Dobrý den, chtěl jsem se informovat,v případě že lze podat odvolání ve lhůtě 15 dní. Odvolání dle ust § 81 odst. 1, § 83 odst. 1 a § 86 odst. 1 správního řádu. Odvolací orgán je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Prosím o radu, kolega který mi má psát odvolání mi radí abych se neodvolával a došel k závěru, že nebude v tomto případě podávat odvolání, ale nadřízenému orgánu napíše stížnost na postup včetně popisu postupu stavebního úřadu.
Chtěl bych se u vás ujistit v případě, že se neodvolám, budu nadále moci uplatňovat svá práva, nebo bude případ uzavřen.

Předem děkuji za odpověď

Odpověď

Vážený pane Petře,

V odpovědi na Váš dotaz se nejdříve podíváme na rozdíl mezi odvoláním dle ust. § 81 a násl., správního řádu a stížností dle ust. § 175, správního řádu.


Odvolání je tzv. řádným opravným prostředkem v rámci správního řízení.


Včas podané a přípustné odvolání má, nestanoví-li zákon jinak, odkladný účinek. V důsledku odkladného účinku odvolání nenastává právní moc, vykonatelnost, ani jiné právní účinky rozhodnutí.


Jestliže odvolací správní orgán dojde k závěru, že napadené rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy nebo že je nesprávné, může napadené rozhodnutí (nebo jeho část) zrušit a řízení zastavit, věc vrátit k novému projednání správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal nebo rozhodnutí změnit. I správní orgán, který napadené rozhodnutí vydal, je může zrušit nebo změnit, pokud tím plně odvolání vyhoví.

Jinými slovy, v případě, že odvolání není podáno a marně uplyne lhůta pro jeho podání, stává se rozhodnutí pravomocným a je závazné pro účastníky a všechny správní orgány. Nabytím právní moci (nebo pozdějším dnem, který je v jeho výrokové části uveden) je rozhodnutí také vykonatelné.

Naopak povaha stížnosti je subsidiární, podpůrná.


K povaze stížností obecně právní doktrína uvádí, že "stížnost je pouhým podnětem pro správní orgán např. k provedení úkonů v rámci služebního dohledu ... a stěžovatel nemá právní nárok, aby na základě jeho stížnosti byly provedeny určité dozorčí nebo jiné úkony ..."

Ustanovení odst. 1, § 175, správního řádu váže možnost podání stížnosti nejenom na výkon veřejné správy, ale i na neexistenci jiných prostředků ochrany.

Stížnost má být vyřízena do 60 dnů a byla-li shledána důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit opatření k nápravě, o nichž vyrozumí stěžovatele, pokud o to požádal. O prošetření vyřízení stížnosti lze požádat nadřízený správní orgán. Procesně se u stížnosti postupuje podle části čtvrté správního řádu a výsledkem je sdělení (vyrozumění). Na vyřízení stížnosti tedy není právní nárok a samotné její vyřízení ještě samo o sobě neznamená odstranění závadného stavu. Navíc o výsledku šetření a přijatých opatření se stěžovatel vyrozumívá, jen pokud o to požádal.

Pokud tedy nesouhlasíte s rozhodnutím správního orgánu, doporučuji se proti němu odvolat.


Dále upozorňuji, že vyčerpání řádných opravných prostředků v řízení před správním orgánem je v souladu s ust. § 68, soudního řádu správního, jednou z podmínek případného podání žaloby proti rozhodnutí správního orgánu.


S pozdravem


Mgr. et Mgr. Václav Sládek, advokát

Mgr. Ivana Sládková, advokátní kancelář