Dobrý den mám tu takový „oříšek“, se kterým si nevím rady. Soused si postavil dům 2 m od mé hranice pozemku. Má tam ovšem na mou stranu okna obytných místností. Jelikož já mám pozemek široký cca 8 m, tak jsem mu souhlasil se stavbou, na základě jeho písemného souhlasu, že můžu stavět na hranici pozemku. Ukolíbán tím, že jsem v pohodě, jsem podal žádost na územní řízení, ale bylo mi sděleno, že nemůžu stavět bez výjimek. Jenomže souhlas od souseda jsem měl nanic, protože v momentu, kdy já mu souhlasil, tak on prodal ten dům a nový majitel s umístěním nesouhlasí. Přesto na základě těchto skutečností jsem ony výjimky z odstupových vzdáleností podal a stavební úřad mi je vydal, ale nový soused se odvolal na magistrát a ten to vrátil zpátky na projednání stavebnímu úřadu s odůvodněním, že to nejsou stísněné poměry. Nevíte někdo prosím, jak se ty stísněné poměry zdůvodňují? Už jsem bezradný. Podotýkám, že nikde jinde na svém pozemku umístit můj plánovaný RD nelze, protože pozemek je stavební parcelou pouze do poloviny jeho délky, což je cca 35 m. Za každý názor budu vděčný.

Odpověď

„Stísněné poměry“ na pozemku stavby jsou takové poměry, které s ohledem na parametry pozemku limitují umístění stavby na pozemku a vlastně znemožňují umístění stavby v souladu platnými předpisy (v tomto případě s ustanovením § 25 odst. 2 vyhlášky č. 501/2006 Sb. „o obecných požadavcích na využívání území“). Umístění stavby na pozemku musí být v souladu s citovanou vyhláškou a s územním plánem obce. V případech, kdy nelze při rozměrech a tvaru stavebního pozemku stavbu dle ustanovení § 25 odst. 2 umístit, umožňuje vyhláška ve svém § 26 za podmínek § 169 stavebního zákona udělit výjimku z tohoto ustanovení. Ustanovení § 169 odst. 2 stavebního zákona ukládá požadavek, že výjimku lze udělit pouze v odůvodněných případech za předpokladu, že nebude ohrožena bezpečnost, ochrana zdraví a života osob a sousední pozemky nebo stavby. Povolením výjimky dále musí být dosaženo účelu sledovaného obecnými požadavky na využívání území. V rozhodnutí o výjimce by mělo být mimo jiné specifikováno, v jaké odchylce či úlevě výjimka spočívá. Své rozhodnutí by měl stavební úřad řádně odůvodnit a to na základě podkladů předložených k žádosti o výjimku. Tyto podklady by měly obsahovat jak grafickou, tak i textovou část, ve které by se měl její zpracovatel věnovat posouzení možnosti umístění stavby v souvislosti s parametry pozemku územním plánem obce a s vyhláškou č. 501/2006 Sb. a odůvodnit, proč nelze stavbu umístit jiným způsobem, než jak byla navržena.

Jan Krátký