ON (v jižních Čechách a na Moravě) a tři územně rozdělení distributoři zemního plynu - RWE GasNet ze skupiny RWE, E.ON Distribuce a Pražská plynárenská Distribuce.

Zato dodavatel energií ovlivňuje většinovou část ceny elektřiny a plynu. A váš účet za energie je ovlivněn hospodařením a cenovou politikou dodavatele energií. Dodavatel určuje až 80% ceny energie, kterou platí zákazníci. Důležitá však není jen cena, ale i podmínky dodávek, text smlouvy včetně výpovědní lhůty a sankcí. A pozor, distributor energií může být zároveň i jejich dodavatelem, naopak je to pravidlem. Čili například E.ON je v jižních Čechách a Moravě distributorem, ale zároveň je i dodavatelem energií (elektřiny a plynu).

Podle čeho se při výběru dodavatele energií orientovat?

Zákazníci se většinou orientují právě podle cenové nabídky v internetových vyhledávačích a nebo podle známého názvu společnosti, který v nich vzbuzuje důvěru, že je stabilní, spolehlivá, že nejde jen o drobného překupníka. A též odborníci skutečně doporučují výběr dodavatele zavedené značky, a to i v případě dodavatele alternativního a nikoli dominantního na trhu. Lze dokonce i využít služeb firmy, která sama těží plyn či vyrábí elektřinu. Ovšem na prvním místě by vždy měla být fakta. Co je tedy při výběru dodavatele energií nejdůležitější?:
1. Cena, která musí být vždy nižší, než nabízí dominantní dodavatel v daném kraji, ale i alternetivní konkurence. Ovšem pozor – ve smlouvě může být vychytrale ukryto naopak navýšení ceny – prostě tržiště! Cenovou nabídku jednotlivých dodavatelů posoudíte snadno – využít můžete srovnávací internetovou kalkulačku. Dejte si ale pozor kromě částky za kWh také na aktivační či deaktivační poplatky či různé sankce, které vám hrozí! Najdete je v obchodních podmínkách jednotlivých dodavatelů.

2. Podmínky dodávek a smluvní podmínky včetně výpovědní lhůty a sankcí (viz výše). Hovoříme též o kvalitě zákaznického servisu, ale i doprovodných službách. Předem se vždy informujte o tom, jaký zákaznický servis dodavatel poskytuje, zda hustou síť poboček po celé ČR, nebo pouze telefonický či e-mailový kontakt, sledujte i ochotu a vyškolenost personálu, informovanost o aktuálních změnách v nabídce a existenci bezplatné linky, na kterou se můžete kdykoli dovolat. Důležitý je též typ smlouvy - smlouva na dobu neurčitou a nebo na dobu určitou, přičemž standardní výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou je tři měsíce (může však být i jiná). Administrativně náročnější jsou smlouvy na dobu určitou. Při přechodu k jinému dodavateli je tuto smlouvu třeba včas vypovědět, jinak se automaticky prodlouží. A právě se smlouvou na dobu určitou se vážou i možné sankce za její předčasné ukončení!

3. Historie, respektive důvěryhodnost a pověst dodavatele, kdy by za sebou měl mít dodavatel energií kromě jiného i co nejdelší dobu podnikání. Odborníci sice uvádějí alespoň 10 let, ovšem velmi dobře víme, že alternativní dodavatelé nemohou toto kritérium z hlediska vývoje legislativy splnit! Maximum je dnes 8 let s výjimkou dřívějších regionálně monopolních dodavatelů.

4. Stabilita, což znamená, že za dodavatelem energií by měl stát silný investor s dobrým renomé.

5. Diverzifikace, což znamená, že dodavatel by měl mít široké podnikatelské portfolio i v jiných oblastech.

6. Vlastní zdroje, což znamená, že nejlepší je volba společnosti, která si plyn také těží a elektřinu také vyrábí.

7. Původ, což znamená, že je velmi důležitý český původ firmy pro případná legislativní řešení. Ale nemusí tomu tak být.
Traduje se, že dominantní dodavatelé zneužívají svého postavení a nastavují většině zákazníků nevýhodné a drahé smlouvy. U těch malých je naopak riziko zkrachování, kdy nebudou moci plnit své závazky. Ovšem vůbec to nemusí být pravda, je prostě třeba srovnávat, studovat smluvní podmínky a tedy vycházet z empirických informací, nikoli z lokálních drbů. Právě lokální drb může například nahnat celou vesnici do spárů toho nejhoršího z dodavatelů. Chytrý manipulátor snadno přesvědčí klíčové osoby v obci a ty pak předají informace o „úžasných podmínkách ostatním.“ Nemalou roli hraje i reklama včetně PR. Skutečně se neorientujte podle líbivosti reklamy, četnosti jejího výskytu a nebo podle jednoho článku. Nakonec to můžete být právě vy, kdo zaplatí nadstandardní cenou náklady na tuto reklamu. 

