Není to omyl, i když se většinou říká: „Pojedeme z kopce.“ O mostu mezi japonskými prefekturami Šimane a Tottori si ale lidé zvykli smýšlet jako o jedné velké klouzačce. I když tedy neprávem. K vizuální senzaci údajně nejstrmějšího mostu Asie totiž přispěla reklama.
Že ne všechno, co jde najít na internetu, bude pravdou, se už tak nějak ví. A most Eshima Ohashi to jen potvrzuje. Nedá se o něm tedy říct, že by byl nějak nezajímavý. Svou délkou je největším mostem s pevnou konstrukcí v Japonsku, a třetí největší (nejdelší) v této kategorii na celém světě. I když to žádný obr není.
Jeho celková délka činí 1740 metrů, přičemž ta vlastní „mostní“ část, která se vypíná nad vodou, je dlouhá 1440 metrů. Usazen je na strategickém místě, mezi dvěma sousedícími městy (Matsue a Sakaiminato), v prefekturách Šimane a Tottori. A v tomto místě taky nahradil starší „sklápěcí“ most, pod nímž proplouvaly lodě.
Etapy zvedání a podplouvání loděmi průjezd po mostě zdržovaly, jeden cyklus sklápění a vyčkávání natahoval cestu o 7- 8 minut. Což Japonci chvátající za prací považovali za hrubě neefektivní, pročež tedy přistoupili ke kompletní přestavbě – zvýšili při tom nosnost i průjezdnost - a dali vzniknout mostu Eshima Ohashi.
Stavěn byl mezi lety 1997 – 2004, široký je 11,3 metrů… a tím vlastně všechny technikálie vyčerpáváme. Protože most Eshima Ohashi jinak není vlastně nijak zajímavý. A nebyl zajímavý až do roku 2003, kdy se objevil v televizní reklamě automobilky Daihatsu MC.
Reklama na vozítko
Ta představovala své vozítko, dodávku-minivan Tanto. Vůz, slovy japonského marketingu sice pomenší, ale pořádně výkonný. A to tak výkonný, že se tento drobeček umí vypořádat i se sklonem hodným klouzačky na dětském hřišti. Přesně tak byl totiž onen most představen v reklamním spotu. Jako nesmírně strmý most, který není pro slabé nátury. Celá reklama byla navržena tak, aby zdůraznila sílu a odolnost vozu tím, že ho ukázala jedoucí po vizuálně impozantním svahu mostu.
Jenže pozor. Celý dramatický efekt v reklamě byl vytvořen jen chytrým použitím úhlů kamery a teleobjektivu, které zdůraznily sklon mostu. Z dálky vypadá most v reklamně neuvěřitelně strmě, skoro jako oblouk horské dráhy. Ale most Eshima Ohashi ve skutečnosti nijak extrémně strmý není. Vlastně, sklon 6,1 % na straně Šimane a 5,1 % na straně Tottori. Což sice není málo, ale taky to není žádná "klouzačka".
Na otázku, jak velký komerční úspěch měl na trhu minivan Tanto, vám odpověď dát nemůžeme. Ale co je naopak jisté, že most Eshima Ohashi se tím vizuálně dramatickým záběrem proslavil po celém světě. Lidé uvěřili tomu, co viděli. Respektive uvěřili tomu, čemu chtěli věřit. Děsivá strmost tu sice schází - ale vypadá, jako by tu byla. A to na internetu stačí.
Snímky proslavily most nebývalým způsobem a pro spoustu zahraničních řidičů se průjezd tudy stal při návštěvě Země vycházejícího slunce velkým lákadlem. Což Japonci, kteří tudy běžně denně dojíždí do práce, příliš nechápou. Most Eshima Ohashi je pro ně svým způsobem zajímavý, ale nepřikládají mu větší důraz, než třeba průměrný Brňák hradu Veveří (tedy, je to zajímavost, ale místní si z ní na zadek nesednou).
Senzaci světového formátu z mostu udělala až reklama na automobil. Která tu spojnici nad vodou mezi dvěma prefekturami představuje jako nevídaný zázrak. Který je tedy víceméně opravdu k nevidění.
Zdroj: Daihatsu.com, NYDailyNews.com, Yahoo.travel.com, Wikipedie.org
