Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY) Zobrazit fotky zobrazit 5 fotek

Velkou pozornost si v posledních letech získávají konstrukčně jednoduché a přitom vizuálně originální montované stavby obchodních center. Montované obchodní a prodejní haly jsou převážně řešeny jako jednopodlažní budovy, kde je kladen důraz na komfort nakupujících. Jsou vhodná především pro nákupní centra menší až střední velikosti. Interiér prodejní haly je navržen tak, aby maximálně využíval vnitřní prostor a umožňoval největší možnou variabilitu. 

Výhodou ocelových konstrukcí je vysoká variabilita umožňující navrhnutí i netradičních konstrukčních prvků. Varianta se samonosnou konstrukcí dokonce umožňuje pozdější snadné rozšíření haly nebo doplnění o vnitřní vestavbu. V závislosti na typu použité konstrukce je možné dosáhnout při základním podélném modulu 6m rozponu až 45m. Délka samotné haly není nijak omezena. Výška haly je také velmi variabilní. Lze navrhnout i víceúrovňovou halu nebo navrhnout halu i vnitřním patrem.

Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY)
Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY)

Samotná konstrukce je navržena tak, aby splňovala vyšší požadavek na požární odolnost. Lze kombinovat tradiční ocelové konstrukce s konstrukcí železobetonovou. Aplikovat na konstrukci protipožární nátěr nebo ji obložit například protipožárním sádrokartonem. V protipožárních podhledech stropů lze skrýt nejrůznější rozvody a tak celkově interiér uživatelsky učinit příjemnějším.

Exteriér je v případě prodejních hal tím nejdůležitějším. Podmínkou je upoutat zákazníka svým vzhledem s reprezentativním vchodem, který navede zákazníky do obchodních prostor. Přední části jsou tvořeny systémovými prosklenými fasádami, aby obchod či prodejna upoutala zákazníky tím, co nabízí za služby či výrobky. Samotné prodejní části u větších prodejen jsou pak přisvětleny světlíky.

Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY)
Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY)

Opláštění budov je často navrženo z esteticky přijatelnějších materiálů, než tomu bývá například u skladových nebo výrobních hal. Častá bývá kombinace panelů, alubondů, dřeva, skla a kovu. Méně pak trapézových plechů, většinou jen jako architektonický prvek. U opláštění je kladen důraz na tepelné vlastnosti plášťů v kombinaci s požární odolností. Často se používají minerální sendvičové panely na stěnách. Na střeše se používají převážně skládané typy opláštění, tzn. trapézový plech, tepelná izolace a hydroizolace – fólie. Konstrukci je možné také kombinovat se zelenou střechou. V menší míře lze použít i sedlovou, případně pultovou střechu ze sendvičových panelů. Tato varianta je využívána s přihlédnutím k charakteru okolní zástavby.

Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY)
Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY)

Hlavní přednosti montovaných prodejních hal a obchodních center jsou především rychlost jejich výstavby, výborné tepelně izolační vlastnosti a vysoká variabilita jak konstrukcí tak i opláštění s výborným poměrem kvality a ceny. Využití dostupných moderních technologií umožňuje minimalizovat vliv centra na životní prostředí a zároveň snížit jeho energetickou náročnost. Samozřejmostí je dlouhá životnost a snadná údržba.

Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY)
Montovaná hala (Zdroj: PROMO HALY)