„Při montáži jsme museli koordinovat několik zahraničních subdodavatelů a z hodiny na hodinu upravovat postup podle síly větru a dalších meteorologických dat. Nejvíce zabrat nám dal hned první segment, který jsme museli v zavěšeném stavu připevnit na ložisko pomocí 64 šroubů. Protože nám přálo počasí, další části už přibývaly rychle a tu poslední jsme osadili v pondělí 22. září, pouze 11 dní od zahájení montáže,“ prozradil Michal Mazáč, projektový inženýr Metrostavu Norge. „Dle lokálních zdrojů šlo o největší zdvih uskutečněný v Norsku pomocí lodního jeřábu. O to víc si cením toho, že se nám daří tuto kritickou operaci zvládnout v souladu s harmonogramem. Nyní provádíme tzv. finální podlití ložisek a zahajujeme svářečské práce. Ocelová konstrukce mostu by tak měla být hotová na přelomu roku a následně můžeme navázat betonážemi,“ doplnil Matěj Novotný, vedoucí projektu z Metrostavu Norge. Ocelová konstrukce pro Ramfjord byla vyrobena v dílně v pražských Horních Počernicích, kde vznikala například i vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Oceláři sesterského Metrostavu DIZ po dlouhém projektování vyrobili 168 dílců a převezli je po silnici na předmontáž do polského Štětína. Zde bylo zkompletováno 7 mostních segmentů, které byly dopraveny po řece Odře do přístavu ve Svinoústí a poté přes Baltské, Severní a Norské moře až na staveniště. Segmenty ve Štětíně montovali stavbaři Metrostavu DIZ na kolejnicích a pak je prostřednictvím hydraulických válců, pomocných pontonů a samohybných modulárních transportérů postupně přesouvali až na transportní pontony na nábřeží. Jelikož břemena vážila stovky tun, museli pravidelně přepočítávat zatížení podle hladiny vody a dalších vnějších vlivů. Nakládku nakonec komplikoval úzký průjezdný profil i silný provoz na důležité dopravní tepně. Projekt nového mostu je součástí nového desetikilometrového úseku silnice první třídy E8 u Tromsø, přibližně 400 km za polárním kruhem. Mimo téměř kilometrového mostu přes Ramfjord mají čeští stavbaři na starost veškeré betonářské práce, kromě jiného i na devíti dalších, ale o dost menších mostech. Zbytek projektu řeší tradiční norský partner Metrostavu Norge Bertelsen & Garpestad.Silnice E8 je hlavní přístupovou cestou do největšího města severního Norska Tromsø. Její nový úsek pomůže vyvést tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu a zvýší tak nejen rychlost, ale také bezpečnost provozu v členité lokalitě.„Z těchto důvodů se dlouho očekávaná stavba těší velkému zájmu místních. Specifikem projektu jsou mimořádně drsné klimatické podmínky, extrémně komplikovaná logistika a doprovodné stavby, na které ze střední Evropy nejsme zvyklí. Například přechod pro soby či protilavinová ochrana,“ řekl Aleš Gothard, předseda představenstva Metrostavu Norge. Sdružení společností Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad zahájilo výstavbu pro norskou správu silnic Statens Vegvesen loni na jaře a mělo by ji dokončit v roce 2027. Hodnota kontraktu je 2,1 miliardy norských korun (4,5 miliard českých korun), což je pro Metrostav Norge největší zakázka v historii. Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006 a od té doby realizovala 15 projektů (např. traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě, nejdelší silniční tunel na Islandu). Ve Skandinávii také dosud vyrazila více jak 48 kilometrů tunelů. Dnes tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu skupiny.Zdroj: Metrostav, OLMER ad