Čína se zemí splněných snů a novodobých zázraků architektury stala už před několika lety. A projekty, jako například těmi v Kuej-čou, se dál stará o to, že jí ta libě znějící prvenství ještě nějakou dobu zůstanou. Už proto, že zdejší nový most – rekordní, nejvyšší na celém světě – bude opravdu těžké nějak překonat.
Nejprve krátký skok v čase nazpět. Do osmdesátých let minulého století, kdy by se nám nepodařilo napočítat v čínské provincii Kuej-čou (Guizhou) dohromady více než 2900 mostů. Dílem i proto, že jde o provincii poměrně hornatou, která budování podobných inženýrských staveb zrovna nepodporovala. Cesta z bodu A do bodu B tu byla záležitostí autobusových linek, které se šinuly mezi zákrutami do cíle dlouhé hodiny. A teď, když se přesuneme o čtyři dekády kupředu, do současnosti? Mostů tu stojí dvaatřicet tisíc. A další tisíce se jich budují.
Rokle, soutěsky a kaňony, dramatické skalní věže ani kamenné vrcholky hor přitom odtud nezmizely. Jen se díky ohromným výdajům - nasazení prostředků finančních, technických i pracovních - už nedají považovat za překážky. Silnice se totiž vinou skoro až v oblacích, nad nimi. Jak dalece se tu v technických zázracích inženýrských staveb pokročilo, ostatně demonstruje i nejnovější přírůstek do zdejší sbírky rekordů: most přes Velký kaňon Chua-ťiang se totiž vine ve výšce 625 metrů nad zemí.
Stavba je to prostě až neuvěřitelná. Klene se nad řekou Bej-pan (Beipan), kterou z té výšky vidíte jako stříbřitou stuhu. Komplikovanou cestu přes kaňon přitom tento most zkrátil ze dvou hodin na pouhé dvě minuty. Čímž dost výrazně prospěl místním lidem, průmyslu i cestovnímu ruchu. Vystavěn byl, kdybychom citovali čínské ministerstvo: „Jako součást širšího čínského programu boje proti chudobě a snahy zpřístupnit odlehlé oblasti provincie.“ Světový rekord byl prý jen vedlejším produktem této snahy.
Jinak i tady se vyplatí čestná zmínka, o minulém šampionovi. Tedy o mostu Tu-Ke (též Duge), který rovněž vyrostl v provincii Kuej-čou, nad řekou Bej-pan o 200 kilometrů výše po proudu, a od roku 2016 platil – s výškou 565 metrů – za nejvyšší na světě. Nicméně most přes Velký kaňon Chua-ťiang jej nyní, 28. září, trumfnul o dobrých šedesát metrů. V čem je to tak pozoruhodné? Inu, podobné rekordy se obvykle překonávají o centimetry výšky, takříkajíc o pár pohlavků. Šedesát metrů je dost nekompromisní náskok i pro všechny další vyzyvatele.
O tom, jak mimořádným dílem je most přes Velký kaňon Chua-ťiang, vypovídají i některé další jeho charakteristiky. Například se svou délkou přibližně 1 400 metrů je nejdelším mostem vedeným v horské oblasti. Je více než dvakrát vyšší než nejvyšší americký most, Royal Gorge Bridge v Coloradu (ten má „jen“ 290 metrů), a je devětkrát vyšší než Golden Gate Bridge v San Francisku (ten je proti němu s výškou asi 67 metrů učiněným trpaslíkem).
Most přes Velký kaňon Chua-ťiang je závěsný. Má celkovou délku 2 890 metrů, přičemž hlavní rozpětí činí 1 420 metrů. Konstrukci podpírají dvě hlavní věže vysoké 262 metrů. V třech z 217 nosných lan je zabudován optický senzorový kabel, který umožňuje průběžné monitorování zatížení a stavu mostu. Stavba mostu byla zahájena 18. ledna 2022 a 21. srpna 2025 proběhla první zatěžkávací zkouška s průjezdem stovky naložených nákladních vozů.
Už tehdy bylo jasné, že světový rekord je na světě. A že jej jen tak něco nepřekoná. Čínské dopravní úřady očekávají, že most přiláká zhruba milion turistů ročně, čímž výrazně přispěje k rozvoji místní ekonomiky. Stavba mostů je klíčovou součástí strategie, jak přinést bohatství a pracovní příležitosti do provincie Kuej-čou.
Zdroj: Wikipedia.org, bbc.co.uk, BBC.com