FAQ dodávek energií a výběru dodavatele

1. Nevím, jak vybrat dodavatele energií?

Vyjděte z vyúčtování za minulé období a dosaďte si údaje do kalkulátoru. Poté si pečlivě projděte výsledky porovnání, ovšem prostudujte si i popis výhod a nevýhod spojených s různými produktovými řadami vybraného dodavatele. Vhodné je též přečíst si pravidla chování zákazníka na energetickém trhu a projít si smluvní podmínky včetně výpovědní lhůty a sankcí. Pozor však na výběr kalkulátoru – musí jít o kalkulátor nezávislý, kdy nejsou nabídky obchodníků spojené s placením jakýchkoli příspěvků provozovateli kalkulátoru.

2. Bojím se, že menší dodavatel, kterého jsem si vybral, zkrachuje a já budu bez elektřiny a plynu?

Pokud váš dodavatel zkrachuje, přepojí vás na „Dodavatele poslední instance.' U něj můžete zůstat až 6 měsíců, přičemž je to dostatečně dlouhá doba na výběr nového dodavatele. Problém může nastat pouze s vracením případných přeplatků. Ovšem z toho důvodu je vhodnější poddimenzovat zálohy a raději po ročním vyúčtování doplatit. Opačné úvahy, že si „tam“ naopak šetřím a jednou ročně dostanu „balík,“ jsou zcela nesmyslné. Vždyť si „šetříte“ s nulovým úrokem. To je už vhodnější vybrat si konkrétní finanční produkt a tam ukládat své peníze.

3. Co mám dělat, když mám již velmi starou smlouvu a nesouhlasím se změnou podmínek, zvýšením ceny atd.?

Naprosto jednoduše si najděte nového dodavatele a od této smlouvy odstupte! V tomto případě nemusíte čekat 3 měsíce jako v případě výpovědi nové smlouvy na dobu neurčitou.

4. Je lepší smlouva na dobu neurčitou a nebo určitou?

Smlouvu na dobu neurčitou můžete vypovědět kdykoli, třeba když všichni zlevňují a váš dodavatel nikoli, ovšem od smlouvy na dobu určitou můžete odstoupit pouze z důvodů daných zákonem či touto smlouvou. Pokud se tak ale přesto rozhodnete, prostě si vyberte nového dodavatele, uzavřete s ním smlouvu a on vše zařídí za vás. Počítejte však s tím, že budete muset bývalému dodavateli uhradit tučný poplatek – sankci za odstoupení od smlouvy na dobu určitou. A ta se může vyšplhat i na 10 tisíc korun. Po této zkušenosti již nikdy nepodepíšete smlouvu na dobu určitou!

5. Jak dlouho trvá změna dodavatele?

Vždy záleží na okolnostech. Při odstoupení to trvá minimálně 20 dnů (ode dne, kdy odešlete již vyplněnou a podepsanou smlouvu novému dodavateli, na základě které on pak může činit úkony k převzetí odběrného místa), lepší je ale delší časová rezerva. Není totiž zaručeno, že když jeden den pošlete konkrétní dokument, bude hned druhý den zpracován.

6. Bude mi při změně dodavatele měněn i elektroměr a plynoměr?

Nikoli, jelikož nepatří obchodníkovi, ale distributorovi a ten zůstává pro danou oblast stále stejný.

7. Změním dodavatele – a jak proběhne odečet?

Musíte hlavně nahlásit stav samoodečtem distributorovi a původnímu dodavateli. Nelze se spoléhat na distributora, který v tomto případě stanovuje stav elektroměru a plynoměru odhadem.

8. Jak vysoké si mám zvolit zálohy?

Raději mějte nedoplatek než přeplatek (viz výše). Přeplatek je vlastně nehospodárným zacházením s penězi. Pokud si nevíte rady, poraďte se se svým novým dodavatelem, jinak ale vyjděte z plateb za minulé období a měsíční zálohu raději rozumně poddimenzujte.

9. Jak platit zálohy?

Nejlepší je stálý bankovní příkaz – platby tak máte stále pod kontrolou. Oproti tomu v případě SIPA vlastně podáte dodavateli peněženku a řeknete, ať si vezme, kolik chce až do výše měsíčního limitu. V případě složenky zase platíte poště zbytečný poplatek. Kdo navíc ovládá e-banking, může každý měsíc poslat zálohu v termínu, ve kterém se mu to nejlépe hodí. 
Zdroj: www.ČESKÉSTAVBY.cz, www.mesec.cz, www.usetreno.cz, kalkulator.tzb-info.cz, www.shutterstock.com