Galerie Teplice – ukázka možností sádrokartonu Zobrazit fotky zobrazit 5 fotek

Současná architektura a moderní výstavba se bez sádrokartonu prostě neobejde. Taková je skutečnost, ať se to někomu líbí, či nikoliv. Těch důvodů je mnoho, ale jeden mezi nimi vyčnívá. Za pomoci sádrokartonu mohou architekti navrhovat tvarově i konstrukčně zajímavá řešení, která by nebylo možné z jiných materiálů vzhledem k nákladům vůbec realizovat. Příkladem za všechny je v březnu otevřená Galerie Teplice.

O projektu jsme si společně povídali s objektovým manažerem Knaufu Milanem Švůgrem a majitelem Mobestu Josefem Tůmou.

Co je tak zajímavé zrovna na teplickém nákupním centru?

Švůgr: Každého na první pohled upoutají 17 metrů vysoké stromy se „zarůstajícími“ kořeny, které dominují hornímu patru Galerie. Ty stromy se staly jakýmsi symbolem Galerie Teplice. A musím připomenout, že celý tento estetický prvek je vyroben ze sádrokartonových desek Knauf.
Tůma: Na první pohled se nejedná o nic složitého, ale zdání klame. Konstrukce byla velmi komplikovaná a vzhledem k umístění ve vysoké výšce i náročná na instalaci.
Švůgr: Nesmíme zapomenout také na to, že v pozadí stromů se nachází technické zázemí, což jsou například větrací mřížky, protipožární sprinklery apod. Siluety větví stromů jsou podsvětleny LED páskami. To všechno zvyšovalo náročnost stavby.

Kdo je autorem stavebního řešení a jaké desky byly v těchto konstrukcích použity?

Švůgr: Technické řešení celé konstrukce jsme navrhovali společně s Mobestem. V konstrukcích se použily prakticky jen základní desky Knauf RED, GREEN a WHITE. Daleko zajímavější je uvědomit si, že stavba tohoto designového prvku ukázala prakticky neomezené možnosti suché výstavby a výhody sádrokartonu jako materiálu.
Využití sádrokartonu v Galerii Teplice
Využití sádrokartonu v Galerii Teplice
Využití sádrokartonu v Galerii Teplice
Využití sádrokartonu v Galerii Teplice

Jsou v Galerii Teplice ještě i jiné designové prvky ze sádrokartonu?

Tůma: Prakticky na každém kroku. Je tady opravdu velké množství různých světelných ramp, tvarovaných podhledů, zajímavých přechodů apod. Ani toalety nebyly ochuzeny. Architekti sem navrhli netradičně řešený a nasvětlený podhled, který symbolizuje rozdělení toalet na pánské a dámské.
Švůgr: Je třeba říci, že výsledný efekt, který je bezesporu velmi působivý, by nebyl možný bez precizního zpracování, ke kterému přispěly samozřejmě kvalitní materiály, ale především pečlivá příprava a vysoká odbornost zpracovatelské firmy.
Využití sádrokartonu v Galerii Teplice
Využití sádrokartonu v Galerii Teplice

Co je technicky náročnější, zmíněné tvarované podhledy, nebo například konstrukce kina? V Teplicích jsou čtyři kinosály a všechny byly postaveny z desek Knauf.

Švůgr: Každý samozřejmě vnímá především ten design a různé tvarované variace, které jsou všude kolem něho. A to se mu buď líbí či nikoliv. V mnoha případech jsou to konstrukce opravdu složité. Když člověk navštíví kino, nevnímá, z čeho a jak je postaveno. Důležitý je pro něj vizuální a akustický efekt, který je možný pouze tehdy, pokud je konstrukce bezchybná. Na příkladu kinosálů v Teplicích je možné vidět, jak o konečném výsledku díla rozhoduje kvalita zpracování a bezchybné dodržení předepsaného technologického postupu zejména v těch sebemenších detailech.
Tůma: V Teplicích byla použita tradiční skladba kina. To představuje konstrukci z dvojitých příček a dvojitých profilů z vnitřku zakončených silnými sádrokartonovými deskami (18 mm). To proto, aby byla konstrukce těžká a nedošlo k jejímu kmitání. V systému skladby příček byla použita izolační vata. Výsledkem pečlivé práce a dokonale provedených detailů včetně náročného napojení na betonové stropy a podlahy je vzduchová neprůzvučnost 75 až 78 dB.

Švůgr: V konstrukcích kin byly použity jen základní desky Knauf RED. A v tom je právě ta podstata věci. V preciznosti. Vše se dělalo tak, jak se má. I kdybychom použili jiné, dražší materiály, jako třeba Diamant, pak jeden špatně provedený detail by celé dílo znehodnotil.

Tůma: Musím k tomu ještě říci, že svou roli v tomto směru sehrála i skutečnost, že stavba probíhala ve standardních časových režimech, tedy bez zbytečných časových tlaků na termíny. Tak tomu třeba na jiných stavbách nebývá. Myslím si, že na výsledku je to v každém případě vidět.


Děkujeme za rozhovor.

Autor: Ivan Sklenář

Zdroj: www.knauf.cz
Využití sádrokartonu v Galerii Teplice
Využití sádrokartonu v Galerii Teplice
KNAUF Praha, spol. s r.o. Poslat poptávku