Všem jsem položil stejnou otázku: „Jaké řemeslnické přešlapy až bizáry tě na stavbách nejvíc štvou?“ A v zásadě se všichni shodli na jednom, totiž že kromě často ignorované ROVINY, neustálého PĚNOVÁNÍ (či SILIKONOVÁNÍ), NEDODRŽOVÁNÍ TECHNOLOGICKÝCH POSTUPŮ a TECHNOLOGICKÝCH PŘESTÁVEK, spousta lidí na stavbách vlastně VŮBEC NEVÍ, CO DĚLAJÍ. Jak je to myšleno? Firma je něco naučí a to dělají, ale jakmile se vyskytne nějaký problém, neví si rady. Je hrozně málo lidí, co svůj obor zná, dovede smysluplně odpovědět na otázky a najít řešení. Jako příklad uvedl mladý podnikatel ve vybavování domů technologiemi: „Oni přijedou montovat nějaké zařízení a vlastně nikdo, vůbec nikdo z celé party ani neví, jak to funguje. Třeba jakou má konkrétní kotel ovládací desku a co všechno umožňuje. To si pak zákazník může koupit nejkvalitnější kotel s nejnižšími emisemi, ale je to marné, když není správně zapojen a nikdo neví, jak ho správně nastavit. Demonstrativně se v něm zatopí a je hotovo.“ Jako další obrovský problém byla označena FLEXIBILITA. A zase se ptáme, jak je to myšleno? Jednoduše tak, že se řemeslníci často nedovedou přizpůsobit, hlavně časově. Navíc je zde nepěkný nešvar odsouvání problémů, kdy lidé přestanou zvedat telefon, zapírají se, nekomunikují. S tím pak souvisí ještě další nešvar, totiž braní záloh a následná neschopnost dostát svým slibům. Někdy jsou lidé (zákazníci) doslova okradeni. Byl jsem také poučen, že v Česku zcela hapruje v řemeslných oborech pojem KRIZOVÝ MANAGEMENT. Typickým příkladem je, že řemeslníci skáčou ze zakázky do zakázky, přibírají další, ale nejsou schopni žádnou pořádně dokončit, natož po sobě uklidit. Ostatně to je osud i mnohých kutilů, byť to dělají výhradně pro sebe. „Rozvrtají“ hromadu věcí, ve skutečnosti se ale pořád jenom kupí nedodělky. Další postřeh, se kterým přišel více jak 1 dotazovaný, mě pak poučil, že si řemeslníci často cenově „napálí“ práci a vedle toho si připočtou další peníze na materiálu. Odpočet DPH nemůže být zadarmo, dalo by se říci. A za každou slevu je třeba si pořádně připlatit, slevy nejsou zadarmo, můžeme ještě dodat. A nakonec jsme se vždy dostali na konkrétní časté fušerské realizace. Budete se však divit, ale všichni jenom mávli rukou a skončilo to přibližně tím, že si je třeba stavbu pořádně ohlídat. Nebo si denně prohlížet fotky na instagramovém profilu Delniq a DOUFAT, ŽE TO NĚJAK DOPADNE. Výčet fušerských poklesků by podle všech dotazovaných mohl být nekonečný. Zaujala mě například poznámka, že řemeslníci buďto nadávají, že nemají projekt a na to svádí všechny nepřístojnosti, nebo ho mají a pak nadávají na projektanta. „Co to tam nakreslil? Vždyť to se vždycky dělá takhle… Ať se pak nediví, až bude průšvih… “ Samostatnou kapitolou jsou pak detaily. Třeba ukončovací lišta při použití nopové fólie chybí prakticky vždy. Nebo se běžně vůbec nepoužívá zakládací lišta na sokl domu před realizací fasády atd. Ale ke kvízu: TROUFNETE SI?Zdroj: autorský text - Petr Pojar, ČESKÉSTAVBY.cz