Důležitý byl materiální aspekt, kde hezké věci doprovází to, co bylo v bytě původní. (Foto: Javier Callejas) Zobrazit fotky zobrazit 11 fotek

Transformace bytu o rozloze 300 metrů čtverečních, který se nachází v ikonické budově z 20. let 20. století v Granadě ve Španělsku, v sobě kombinuje ochranu kulturního dědictví se současnými řešeními. Byt se vlastně stal galerií, ve které se dá bydlet.

Lidé jsou schopni obklopovat se neuvěřitelnými věcmi. Z domácnosti si například umí udělat výstavku loveckých trofejí, aby jejich předsíň zmizela pod nánosem paroží a připomínala zvířecí márnici. Anebo si vyzdobí pokoje sestavou pohárů a medailí, které vydobyli těmi nejnemožnějšími výkony. Stěny svých obydlí umíme překrýt snímky vnoučat tak mohutně, že to pak vypadá jako uvnitř jednoho velkého fotoalba. A proč to vlastně děláme? Ne nutně proto, že se chceme chlubit.

Byt v domě s uměleckou a historickou hodnotou, který se stal obyvatelnou galerií. (Foto: Javier Callejas)
Byt v domě s uměleckou a historickou hodnotou, který se stal obyvatelnou galerií. (Foto: Javier Callejas)
Kráse těch věcí možná neporozumí každý, ale pro ty, kdo jim rozumí, mají velkou hodnotu. (Foto: Javier Callejas)
Kráse těch věcí možná neporozumí každý, ale pro ty, kdo jim rozumí, mají velkou hodnotu. (Foto: Javier Callejas)
Byt, který se stal galerií, s původní mozaikovou výzdobou nekoliduje. (Foto: Javier Callejas)
Byt, který se stal galerií, s původní mozaikovou výzdobou nekoliduje. (Foto: Javier Callejas)
Historický materiál je moderně využit a vytváří nové objemy. (Foto: Javier Callejas)
Historický materiál je moderně využit a vytváří nové objemy. (Foto: Javier Callejas)

Nečastějším důvodem je, že nás to těší. A ze stejného motivu – z radosti, z potěšení - pak pramení i idea projektu rekonstrukce bytu ve španělské Granadě, do které se pustili architekti ze studia Annona Arquitectura. Majitelé tohoto bytu totiž sbírají umění. To moderní. A rádi se jeho krásou obklopují. Chtějí do ní být plně ponořeni. A zrovna tak jako někdo cítí, že je fajn vytapetovat si chodbu jelením parožím, oni to vnímali tak, že jejich byt by měl připomínat galerii.

Přesněji řečeno, jejich druhý byt. Stálé bydliště má pár majitelů v Londýně, a do Granady si jezdí jen odpočinout. Aby mezitím ten druhý byt ve Španělsku nezahálel, ale vydělával, nechali jej od architektů přestavět. Na bydlení určené ke krátkodobým pronájmům. A současně též na onu galerii moderního umění, v níž skladují a vystavují věci, které jsou jim tolik drahé.

Bydlení zakotvené v kráse

Pro architekty tak největší výzvu představovalo splynutí dvou nepravděpodobných a příliš si neblízkých programů v jeden. Museli dát dohromady nabídku ubytování s konceptem elegantního „výstavního“ prostoru, vše na půdorysu jednoho bytu. Bytu, který měl odpovídat potřebám moderního životního stylu, ale zároveň respektoval a zachoval původní prvky stavebně i historicky hodnotné nemovitosti.

Budova se pyšní vzácnými dekorativními prvky, sériemi mozaikových dlaždic. (Foto: Javier Callejas)
Budova se pyšní vzácnými dekorativními prvky, sériemi mozaikových dlaždic. (Foto: Javier Callejas)
Důležitý byl materiální aspekt, kde hezké věci doprovází to, co bylo v bytě původní. (Foto: Javier Callejas)
Důležitý byl materiální aspekt, kde hezké věci doprovází to, co bylo v bytě původní. (Foto: Javier Callejas)

Majitelé bytu výhledově plánují vytvoření samostatné galerie, ale do té doby potřebovali, aby tento byt sloužil k ubytování i výstavním účelům zároveň.

Vyžadovalo to i navržení  servisních prostor a mokré místnosti tak, aby se zachovaly velké, otevřené plochy ideální pro vystavování uměleckých děl. Zároveň tyto soukromé prostory musely být funkční pro obytné využití, a to při respektování cenných historických prvků a zachování jasnosti původního uspořádání budovy.

Uživatelské zázemí pro obývání, například koupelny, jsou chytře odděleny od „galerie“. (Foto: Javier Callejas)
Uživatelské zázemí pro obývání, například koupelny, jsou chytře odděleny od „galerie“. (Foto: Javier Callejas)
Byt nejspíš nezůstane galerií navždy, ke krátkodobým pronájmům bude sloužit i v budoucnu. (Foto: Javier Callejas)
Byt nejspíš nezůstane galerií navždy, ke krátkodobým pronájmům bude sloužit i v budoucnu. (Foto: Javier Callejas)

Z toho důvodu také architekti ze studia Annona Arquitectura spolupracovali s Ana Frías, která designu a umění „trochu víc“ rozumí. Výsledek je přinejmenším pozoruhodný. Po úpravách totiž byt neztrácí svou proměnou na hodnotě, a tak jako dnes nese galerii, může v budoucnosti unést další přestavby. Je výstavkou krásných věcí a tato jeho funkce nekoliduje s dočasným modelem krátkodobého ubytování. Ani nestírá historicko-uměleckou hodnotu budovy jako takové. Jejích zdobených stropů, podlah s mozaikami.

Kuchyně tu navazuje na nevšední expoziční prostory, je součástí konceptu bytu s galerií. (Foto: Javier Callejas)
Kuchyně tu navazuje na nevšední expoziční prostory, je součástí konceptu bytu s galerií. (Foto: Javier Callejas)
Soukromé prostory musely být funkční pro obytné využití. (Foto: Javier Callejas)
Soukromé prostory musely být funkční pro obytné využití. (Foto: Javier Callejas)

Je to projekt, který možná neosloví každého. Asi tak, jako by každého neoslovila nemovitost zaplněná loveckými trofejemi. Své dočasné obyvatele si ale určitě najít umí. Pokud cestujete do Granady za uměním, asi lepší zázemí pro pobyt, než takovou obyvatelnou galerii, si můžete těžko představit.

Zdroj: Annona Arquitectura + Ana Frías

Foto: Javier Callejas