O kovovém nábytku

Kovový nábytek se uplatní na pracovištích, v kancelářích, v ordinacích, v dílnách, ve školách a na dalších místech. A právě renomovaný výrobce kovového nábytku, firma Enprag s.r.o., letos slaví 20 let od svého založení. Čím si za tu dobu prošli a jaká je jejich současná pozice a vyhlídky, o tom jsme hovořili s jednatelem společnosti panem Ladislavem Kroupou.

Jaké byly vaše začátky? Těžké? Hektické?

'Naše firma Enprag s.r.o. slaví v letošním roce 20. výročí od svého založení. Ovšem ještě v roce 1995 byli oba její současní majitelé pouze zaměstnanci jedné z prvních porevolučních společností zaměřených na nábytek. Oba tehdy pracovali v prodejně se specializací na kancelářský nábytek. Doba byla velice dynamická, protože konkurence ze zahraničí přicházela pomalu a domácí výroba nestačila uspokojit obrovskou poptávku nově vznikajících soukromých firem. Tady také došlo k prvnímu kontaktu s britskou firmou Bisley (dnes největším výrobcem kovového nábytku v Evropě), kdy do obchodu vešel s vytrženým listem ze Zlatých stránek manažer exportu této společnosti pan John Mare s nabídkou spolupráce. Společný obchod rychle rostl a hned od začátku se ukazoval velký potenciál pro prodej kovového nábytku tohoto typu a možnost vyplnění určité mezery na trhu. Bohužel tehdejší nábytková firma doplatila na zadluženost s tehdy obrovskými úrokovými mírami kolem 18-20% a postupně upadala.'

A firma tedy skončila?

'Nikoli zcela, potenciál zůstával a tak se oba současní majitelé rozhodli, že zkusí pokračovat v zastupování firmy Bisley sami. Autobusem dojeli do městečka u Londýna, kde byl tehdy hlavní výrobní závod a administrativa a požádali o možnost zastupovat společnost Bisley Ltd. v České republice a na Slovensku. Došlo k slovní džentlmenské dohodě a mohlo se začít. A nutno dodat, že s téměř nulovým kapitálem, bez zkušeností s podnikáním, účetnictvím a také bez vysoce postavených strýčků. Nechyběla ale chuť a odhodlání něco budovat.'

Jaké je vaše motto?

'Podnikání probíhalo od začátku podle motta starého a zkušeného Johna Mara - postupovat krůček za krůčkem a koukat vždy jen lehce nad horizont. Tak firma postupně narůstala a z původních půjčených pár metrů čtverečních od prodejce kancelářských židli si mohla pronajmout první vlastní kancelář a sklad.' 

Čili začátky nebyly jednoduché…

'Začátky rozhodně nebyly jednoduché. Majitelé byli současně obchodními zástupci, řidiči a montážníky, skladníky… Až časem si firma mohla dovolit prvního zaměstnance a i nové kanceláře a větší sklady.'

U spolupráce s firmou Bisley jste zůstali?

'Spolupráce se postupně rozšiřovala o další dodavatele kovového nábytku a i dalších doplňků. A v roce 2003 byla založena vlastní společnost na Slovensku. S příchodem dalších zaměstnanců došlo přes ekonomické problémy v období hospodářské recese k dalšímu růstu obratu a v roce 2013 k zásadní investici do vlastního skladového a administrativního areálu v Praze 5 – Slivenci.'

A současná situace vaší firmy?

'V současné době firma Enprag zaměstnává celkem 20 lidí s plánovaným obratem pro rok 2015 cca 150 mil. Kč. Zastupuje téměř 100 výrobců a dodavatelů převážně kovového nábytku, ale i dalších doplňků pro vybavení firem, škol, zdravotnictví, státních úřadů a institucí. Vnitřní struktura je organizována tak, aby byl splněn hlavní cíl firmy, spokojený zákazník na konci celého procesu. Marketingové oddělení se soustřeďuje na co nejvěrnější zobrazení produktů v katalogu a na internetu, detailní popis výrobků s veškerými technickými parametry. Obchodní oddělení je zase motivováno a školeno k perfektní obsluze zákazníků, individuálnímu přístupu s nabídkou poradenského servisu, vizualizace projektů, aby si konečný uživatel kupoval to, co skutečně potřebuje a co mu maximálně zefektivní jeho činnost. 

Péče o zákazníky je logicky na 1. místě…

'Důležitý aspekt je kladen na poskytnutí skutečně individuálního řešení na míru každému zákazníkovi s vědomím toho, jak moc může vybraný nábytek v dnešní době a v dlouhodobé perspektivě ušetřit čas, náklady, i zdraví zaměstnanců. Díky dlouhodobé spolupráci s výrobci je možné pro dlouhodobé zákazníky a nebo při větších projektech nabídnout zajímavé množstevní slevy a to dokonce výrazně pod doporučenými cenami výrobců.' 

Jak realizujete dodávky zboží?

'Logistické oddělení se zkušenými pracovníky optimalizuje termíny dodání zboží. Aby byly termíny co nejkratší, je nejprodávanější zboží ihned k dispozici ve vlastních skladových prostorech, s garantovaným termínem dodání maximálně do 5 dnů. Kvalita dodávek a s ní spojených služeb je realizována díky vlastnímu týmu odborně vyškolených a zkušených řidičů. Zamezuje se tak poškození zboží, ke kterému dochází při používání spedičních firem překládajících náklad někdy i vícekrát. Zároveň je na místě možné poskytnout nadstandardní služby ve formě vynášek, odvozu starého nábytku a nebo montáže a umístění nábytku.'

A vaše výhledy do budoucna?

'Filozofií firmy je veškeré vydělané peníze investovat do dalšího rozvoje. Čili další významnou plánovanou investicí bude rozšíření stávající skladové a administrativní haly v roce 2016. Tím by mělo dojít k dalšímu zkvalitnění služeb v podobě rychlých dodávek skladového zboží. Neopomíjenou je i starost o vlastní spokojené zaměstnance, vytvoření příjemného pracovního prostředí a různé zaměstnanecké benefity –například kurzy cizího jazyka, sportovní a nebo tématické víkendy a jiné, aby celková atmosféra ve firmě pokračovala v určitém rodinném a přátelském duchu.'