Dotaz: Dobrý den, chci se zeptat na následující věc. Po roce a půl bydlení v nově postaveneém bytovém domě se nám z neznámého důvodu v obývacím pokoji vydula podlaha z marmolea. Reklamovali jsme to jako závadu, načež po nějaké době stavební firma začala problém řešit. Bohužel však ne výměnnou celé krytiny, nýbrž strhnutím původní a opětovným nalepením zpět. Tímto násilným způsobem však došlo k poničení krytiny (roztržení, poškrábání apod.). Stavební firma tvrdí, že musí opravu přesto provést a potom, že bude prostor k případným připomínkám na stav po opravě.
Chci se zeptat, jak mám v takovém případě postupovat? Rozhodně nehrozí, aby firma uvedla podlahu do původního stavu a obávám se, že se budou snažit mne presvědčit, že je to vpořádku. Mám v takovém případě odmítnou podepsat převzetí opravy, nebo převzít s výhradami či nechat zpracovat posudek opravy nezávislým soudním znalcem?
Děkuji za odpověď.

Odpověď

K Vašemu problému se bohužel nelze bez příslušných podkladů konkrétněji vyjádřit. V dané záležitosti především doporučujeme prostudovat příslušnou smluvní dokumentaci (zejména smlouvu o převodu bytové jednotky, na základě níž jste byt nabyl do svého vlastnictví), kterou máte k dispozici a která bude zcela jistě obsahovat i příslušné (často velmi podrobné) reklamační podmínky, jimiž se musíte v daném případě řídit a podle nichž tedy musíte postupovat. Současně je třeba prověřit, jakým právním režimem se příslušné smluvní vztahy vlastně řídí, zda zák. č. 40/1964 Sb., občanským zákoníkem, což je obvyklé, popř. zda se řídí zák. č. 513/1991 Sb., obchodním zákoníkem, byť jde o případy řidší. V obdobných případech navíc bývá situace komplikována účastí více než jednoho subjektu na druhé straně - na jedné straně totiž vždy vystupuje nabyvatel/vlastník bytu a na druhé straně pak developer často společně s generálním dodavatelem a jeho jednotlivými subdodavateli. V každém případě však lze obecně říci, že „partnerem“ pro Vaši reklamaci a zahájení příslušných právních kroků včetně řádné písemné reklamace je vždy ten subjekt, který vám příslušný byt prodal a na kterého je vhodné se vždy (byť formou „na vědomí“) obracet, a popř. též další jím výslovně písemně označené subjekty. Současně lze obecně odkázat na ustanovení § 596 a násl. občanského zákoníku, řídí-li se vzájemným smluvní vztah občanským zákoníkem, popř. na ustanovení § 436 a násl. obchodního zákoníku, řídí-li se vzájemný smluvní vztah obchodním zákoníkem. Doporučit můžeme dále vždy řádně písemně uplatnit reklamaci, a to včetně reklamace provedené opravy, v reklamaci vždy řádně vymezit způsob jejího vyřízení v souladu s příslušnými reklamačními podmínkami a zákonnými ustanoveními, jakož i vždy řádně zdokumentovat situaci (zejména formou fotodokumentace).

Mgr. Ivana Sládková, advokátní kancelář