Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska vyhlásilo rekonstruované českobudějovické vlakové nádraží Památkou roku 2024 v kategorii velkých obnov nad dva miliony korun. Historická novorenesanční budova, jejíž provoz byl zahájen již v roce 1908, prošla celkovou rekonstrukcí za více jak jednu miliardu korun. Rekonstrukce probíhala pod dohledem památkářů od roku 2020 a zahrnovala nejen obnovu exteriéru, ale i interiérů. Kromě jiného byly restaurovány také cenné nástěnné mozaiky a prostory nádraží byly očištěny od vizuálního smogu.
Hlavní železniční stanice a seřaďovací nádraží v Českých Budějovicích se nachází na křižovatce mezinárodního koridoru vedoucího z Prahy na jih do Lince v Rakousku. Novorenesanční budova nádraží, která byla dokončena v roce 1908, stojí na Nádražní ulici, jen kousek na východ od centra města. Stanice navíc rozděluje město, po dlouhou dobu byl podjezd na Rudolfovské třídě téměř jediným možným spojením části Suché Vrbné s centrem Českých Budějovic.
Do stanice ústí železniční tratě od Plzně, Gmündu, Volar, Summerau a Prahy. Budovy nádraží navrhl na začátku 20. století Gustav Kulhavý v neorenesančním stylu a se secesními prvky, postavila je firma J. M. Kohler a syn. Otevřeny byly v roce 1908 a první vlak, který na novém nádraží zastavil, jel z Terstu do Prahy 17. prosince 1908. Při náletu na město na konci 2. světové války bylo na jaře roku 1945 těžce poškozeno jižní křídlo nádražní budovy. Opraveno bylo hned po válce. Ve skutečnosti to ale mohlo být mnohem horší, protože shozené pumy trefily ve městě mnoho budov, nádraží, na které byly cíleny, však většina z nich minula.
Ještě před rekonstrukcí bylo nádraží chráněno jako kulturní památka. V roce 2016 převzala stanici do správy organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a ta začala hned plánovat rekonstrukci stanice za přibližně 150 milionů korun. Práce však začaly až v roce 2020 s rozpočtem 689 milionů korun a plánovaným dokončením v druhé polovině roku 2022. Nakonec však byla rekonstruovaná budova otevřena až 5. února 2024 a celkové náklady činily kvůli vícenákladům 1 053 000 000 korun. V plánu je nyní ještě prodloužení severního podchodu, aby spojoval přednádražní prostor s Dobrovodskou ulicí, kde má být postaven nový parkovací dům. Mělo by se to stát v letech 2027 a 2028.
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska (SHS ČMS) je dobrovolná, zájmová, nestranická a nevládní organizace sdružující především historické obce nebo jejich části, na jejichž území jsou zachovány významné kulturní hodnoty, zejména nemovité památky. Vzniklo z iniciativy měst v listopadu roku 1990. 1.1.2025 má celkem 200 členů, z toho 192 řádných (obcí, měst a městských částí) a 8 přidružených.
Ocenění Památka roku se uděluje za nejlepší projekt a realizaci obnovy movitých i nemovitých věcí, které mají významné památkové, architektonické nebo urbanistické hodnoty a jsou nositeli specifického charakteru prostředí (věci nemusí být „kulturními památkami“ dle zákona). Hodnoceny mohou být především budovy nebo soubory staveb, např. zámek, hrad, klášter, jejich areál, kostel, palác, radnice, divadlo, obytná stavba, charakteristická část zástavby, jakož i brownfield, veřejný prostor, park, sochy, varhany a jiné umělecko-řemeslné předměty. Slavnostní vyhlášení vítězů soutěže Památka roku 2024 v obou kategoriích proběhlo 24. dubna 2025 v Hradci Králové.
Zdroj: Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska; ct24.ceskatelevize.cz; Wikipedia