Řetězová motorová pila (Zdroj: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 5 fotek

Až 60 procent reklamací motorů zahradních strojů není v ČR uznaných. Důvodem je bezbřehé české kutilství, které však bohužel jde proti reklamačním podmínkám. Na jedné straně hraje roli špatné (nevhodné) používání strojů, na druhé straně pak opravy svépomocí. 

Když odhlédneme od finanční ztráty spojené s neuznáním případné reklamace, často dokonce hazardujeme se zdravím, o budoucí funkčnosti stroje nemluvě. Češi opraví vše, doslova na koleni. Proč bych měl platit za nějaký zbytečný servis? Jenže právě nejčastějšími důvody reklamace a servisu bývá v případě kutilů nedodržení manuálu, nevhodné palivo a nevhodné zacházení s akumulátorem. Do servisu přitom se svým strojem přijíždějí až poté, co si neví rady. A to již mají často za sebou napáchané vážné škody.

Často je lepší navštívit autorizovaný servis (Zdroj: Shutterstock)
Často je lepší navštívit autorizovaný servis (Zdroj: Shutterstock)

Nejvíce se problém nevhodných zásahů do zahradní techniky týká podle statistik společnosti HECHT dvoutaktních a čtyřtaktních strojů. Sice počet reklamací za poslední 3 roky klesá, neustále však také klesá počet oprávněných reklamací, tedy těch uznaných. Stroje s dvoutaktními a čtyřtaktními motory přitom představují 42 procent všech servisovaných zařízení.

Opravdu to chcete zkusit sami? (Zdroj: Shutterstock)
Opravdu to chcete zkusit sami? (Zdroj: Shutterstock)

Paradoxně je velmi častým důvodem reklamace používání nesprávného paliva. To musí být vždy čerstvé a se správným poměrem oleje (a správného typu oleje) v případě vysokootáčkových motorů. Dokazuje to i fakt, že při převzetí stroje servisem a dodržení správných postupů většina motorů funguje bez problémů, není nutné je opravovat. U reklamovaných zařízení se také většinou ukáže, že by fungovala bez potíží právě při pravidelném odborném servisování. Svépomocné amatérské zásahy nejsou většinou šťastné. Za poslední 3 roky bylo odmítnuto více jak 60 % reklamací.

Servisovat sám? Raději zavolat? (Zdroj: Shutterstock)
Servisovat sám? Raději zavolat? (Zdroj: Shutterstock)

A případy nevhodného paliva? Například nafta litá do benzinových sekaček. Nebo si také lidé spletou u řetězové pily nádobu na olej a palivo. Neptají se, nečtou návody, jednají jaksi intuitivně. Vždyť dnes je všechno už tak dokonalé, že je přece jednom, kam a co naliji.

Největší nárůst počtu servisovaných zařízení je možné v hobby segmentu zaznamenat u elektromobility a elektrické zahradní techniky, protože lidé začali právě tuto techniku preferovat. V případě těchto strojů mají lidé nejčastěji problémy s akumulátorem, například jej nechávají přehřívat, nebo naopak podchlazovat, vybíjí ho až do vypnutí stroje, případně stroj delší dobu nepoužívají, nabíjí nevhodnými nabíječkami apod. V akumulátorech však stále probíhá chemický proces.

Servisovat svépomocí? (Zdroj: Shutterstock)
Servisovat svépomocí? (Zdroj: Shutterstock)

A výše zmíněné kuriozity? Například zahrádkáři nechápou, že zabrzděnou řetězovou pilu prostě nenastartují. Nebo si vůbec nevšimnou, že problémem je vybitá baterie. Dokonce si měl jeden zákazník údajně stěžovat, že drtič dřeva nezvládá drtit větší kameny.

Zdroj: HECHT, LESENSKY, ČESKÉSTAVBY.cz