Ovšem ve své celistvosti tahle přístavba na betonovém soklu, připomínající hangár, omráčí. (Foto: Ceavs Chua) Zobrazit fotky zobrazit 18 fotek

Projekty přístaveb většinou nepatří k těm, které nějak zásadně překvapí nebo nadchnou. Zhusta totiž jen rozvíjí už jednou nastavený motiv původní stavby, k níž se snaží přisednout. Architekti z Malajsie do tohoto usedlého pojetí architektury hodili vidle. Jejich řešení bylo hodně originální, rázné a dost nečekané. Až do extrému.

Na počátku tu byl mladý pár, který byl víc než spokojen s životem v moderní terasovité vilce, s celkovou obytnou plochou 270 metrů čtverečních. Prostor tohoto domu, koncipovaný pro dva obyvatele (z nichž jeden pracuje z domu) a jejich dvě auta, členěný klasicky na část společenskou a soukromou, však po pár letech od dokončení přestal postačovat. Z páru se totiž stala rodina, se dvěma dětmi takříkajíc na cestě. Což kladlo odlišné nároky na dispozice obydlí. Navíc se i žena rozhodla, že začne pracovat z pohodlí domova. Chyběl tu tedy dětský pokoj, pracovna, jídelna pro celou rodinu, a obývák kapacitně postačující. Část z toho mohla vyřešit (a vyřešila) reorganizace a přestavba, ale požadavek na rozšíření zůstal.

Zpoza zdi se nejeví Bewboc House zase tak mimořádně. Klenbu nad balkonem tu uvidíme častěji. (Foto: Ceavs Chua)
Zpoza zdi se nejeví Bewboc House zase tak mimořádně. Klenbu nad balkonem tu uvidíme častěji. (Foto: Ceavs Chua)
Při maximálním otevření už beton zdaleka nepůsobí tak surovým dojmem. Objekt dýchá. (Foto: Ceavs Chua)
Při maximálním otevření už beton zdaleka nepůsobí tak surovým dojmem. Objekt dýchá. (Foto: Ceavs Chua)
Světlo i stín, čerstvé povětří. Klenbou přístavby proudí příjemný vánek do celého domu. (Foto: Ceavs Chua)
Světlo i stín, čerstvé povětří. Klenbou přístavby proudí příjemný vánek do celého domu. (Foto: Ceavs Chua)
Klaustrofobií v patře rozhodně trpět nebudete. Máte odtud rozhled. (Foto: Ceavs Chua)
Klaustrofobií v patře rozhodně trpět nebudete. Máte odtud rozhled. (Foto: Ceavs Chua)

Přidáme přízemí i patro

V plánu byla přístavba o 70 metrů čtverečních, rozšiřující ve svém napojení nového na staré jídelnu, pracovna situovaná do patra přístavby a obývací pokoj, situovaný do přízemí. S tím, že tento vložený objekt měl mnohem šířeji komunikovat se zahradou u domu. Tak, aby kočárek s dvojčaty, a později i dovádějící ratolesti, mohly řádit venku, zatímco znavení rodiče budou odpočívat uvnitř (a přitom budou mít děti tak nějak pod kontrolou). Až potud v tom není mimořádného nebo nečekaného. I plánovaný materiál pro přístavbu, beton, byl zvolen s ohledem na rychlost realizace a jeho stabilitu v klimatu tropického velkoměsta. Čím ale přístavba překvapuje, je svým tvarovým pojetím.

Kontrast je cílený

K pravidelné geometrii terasovité vilky bychom nejspíš přisoudili podobně dimenzovaný liniový útvar. Jenže architekti se rozhodli (pochopitelně, ve shodě s klienty) trochu nečekaně přidat oblouk a křivku. Navíc přístavbu „nepřilepili“ k původnímu objektu, ale nechali ji ve vyosení vyběhnout z jejího rámce. Že to zní podivně? Však také přístavba, zvenku připomínající spíše tunel nebo vjezd do železničního depa, hodně zvláštně vypadá. Není to ale jediná stavební podivnost v Kuala Lumpur, takže se tento silně netradiční koncept vcelku ztratí. I vizuálně, protože přes vysoký plot tento „tunel“ vystupuje proti horizontu stavby jen svým obloukem.

