„Město krátkých vzdáleností“ nebo také 15 minutové město je moderní urbanistický koncept, které usiluje o to, aby obyvatelé měli vše důležité k dispozici pěšky, na kole nebo veřejnou dopravou během 10–15 minut. Jde zejména o bydlení, práci, vzdělání, základní servis, zdravotní péči, kulturu i volnočasové aktivity. Takové město přinese více pohody obyvatelům a jako vedlejší efekt výrazně snižuje dopravní zátěž. Tím vším zlepšuje kvalitu ovzduší a podporuje zdravější způsob života.Idea takto koncipovaného města, nebo městské čtvrti je koncept od Carlosa Morena, který prosazuje 15 minutová města jako klíč k udržitelnému rozvoji měst a boji s klimatickou změnou. Aby tato myšlenka fungovala, musí být podle Morena splněny čtyři funkce:Potřeby musí být uspokojeny v bezprostřední blízkosti, aby se předešlo dlouhým cestám.Nabídka by měla být rozmanitá, aby pokryla potřeby všech skupin obyvatelstva.V daných čtvrtích musí být vysoká hustota lidí, aby byla jejich potřeby generovaly dostatečně vysokou poptávku.Koncept se musí rozšířit na celé okolí, aby byl cenově dostupný a přístupný všem.Morenův koncept také počítá s duální možností využití prostor, aby nevznikaly zóny bez života - například coworkingové prostory by mohly sloužit pro kluby, nebo by se kavárny mohly zpřístupnit pro kulturní akce. Mobilita bez auta – pohodlí pěší a cyklistické dopravy, dostupnost služeb pro seniory, rodiče s dětmi či osoby se sníženou mobilitou.Zdravější populace – podpora aktivního způsobu života, prevence obezity a civilizačních chorob.Ekologický dopad – nižší emise ve městech díky omezenému automobilovému provozu.Sociální soudržnost – veřejná prostranství podporují komunitní život a inkluzi.Ekonomické výhody – lokální multiplikátor, vyšší hodnota nemovitostí díky lepší vybavenosti. Vídeň - Aspern Seestadt, je nově budovaná čtvrť na ploše bývalého letiště s předpokládanou kapacitou 25 000 obyvatel a 20 000 pracovních míst. Vystavěna je přibližně polovina této lokality. Mnichov - uplatňuje koncept 15 minutového města v šesti projektech s různým stupněm rozestavěnosti. Dobudována by měla být čtvrť ZAM v rámci Freihamu. Jeho součástí jsou vedle bydlení, kanceláře, obchody a služby v docházkové vzdálenosti, doplněné o sdílení jízdních kol, elektromobilů a nabíjecí stanice. Další čtvrti vznikají.Paříž, se silným propagátorem tohoto konceptu pod vedením Anne Hidalgo.Kodaň a Amsterdam se dlouhodobě profilují jako cyklistická a pěší centra s plnohodnotným životem v lokálních čtvrtích. FINEP po řadě úspěšných pražských projektů jako Britská čtvrť, Malý háj nebo rezidence U Šárky se pouští do odvážného a významného projektu Nový Opatov, s vizí alespoň částečně vrátit Jižnímu městu jeho původně plánovaný charakter. Projekt se nachází přímo nad stanicí metra C – Opatov, kterou denně využívá až 30 000 lidí.Stanice bude přeměněna na bezbariérové multimodální centrum propojující metro, autobusy a nově připravovanou tramvajovou trať.Dosah 15 minut MHD (do centra i na D1, Pražský okruh) výrazně usnadňuje spojení s Prahou i mimo ni. Celkový záměr pokrývá přibližně: 34 % bydlení (mix privátního, družstevního a nájemního), 12 % služeb (obchody, kavárny, lékárna…), 54 % kancelářské plochy a coworkingových zón.Projekt nabízí veřejné náměstí o rozloze 3000 m2 (velikost Malostranského náměstí) a 28 obchodních jednotek,.Do okruhu cca 250 m spadají všechny základní i volnočasové potřeby. Projekt počítá s 2,5 km cyklostezek, a přibližně stejnou délkou pěších tras, relaxačními zónami a sportovišti.Zeleni bude věnováno více než 35 000 m2, vysazeno přes 425 stromů, plánováno 1 990 m2 vodních ploch, s roční retencí až 32 000 m3 dešťové vody.Vodní plochy budou sloužit jako klimatický prvek, estetický detail a potenciálně i venkovní zimní kluziště. Celý areál bude řešen ve výšce 6–8 nadzemních podlaží kolem centra, tvořících ucelený a přívětivý městský prostor.Architekt Václav Hlaváček (Studio acht) klade důraz na přirozený pohyb chodců, flexibility tras a příjemnou atmosféru veřejných prostranství. Realizace projektu Nový Opatov přináší do Prahy reálnou aplikaci konceptu města krátkých vzdáleností. FINEP navazuje na původní ideu z 60. let, kdy mělo Jižní Město být soběstačným celkem s centrem u metra – tento sen se nyní stal reálným. Pro Prahu to znamená:Snížení automobilové závislosti, podpora MHD, cyklodopravy a pěších trasRevitalizaci brownfieldu – místo zanedbaných ploch dnes vzniká moderní čtvrťPevnou základnu pro komunitní život – náměstí, voda, zeleň, kultury a služby přímo na dosahInspiraci pro další projekty – směrování další rampy pražského rozvoje do polyfunkčního, udržitelného urbanismu (viz Karlín, Koh-i-noor, Bubny). Dlouhodobá správa – kvalitní veřejný prostor vyžaduje pravidelnou údržbu, management provozu a komunitní angažovanost.Balanc socioekonomické rovnováhy – mix privátních, družstevních a nájemních bytů musí zůstat finančně dostupný.Dopravní integrace – existující dopravní síť (metro, tramvaj, návaznost na centrum) musí zvládnout zvýšený provoz bez přetížení.Schopnost růst celého konceptu – pilotní úspěch musí přerůst do širšího uplatnění v dalších čtvrtích Prahy. Města krátkých vzdáleností představují klíčový směr pro moderní urbanismus – kombinují ekologii, sociální soudržnost, zdraví obyvatel a ekonomickou stabilitu. Projekt Nový Opatov od FINEP je jedním z prvních českých příkladů, jak tyto ideje uvést do praxe:Strategické dopravní napojení, polyfunkčně koncipované veřejné prostory, zelené a vodní prvky, sociálně smíšené bydlení – vše dohromady tvoří funkční, moderní městskou čtvrť.Inspiruje další univerzitní i municipální projekty – pomáhá ukázat směr jakým transformovat panelová sídliště, brownfieldy a periferní části nejen Prahy na soběstačné, živé a udržitelné lokalitní uzly.Nový Opatov tak není jen developerský projekt, ale urbanistický krok, posouvající Prahu směrem ke kvalitnějšímu, zdravějšímu a modernějšímu městu.