Již ve čtvrtek 4.9. odstartovala v Paříži podzimní edice veletrhu Maison&Objet, který má jedinečnou schopnost odhalovat inspirativní trendy životního stylu, kde každý předmět dává domovu duši a charakter. A právě na tomto veletrhu se do 8.9. představuje i česká sklárna Květná 1794, která zde uvádí exkluzivní kolekci skla vytvořenou ve spolupráci s japonským architektem Kengem Kumou. Pokochejte se spolu s námi subtilní, jemnou nádherou. Zvukem listů.
Předzvěst všeho nového...
Věrni své DNA organizátoři veletrhu tvrdí, že právě letošní zářijová výstava je předzvěstí všeho nového. Výhodným bodem pro pozorování a posuzování mladé kreativity v pohybu, vynalézání nových způsobů prožívání interiérů jako prostoru pro experimenty. Místem setkávání sběratelů nových nápadů. Takových, kteří zkoumají nové doplňkové kombinace designu a předmětů. Těch, kteří vycítí tržní tendence, špičkové trendy, ducha doby. Každého, kdo vidí předměty jako vyvrcholení konceptu, nápadu, prostoru, který má být vytvořen. A právě sklárna Květná 1794 se v takovém prostředí nemá se svou novou kolekcí a dalšími vystavovanými produkty za co stydět. Ba naopak. Hrdě reprezentuje um českých sklářů.
Sedmidílný set Haoto
Výsledkem spolupráce sklárny a japonského architekta Kenga Kumoi je sedmidílný set, který propojuje jednoduchý válcovitý tvar s jedinečným detailem – otiskem žilnatiny listu na dně každého kusu. Kolekce dostala název Haoto, což lze z japonštiny přeložit jako zvuk listů. Kolekce Haoto zahrnuje univerzální sklenici na červené a bílé víno, sklenici na vodu, sklenici na saké, karafu a dvě krásné vázy. Po premiéře v Paříži bude kolekce Haoto uvedena i v Praze a poté bude zařazena do portfolia Květné 1794. Dostupná bude na e-shopu sklárny i ve vybraných kamenných prodejnách.
Na Maison&Objet se přitom tým Květné 1794 vydal už podruhé. A kromě nově vzniklé kolekce Haoto zde prezentuje i další nové produktové řady ze svého portfolia. Například kolekci pivního skla Master Craft vytvořenou ve spolupráci se sklářským designérem Lukášem Jabůrkem nebo set skleněných šálků na kávu Drop.
Celým návrhem prostupuje jemný přírodní motiv
Název kolekce Haoto (Zvuk listů) odkazuje k jemnému přírodnímu motivu, který prostupuje celým návrhem. Celý sedmidílný set je ztělesněním Kumovy filozofie klidného, kontemplativního designu, který citlivě propojuje přírodu s každodenností. „Chtěl jsem, aby kolekce vyvolávala pocit klidu, intimity a tichého rozjímání,“ řekl Kengo Kuma. „Když držíme sklenici, stává se součástí osobního okamžiku – ať už se jedná o sdílení nápoje, aranžování květin nebo prosté zastavení se a ocenění něčeho krásného.“
Neviditelné systémy, které udržují život
Jemný přírodní detail, který je hlavním motivem celé kolekce, je viditelný skrze stěny skla a plně se odhaluje při dopadu světla či při pohledu zdola. „Žilnatina listu představuje neviditelné systémy, které udržují život. Je to přírodní vzorec propojení a toku – něco, co je zároveň složité i přirozené. Když vidíte nebo cítíte tyto jemné linie na dně sklenice, je to téměř jako dotýkat se vzpomínky na list – stopy přírody zachycené v lidském objektu,“ vysvětlil Kuma.
Válcový tvar dovede ustoupit do pozadí
Díky tenkostěnnému ručně foukanému sklu, jehož precizním řemeslným zpracováním je sklárna Květná 1794 proslulá, působí kolekce subtilně a étericky. Konstrukčně je však stabilní i komfortní při používání. Válcový tvar byl podle japonského architekta zvolen nejen pro svou univerzálnost a ergonomii, ale i pro schopnost „ustoupit do pozadí“ a nechat promluvit samotný materiál. „Válcová forma patří k nejzákladnějším a nejvíce nadčasovým tvarům. Je neutrální a nesoutěží se svým okolím. Umožňuje, aby jemný otisk listu vystoupil jako hlavní detail,“ popsal Kuma.
Čisté, až architektonické tvarosloví
Na kolekci se kromě samotného architekta podílel i tým jeho ateliéru Kengo Kuma & Associates. Ten během několika měsíců ladil návrh spolu se skláři z Květné 1794 a jejími art directory – Klárou Janypkovou a Tomášem Kučerou. A vývoj si podle designérů vyžádal vytvoření zcela nové technologie. „Pro tuto kolekci jsme vyvinuli techniku, se kterou sklárna dosud nepracovala, a troufám si říct, že je u ručně vyráběného skla ojedinělá i v celosvětovém kontextu,“ řekl art director sklárny Tomáš Kučera. „Tvarosloví je velmi čisté, až architektonické – vychází ze základních geometrických těles. Zvláštní pozornost jsme věnovali detailům, které přinášejí nečekané momenty,“ dodal.
Kolekce odráží aktuální směřování značky Květná 1794, která se dlouhodobě snaží propojit svou více než dvousetletou historii s moderní estetikou i technologickou vizí. Na veletrhu Maison&Objet se sklárna představila už letos v lednu, kdy zde debutovala s instalací Zvuk tradice. Zájem odborné veřejnosti tehdy vzbudily například i nové kolekce Vial a Desidére, které jsou rovněž dílem Janypkové a Kučery.
Zdroj: Květná 1794, Maison&Objet, Artspeakr