Uvolňování rezavé matice, i topenáři vědí o rezavých a zapečených šroubech a maticích své (Foto: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 5 fotek

Se zarezlými šrouby se setkáme běžně a vůbec není třeba propadat bezradnosti a nervovat se. Existují ověřené postupy a také nářadí, s jejichž pomocí šroub nakonec povolí. I když to někdy znamená jeho konec. A jaký je první krok? Nejprve musíme vždy vyzkoušet tzv. „uvolňovač“ šroubů či jakékoli jiné vhodné mazivo.

Problém navíc nebývá jen se zareznutím šroubů a matic, ale také se strženými zářezy pro nasazení plochého a nebo křížového šroubováku a s ulomenou hlavičkou šroubu při marných pokusech o uvolnění. Asi nejblíže mají k řešení tohoto problému v autoservisech. Jednoduše proto, že jde o jejich „denní chléb“. Hlavní je zachovat chladnou hlavu, nepřistupovat hned k nadměrnému násilí a postupně zkusit, co v daném případě pomůže. Šroub zničit a alespoň jakkoli odstranit lze nakonec vždy.

Prvním krokem je tedy zakapání a nebo zastříkání viskózní kapalinou. Používají se speciální přípravky pro uvolňování zarezlých šroubů a nebo lze použít univerzální mazivo (např. WD 40 ve spreji). Neposlouchejte babské rady tipu ocet či jiná kyselina, coca-cola, peroxid vodíku apod. Rad se na toto téma najde mnoho, ale kdo takový nesmysl kdy opravdu zkusil?

Aplikace maziva (Foto: Shutterstock)
Aplikace maziva (Foto: Shutterstock)

Druhým krokem je poklepání. Často stačí i jen mírné a šroub povolí, pokud ne, bouchněte pořádně a vícekrát, ve více směrech. A pokud se šroub ulomí, byl již zrezlý natolik, že byste jej stejně nevytočili. K poklepu lze použít kladívko či úderový (klepací) šroubovák. Poklepem na dřík, který prostupuje celou rukojetí šroubováku, dochází vždy zároveň k mírnému pootočení šroubu. Může stačit jen trocha trpělivosti a šroub při takovém zásahu povolí.

Poklepat, šroubovat, vrtat (Foto: Shutterstock)
Poklepat, šroubovat, vrtat (Foto: Shutterstock)

Vedle toho se prodává profesionální nářadí, které kombinuje rotaci a údery. Cca dva až tři tisíce úderů za minutu společně s minimálním zpětným rázem, je běžně využíváno právě v autodílnách. Ovšem vyplatí se pořizovat takové nářadí do dílny domácí? Toť vždy otázka. Za profesionální rázových utahovák zaplatíte cca od 6 do 15 tisíc korun, v hobby marketech cena začíná cca na patnácti stech korunách, ovšem takové nářadí mnoho nevydrží. Rázové utahováky se prodávají pneumatické, elektrické i akumulátorové. Použít též lze speciální nástavec na vrtačku, který násobí její sílu. Díky tomu povolí i hodně zkorodované šrouby a matice.

Nejvíce zkušeností mají se zarezlými šrouby v autodílnách (Foto: Shutterstock)
Nejvíce zkušeností mají se zarezlými šrouby v autodílnách (Foto: Shutterstock)

Vždy je také třeba dobře zvážit, zda si můžeme v konkrétním případě dovolit zarezlý šroub a matici ulomit. V některých případech by to mohlo představovat velký problém a nákladnou opravu. Prodávají se také speciální vytahovače šroubů. Vytahovač se nasune do otvoru, který ve šroubu vyvrtáme vrtákem, načež šroub vytáhneme pomocí vrtačky a nebo vratidla na závitníky. Pozor však, vytahovák se může ve šroubu zalomit a nebo ještě více roztáhne vyvrtaný otvor a šroub pak prostě povolit nemůže.

Jestliže se ulomí hlava šroubu, můžeme zkusit vyseknout sekáčkem do pahýlu drážku, do které uchytíme šroubovák. Závit zalijeme mazivem a pokusíme se dostat tělo šroubu ven. Může též pomoci nahřátí šroubu pomocí rozžhavené ocelové tyčky, kterou ke šroubu přitiskneme. A právě kombinace nahřátí, maziva a rozumné fyzické síly by měla pomoci.

Zarezlý šroub (Foto: Shutterstock)
Zarezlý šroub (Foto: Shutterstock)

A pokud vše selže, případně jsou stržené zářezy pro šroubovák v hlavičce šroubu, je třeba šroub odvrtat. To provedeme dobře nabroušeným vrták do kovu a pozor, je třeba vrtat na pomalý chod. Jestliže je vrut v plastu, měli bychom při vrtání zároveň chladit (třeba obyčejnou studenou vodou).