Klid na vlastní práci, přitom kontrola nad děním v domě. A také výřez, zjemňující hrubost betonu. (Foto: Ceavs Chua)
Klid na vlastní práci, přitom kontrola nad děním v domě. A také výřez, zjemňující hrubost betonu. (Foto: Ceavs Chua)
A s přicházejícím večerem pak dostává přístavba dočista jinou atmosféru. (Foto: Ceavs Chua)
A s přicházejícím večerem pak dostává přístavba dočista jinou atmosféru. (Foto: Ceavs Chua)

Nebát se originality

Když prvotní úlek z obřích načernalých vrat a nezvyklého tvaru přístavby opadne, je čas zhodnotit klady. A není jich zrovna málo. Klenutí vysokého stropu betonového bunkru je ideálem z hlediska vnitřní teploty (a střídání teplotních kontrastů). Objekt z jiného materiálu by měl totiž problém ustát proměny při otevřeném a uzavřeném stavu. S tím, že přístavba se může otevřít do strany zahrady celou svou boční stěnou, stejně tak jako veřejemi do dvora. Optimálně prosvětlená, vzdušná. Nabízející vzájemný kontakt spolu s izolací. Sedět v pracovně v patře znamená mít svůj klid, a přitom nepřicházet o dění na zahradě ani v přízemí.

Příjemný chlad v obývacím pokoji bez klimatizace je klad, který v Malajsii oceníte.  (Foto: Ceavs Chua)
Příjemný chlad v obývacím pokoji bez klimatizace je klad, který v Malajsii oceníte. (Foto: Ceavs Chua)
Stačí jen přivřít vrata, a přístavba se znovu mění na temnou a tajemnou jeskyni. (Foto: Ceavs Chua)
Stačí jen přivřít vrata, a přístavba se znovu mění na temnou a tajemnou jeskyni. (Foto: Ceavs Chua)

Přístavba je sice atypická a kontrastní, ale přináší změnu s originálním nábojem. Trojúhelníkový „zlom“ mezi starou a novou funguje jako klimatizační zóna. Oblouková střecha se táhne směrem ven a vytváří klenutý zastíněný přístavek, který tvoří osu vlastní obytné prostory. Prostor se jeví souvislý, a nabízí nepřerušovanou perspektivu zevnitř ven, spojuje interiér s přírodou. Je to vlastně velmi chytré řešení.

Nezapadající, protimyslná, kontrastní. Odlišující se materiálem i tvarem. A ty vrata? Děs… (Foto: Ceavs Chua)
Nezapadající, protimyslná, kontrastní. Odlišující se materiálem i tvarem. A ty vrata? Děs… (Foto: Ceavs Chua)
Jenže ani tady se nevyplatí dávat na první dojem. Po otevření se mění vhled do celého prostoru. (Foto: Ceavs Chua)
Jenže ani tady se nevyplatí dávat na první dojem. Po otevření se mění vhled do celého prostoru. (Foto: Ceavs Chua)

Těžký beton klenby přitom v patře zjemňují výřezy obloukových oken. V důsledku toho pak rytmická hra linek v těžké struktuře propůjčuje příjemnou atmosféru střídání světel a stínů. Připomíná prý cestu jeskyní, na jejímž konci je světlo.

Materiály: Fabian Tan Architect

Foto-kredit: Ceavs Chua

A ze strany, po otevření posuvných dveří, už je dojem o dost jiný. Přístavba komunikuje s okolím. (Foto: Ceavs Chua)
A ze strany, po otevření posuvných dveří, už je dojem o dost jiný. Přístavba komunikuje s okolím. (Foto: Ceavs Chua)
Detail stavebního napojení betonové přístavby na původní terasovou vilu. (Foto: Ceavs Chua)
Detail stavebního napojení betonové přístavby na původní terasovou vilu. (Foto: Ceavs Chua)
Půdorys a osazení na pozemku (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Půdorys a osazení na pozemku (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Půdorys (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Půdorys (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Pohled (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Pohled (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Pohled (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Pohled (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Řez stavbou (Zdroj: Fabian Tan Architect)
Řez stavbou (Zdroj: Fabian Tan Architect)