Vypadá to jako hodně nepravděpodobné sousedství. Domek se soláry vedle domu z 19. století. (Foto: Ballman Khapalova) Zobrazit fotky zobrazit 10 fotek

Vložit mezi již existující stavby novou není nikdy snadné. A moc nepomáhá, když stavby již stojící mají svá léta, a když má mezi ně proniknout, byť rozměry malá, novostavba. Architekti ze studia Ballman Khapalova si ale věděli rady.

Krásné místo, kterému ale pořád něco chybělo k dokonalosti. Tak hodnotila newyorská umělkyně Natasha Sweeten podobu svého nově zrekonstruovaného statku z 19. století v Germantownu. Už dříve tu pro ni vytvořili dokonalé místo pro odpočinek, ale ona k němu ještě potřebovala prostor pro práci. A představa, že by se v sestavě starých rekonstruovaných objektů někam dala umístit pracovna, se nejevila reálně. Proto si od studia Ballman Khapalova nechala navrhnout a vytvořit docela nový „zahradní ateliér“.

Přesto ta blízkost objektů z naprosto rozdílných časů, ani jejich odlišné stavební pojetí, nevadí. (Foto: Ballman Khapalova)
Přesto ta blízkost objektů z naprosto rozdílných časů, ani jejich odlišné stavební pojetí, nevadí. (Foto: Ballman Khapalova)
Prostor zahradního ateliéru pod úrovní dvora se proměnil na poměrně univerzální sklad. (Foto: Ballman Khapalova)
Prostor zahradního ateliéru pod úrovní dvora se proměnil na poměrně univerzální sklad. (Foto: Ballman Khapalova)
Kancelář, za kterou vznikají první skici a črty umělkyně, nemá o přirozené denní světlo nouzi. (Foto: Ballman Khapalova)
Kancelář, za kterou vznikají první skici a črty umělkyně, nemá o přirozené denní světlo nouzi. (Foto: Ballman Khapalova)
A výhledy do okolní krajiny, polí a luk, jsou přitom nevyčerpatelným zdrojem inspirace. (Foto: Ballman Khapalova)
A výhledy do okolní krajiny, polí a luk, jsou přitom nevyčerpatelným zdrojem inspirace. (Foto: Ballman Khapalova)

Cílem práce architektů bylo vytvořit ekonomickou a efektivní stavbu, co by se nezastíněná okolními stavbami otevírala severnímu a jižnímu světlu, které by bylo vhodné pro různé činnosti. Důraz byl kladen na to, aby se maximalizovalo propojení s okolní krajinou a vznikl tu příjemný soukromý chráněný prostor, který bude vhodný pro tvůrčí práci. To vše na třiašedesáti metrech čtverečních, mezi zahradou a dvorem statku, jako stavba sice samostatná a odlišná, ale ne místu nepříslušná.

Nenáročné a praktické na údržbu

Ateliér je umístěn na strmém svahu vedle nedávno zrekonstruovaného statku z 19. století a vytváří vstupní nádvoří pro obě budovy orámované vzrostlými stromy. Jeho střešní linie kopíruje přirozený sklon terénu, který se svažuje, čímž z pohledu sousedních pozemků stavbu opticky skrývá a zároveň vytváří ideální plochu pro solární panely na jižní fasádě. Na jih orientovanou fasádu nové stavby podpírají pilíře, mezi nimiž našly místo závěsná stěna na nářadí, lavice pro skladování dřeva a vstup do nového skladovacího prostoru v rámci základů.

Zahradní ateliér chytře zužitkoval sklon svahu směřujícího k zahradě. Vznáší se nad ním. (Foto: Ballman Khapalova)
Zahradní ateliér chytře zužitkoval sklon svahu směřujícího k zahradě. Vznáší se nad ním. (Foto: Ballman Khapalova)

Lehce vyvýšená podlaha ateliéru je pokračováním venkovního nádvoří, takže jak terén svahem klesá, interiér ateliéru se jakoby „vznáší a levituje“ v krajině. Tím se z něj nabízí výhled na dramaticky se svažující zahradu, sousední pole a dál až k řece Hudson. Za východní stěnou ateliéru se nachází dvoupatrový skladovací prostor, jehož konstrukce zůstala odkrytá a slouží jako police pro různé malířské pomůcky. Tento skladovací prostor pokračuje do koupelny se záchodem, sprchou a užitkovým dřezem, které jsou prosvětleny světlem z oken sahajících od podlahy ke stropu na jižní fasádě.

Zahradní ateliér je zařízen prostě, s maximálním důrazem na praktičnost a úspornost. (Foto: Ballman Khapalova)
Zahradní ateliér je zařízen prostě, s maximálním důrazem na praktičnost a úspornost. (Foto: Ballman Khapalova)
Kombinace severního a jižního světla dodává interiéru mimořádnou atmosféru. (Foto: Ballman Khapalova)
Kombinace severního a jižního světla dodává interiéru mimořádnou atmosféru. (Foto: Ballman Khapalova)
A když se tu pracuje do noci, pomůžou s osvětlením zavěšené osvětlovací prvky. (Foto: Ballman Khapalova)
A když se tu pracuje do noci, pomůžou s osvětlením zavěšené osvětlovací prvky. (Foto: Ballman Khapalova)
Při pohledu ze dvora, od starého domu, nová stavba ateliéru vůbec neruší. Je skoro neviditelná. (Foto: Ballman Khapalova)
Při pohledu ze dvora, od starého domu, nová stavba ateliéru vůbec neruší. Je skoro neviditelná. (Foto: Ballman Khapalova)

Podlaha zahradního ateliéru je zcela zhotovena ze stavební překližky (uváděna je jako CDX), která pokrývá i stěny ateliéru. To proto, aby prostor zůstal odolný, flexibilní a současně nenáročný na údržbu. Severně orientovaný pásový světlík osvětluje prostor pro malbu, a zároveň umělkyni zajišťuje naprosté soukromí při práci.

Zdroj: Ballman Khapalova

Foto: Ballman Khapalova