Zájemci o tento dům dokonce nabízí až 200 milionů korun, ale architekti jej prodat nechtějí. Splnili si nad údolím Berounky své sny a ukázali, co všechno dokážou. A jak daleko je to z vily do centra Prahy? Středočeské Černošice leží od pražského hlavního nádraží pouhou čtvrthodinku vlakem. Za projektem stojí konkrétně architekti Martin Sladký a Filip Hejzlar. Na první pohled si sice řeknete RODINNÝ DŮM, ale čím blíže jste, tím více je vám jasné, že až tak jednoduché to nebude. Už z dálky to vypadá jako prosklený dům vyrůstající z kopce, na který musíme nejprve vylézt. Jenže teprve z blízkosti si uvědomíme, o jakou budovu vlastně jde. Jenom průčelí domu je dlouhé padesát metrů. A na betonovém přístupovém chodníčku svítí na zemi digitálním písmem z optických vláken nápis „The Gallery of Human Creativity,“ čili „Galerie lidské tvořivosti.“ Architekti přitom dům navrhovali tak, aby vytěžil maximum z místa a jeho orientace, tvaru pozemku i terénu. Vše, co přitom spatříte, v domě i okolo něj, jsou jedinečné originály. Naprosté minimum věcí, jaké by se daly normálně koupit. Umělecká díla. Dům přitom slouží architektům jako „showhouse“ a galerie zároveň. Jezdí se sem dívat klienti ateliéru de.fakto, aby viděli, že žádná jejich další stavba už nebude stejná. A roli hraje i místo, pozemek. Výhled ven je umožněn dokonce i ze sauny. Dům byl vymýšlen a stavěn roky a právě výhled přes údolí Berounky se stal jedním z hlavním podnětů. Navázáno na něj bylo i v interiéru, například krajina s dominantním televizním vysílačem Cukrák se zrcadlí v leskle černé krbové a úložné stěně s televizí a pianem v obývacím pokoji. Kvůli kochání jsou pak po celé délce domu terasy a celá jihovýchodní strana budovy je v podstatě prosklená. Výhled ven má kromě sauny i garáž, tělocvična a obě koupelny. I přes takto bohatá prosklení je ale neuvěřitelná míra soukromí, jakou dům nabízí. A originální předměty? Třeba už jen taková drobnost jako kožený příborník? Skutečně téměř veškeré vnitřní vybavení navrhoval Martin Sladký. V ateliéru de.fakto řeší i to, co by jiní architekti nazvali produktovým designem a nad čím by ohrnuli nos. Ovšem v tomto případě je každý dům do nejmenšího detailu dílem architekta. Proč je to možné? Například čtvrtstoletí budovali truhlářskou dílnu, která rostla současně s ateliérem. Další překvapení potkáte na toaletě. Když si totiž umyjete ruce, otočí se zrcadlo a ručník se vám nabídne přímo nad umyvadlem. Umyvadlo vám ručník vlastně samo podá. Ručník je zavěšený na zadní straně zrcadla visícího ze stropu. A takových detailů je mnohem více. Například umělecky pojaté topení a chlazení prostřednictvím uměleckých skulptur, které jsou po celém domě rozeseté. Dokonce jde o technologii, kterou si architekti pojistili průmyslovým vzorem. Zařízení dovede okamžitě začít topit nebo chladit, zároveň reaguje na změnu slunečních a teplotních podmínek. Ve vstupní hale je to skulptura dvou levitujících panen, přetahujících se o deku, v jídelně jde pro změnu o spirálovité mračno, které je zakomponované do originální digestoře nad teppanyaki grilem. Doslova každá místnost má unikátní umělecké dílo se skrytou technologií. A když ohromeni interiérem vstoupíte po kamenných schodech na zahradu, najdete zde bylinkovou zahrádku, zenové místo s houpací sítí pod korunami stromů, navíc se šplhacím lanem na dalším stromě, místo pro posezení, bazén s další velkou terasou v meziúrovni mezi spodním a horním podlažím domu. Celková plocha zahrady je 1600 metrů čtverečních a rozdíl mezi jejím nejnižším a nejvyšším bodem činí přibližně deset výškových metrů. Odstupňovaná je proto do několika úrovní spojených důmyslným systémem chodníčků. Ojedinělý dům v Černošicích ovšem není na prodej, žádná cena proto nebyla stanovena. Ovšem některé z nabídek atakují 200 milionů korun. Kdyby architekti chtěli prodat, určitě by neprodělali. Jenže obzvláště pro Martina Sladkého je hodnota i v něčem jiném. Plní si stavbami své sny a zároveň se snaží ukázat, co je s know-how ateliéru možné vytvořit. A za posledních pět let dokončili podobně laděných domů sedm. Ovšem domy, které se nestavěly přímo pro klienta, nejsou na prodej, vlastně tvoří jakousi sbírku... Zdroj: de.fakto, life.forbes.cz