Sdílet
 

Pojistit či nepojistit? I. díl

Pojištění, ať už majetku nebo zdraví, je v dnešní době nutností. Důležitá je pojistka šitá na míru.

Datum vydání: 14.06.2004 | autor:
Každé pojištění má své pro i proti. V každém případě se obě strany snaží svůj zisk maximalizovat a to na úkor protistrany. Ziskem klienta je bezesporu úspora na pojištění. Naopak ziskem pojišťovny je rozdíl vyinkasovaného pojistného a vyplaceného pojistného plnění. Z jakého důvodu je pro nás pojistka tak důležitá? Náš majetek i naše životy a zdraví neustále ohrožují nejrůznější vnější vlivy. Může se proto lehce stát, že z nějakého důvodu najednou o všechno přijdeme.
Odborníci tvrdí, že neexistují špatné a dobré pojistky. Pochopitelně až na výjimky. Ve skutečnosti jsou jen dobře nebo špatně použité pojistky a to vzhledem k potřebám a možnostem daného jednotlivce či rodiny. V prvé řadě je nejdůležitější si ujasnit, co vlastně potřebujeme, co nám má pojistka pomoci vyřešit a co od ní očekáváme. Až pak přichází na řadu výběr konkrétní pojišťovny. V televizi, rádiích, novinách a na billboardech nás neustále pojišťovny přesvědčují, že zrovna ony jsou tu pro nás, že jedině ony nám zajistí klidný spánek. Ruku na srdce, oč myslíte, že jim jde? Samozřejmě o dosažení zisku! Každý člověk, který si nechává založit pojistku na cokoli, si musí uvědomit, že ze zaplaceného pojistného možná neuvidí ani korunu a to v případě, že nedojde k pojistné události. Ale o to přeci jde, aby se nic nestalo! Jak říkám já, pojistka je jakýsi úplatek tomu nahoře. Protože jak už to v životě bývá, neštěstí potká nepřipraveného. Ten, kdo se jistí, má většinou klid. Ale kdo by to chtěl riskovat?

Pojištění je jakýmsi obchodem se sliby. Člověk platí a věří, že pokud se něco stane, bude odškodněn. Pokud dojde k pojistné události, pak pojišťovny ze všeho nejdříve zkoumají, jestli je pojistné plnění opravdu nezbytné. Pokud nenajdou žádný důvod k odmítnutí, pak teprve přistupují k pojistnému plnění a klientovi vyplácejí peníze podle smluvních podmínek. POZOR! Argumenty pro odmítnutí jsou většinou psány tím nejdrobnějším písmem ve všeobecných a specifických pojistných podmínkách. Tyto odstavce, které jsou přitom nesmírně důležité, téměř nikdy klienti nečtou. Věřte tomu, že žádný zástupce pojišťovny vás na úskalí v nich skrytá neupozorní.

Dalším pravidlem při uzavírání pojistky je: Nekupujte nic, pokud to nepotřebujete. Ať nedopadnete jako pán v povídce Šimka a Grosmanna „Nechci slevu zadarmo“. Nenaleťte zástupci pojišťovny, který se vám snaží vnutit určitý druh pojistky jenom proto, že dostanete slevu na jinou, kterou vůbec nepotřebujete. Jde prakticky o stejný systém jako v hypermarketech.

V životě existují rizika, která nás nesmírně ohrožují a přesto je žádná pojišťovna nepojistí. Naopak existují pojistky, které mají pojišťovnám jen a jen vydělat. Náš majetek může být poškozen nebo dokonale zničen živlem (jako je požár, vichřice, krupobití, povodeň), nebo jinou nahodilou událostí (například dopravní nehodou), či jinou osobou (úmyslně i neúmyslně). Poškodit nebo úplně zničit se může majetek movitý i nemovitý.

Nezapomeňte

Nekupujte to, co nepotřebujete!
• Pojistěte jen majetek nezbytný!
• Majetek pojistěte na novou hodnotu!
• Pojistěte pouze rizika, která se vás skutečně týkají!
• Zvolte si optimální výši spoluúčasti!
• Zvolte si optimální dobu trvání pojistky!
Kdo je pro případ takových rizik zajištěn má vyhráno. Pojišťovat bychom se ale měli především a v prvé řadě pro případ ztráty nezbytného majetku, tedy majetku, na kterém jsme existenčně závislí (jde například o ztrátu střechy nad hlavou). Naopak ztráta majetku, na kterém nejsme existenčně závislí (jako vybavení chaty či chalupy určené pouze k rekreaci), asi našemu rozpočtu zhroucení nepřinese.

Další důležitou věcí je, zda majetek pojišťujeme na novou nebo časovou hodnotu.
  • V případě časové hodnoty vychází pojišťovna v případě pojistné události z aktuální ceny pojištěné věci těsně před jejím poničením nebo zničením. Do ceny se tak promítne její stáří a opotřebení. Představte si, že vám povodeň srovná se zemí váš dům a vy si budete muset postavit nový. Ten vás přijde na nějakých 2,5 milionu korun. Pojišťovna vám ale tuto částku neproplatí. Dostanete jen tolik, kolik by stál váš starý dům, tedy třeba jen polovinu.
  • Naproti tomu nová hodnota znamená, že pojišťovna vyplatí částku, rovnající se nákladům na pořízení nové věci. Na jakou hodnotu je náš majetek pojištěn lze zjistit z pojistných podmínek.
    Pojistné plnění může být navíc podmíněno splněním dalších podmínek. Novou či časovou hodnotu nepoznáte ani z výše pojistného. Obě varianty totiž bývají stejně drahé.
Nezbytné také je zvolit si správnou výši spoluúčasti. To znamená, že si zvolíme částku, kterou se při pojistné události sami podílíme na náhradě škody. Dáme si opět nějaký příklad. Řekněme, že máte uzavřenu pojistku na domácnost s 5 000,- spoluúčastí. To znamená, že pokud dojde ke škodě za 50 tisíc korun, tak vy zaplatíte 5 tisíc a pojišťovna doplatí zbytek tedy 45 tisíc korun. Pokud ale vznikne škoda „jen“ do 5 tisíc korun, pojišťovna neplatí nic.
Na první pohled se zdá, že čím bude vaše spoluúčast nižší, tím lépe pro vás. Opak je ale pravdou. Čím nižší spoluúčast, tím je pojistka dražší, čím je spoluúčast vyšší, tím je pojistka levnější. Pochopitelně záleží na vašich finančních možnostech a rezervách. Zástupce pojišťovny vám bude samozřejmě navrhovat, aby vaše spoluúčast byla co nejnižší a pojišťovna na tom co nejvíce vydělala.

pokračování příští týden…
Pojištění nemovitého i movitého majetku.
Sdílení článku

Sdílejte na sociálních sítích

Vybíráme články

Ohodnoťte článek kliknutím:
Diskuze na téma "Pojistit či nepojistit? I. díl"

Buďte první a napište komentář k  "Pojistit či nepojistit? I. díl"

NAHLÁŠENÍ NEVHODNÉHO PŘÍSPĚVKU zavřít
Opravdu chcete nahlásit administrátorovi tento příspěvek jako nevhodný ? ANO NE