Lehké jako v pohádce to ale nebylo. Ve skořápce objektu se sice skrývaly poklady dvousetleté historie (některé konstrukce v domě sahaly svým původem až do století šestnáctého), a tak bylo třeba je víc než jen oprášit. Vložit dovnitř tohoto pavlačového domu s předlouhou minulostí luxusní bytové jednotky podle dnešních vysokých nároků, tak jak si přál klient, si žádalo skutečně důsledné posuzování toho, která soudobá změna by pro kouzlo domu mohla být fatální. Na architektech bylo nalézt cestu, jež by dokázala zhodnotit celou tu masivní původnost. Návrhy nových dispozic byly posuzovány jak klientem samotným, tak poradci z realitní kanceláře. Do projektu silně promlouval i stavebně - historicky? průzkum. Po mnoha variantách byly na stole různorodé varianty zahrnující dispozice jednopokojového bytu až po byt zabírající celé patro. Konečná podoba se ustálila na „třech bytech na typovém podlaží“.S tím, že renovace domu (v projektu je nazýván jako Sedmý dům, VII.) zasáhla celkem 1620 metrů čtverečních hrubé podlahové plochy. Při nichž bylo třeba velmi citlivě nakládat s již existujícími konstrukcemi. Architekti ze studia Formfatal dodávají, že: „Některé z nich byly z památkového hlediska nedotknutelné.“ Využili je právě proto tak, aby i nadále dodávaly domu jeho nezaměnitelné kouzlo. V některých ohledech (pravda) museli záměr přehodnotit v kontextu statiky, akustiky a současných řešení požární bezpečnosti. „Pečlivě jsme zvažovali, které z moderních konstrukčních řešení snesou konfrontaci s kulturní památkou,“ řekla Štěpánová. Popis prací v „ukázkovém“ typovém bytě se dá rozvést následovně: Do nově zbudovaných příček osazovali moderní dveře se skrytou zárubní, stavěných na celou světlou výšku podlaží. Potřebu vyrovnat se s místním snížením podhledu pro vedení technologií využili pro osazení sádrového fabionu, který pak prochází všemi byty a dodává jemnější detail stejně jako v původních bytech. Podobnou jemnost pak architekti vtiskli i atypickým pískovcovým zárubním nejvýznamnějších dveří v bytě, umyvadlovému stolku z umělého kamene i dalším detailům. S prosvětlením haly či druhé ložnice mnohde pomáhají výplně z atypického „ledového skla“, zakázkovým (až uměleckým) dílem. Ve společných prostorách a na schodišti pak vyniká dřevěné kruhové madlo schodiště se zabudovaným osvětlením. A také kletovaný štuk na stěnách, který dává tušit, že dnešní řemeslníci stále ještě dokáží tvořit v duchu starých mistrů. Tahle Popelka Malé strany, Sedmý dům – dům, kterému dřevo na stavbu trámoví připlulo před dvěma stoletími po vorech na Vltavě – je zpátky. Z genia loci místa, které svou přítomností vyplňuje, se neztratilo nic.Zdroj: FormfatalFoto: BoysPlayNice