Kostel nanebevzetí Panny Marie v Gruntě na tom nebyl vůbec dobře. Předně nestabilní podloží ohrožovalo jeho statiku a hrozilo zřícení, opravit toho však bylo třeba mnohem víc. Hlavně vzácné secesní fresky manželů Urbanových inspirované stylem tehdy již slavného Alfonse Muchy. Opravovaly se ale i krovy, střecha, vnitřní sokl, vnější fasáda a další prvky. A nakonec rekonstrukce kostela proklouzla mezi nominované stavby soutěže STAVBA ROKU 2025. Jak se umístí? O cenu veřejnosti může hlasovat každý.
Na prvním místě byl rekonstrukcí vyřešen problém s nestabilním podložím
Záchrana kostela spočívala v provedení stavebních a restaurátorských prací, začít se přitom muselo nestabilním podložím a tedy narušenou statikou stavby. Proběhla stabilizace podloží a základů kostela tryskovou injektáží, aby nedocházelo k rozšiřování statických poruch, kvůli kterým by mohlo hrozit zřícení památky. Sanováno bylo také vlhké zdivo v interiéru v oblasti soklu. V rozsahu nezbytného statického zajištění zdiva byla též obnovena vnější kamenná fasáda a zapraveny byly trhliny ve stěnách, klenbách a podlaze. Restaurátorsky opraveny byly i kamenné prvky v interiéru a vitráže oken na fasádě. Rekonstruovaná byla také elektroinstalace a osvětlení interiéru. Kostel má po rekonstrukci elektronické a protipožární zabezpečení. Havarijní stav této památky tak byl vyřešen do stavu zachráněno a zrekonstruováno. Opravené byly i krovy hlavní lodi, presbytáře a věží, střešní krytina na věžích je měděná.
Umělecky nejzajímavější a nejcennější z celého kostela je jeho vnitřní nástěnná výmalba
Rekonstrukcí kostela Nanebevzetí Panny Marie v Gruntě byla zachráněna jedna z největších a nejhodnotnějších venkovských staveb tohoto typu u nás. Umělecky nejzajímavější a nejcennější z celého kostela je přitom jeho vnitřní nástěnná výmalba, která byla také z větší části zrestaurována. Takto provedený secesní interiér nemá opět na českém venkově obdoby. Architektonický styl neorománský, ovšem výzdoba secesní, to je kombinace, s jakou se u nás těžko setkáme i ve městech. Přece jen ale ještě nejsou opravené všechny fresky, v této záchraně se bude pokračovat. Rekonstrukce kostela proklouzla mezi nominované stavby soutěže STAVBA ROKU 2025. Hlasovat můžete i vy, Cena veřejnosti bude vyhlášena na galavečeru v úterý 4. listopadu 2025 v pražském Rudolfinu.
Historie sahající do 13. století, původní kostel se ale dnešních dnů nedožil
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Gruntě dnes stojí na místě původního kostela zasvěceného Navštívení Panny Marie. Historie původního kostela sahala až do 13. století, přičemž Grunta byla až do 14. století samostatnou farností, než spadla pod kutnohorskou správu a v 18. století byla připojena pod novou farnost vzniklou na Kaňku. A od té doby kostel chátral, až se z něj dochoval jenom zvon zhotovený kutnohorským zvonařem Ondřejem Ptáčkem a náhrobní kameny pánů Libenických z Vrchovišť.
Snaha o obnovení samostatné farnosti i kostela
Od poloviny 19. století se proto Gruntečtí snažili o založení nového kostela a o obnovení samostatné farnosti, k čemuž došlo 1. srpna 1900 a se stavbou kostela se začalo v roce 1905. Kostel byl postaven na místě svého středověkého předchůdce. Stavbu inicioval kromě jiných královéhradecký biskup Josef Doubrava, který nakonec nejvíce ovlivnil především podobu vnitřní výzdoby ve stylu tehdy již slavného secesního malíře Alfonse Muchy. Stavbu v pseudorománském slohu navrhli Rudolf a Jaroslav Vomáčkovi z Prahy, bazilika byla dostavěna s pomocí místních řemeslníků v roce 1908 a k bohoslužebnému provozu byla předána v roce 1914.
Významná neorománsko-secesní kulturní památka
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Gruntě je významnou neorománsko-secesní kulturní památkou, navíc jde o jednu z našich největších a nejhodnotnější venkovských staveb tohoto typu. Kromě vnitřní výzdoby a vitrážových oken je další zajímavostí hřbitovní zeď s neogotickým cimbuřím a neorománskou márnicí v jižní části pozemku.
Ztvárnění života Panny Marie od manželů Urbanových
Vnitřní výzdoba je vlastně umělecky nejcennější, na českém venkově nemá takové dílo a v tomto stylu obdoby. Výzdoba vznikla jako secesní celoplošné fresky, jejichž autory se stali světové známí manželé Marie a František Urbanovi. Interiér spolu vymalovali za neuvěřitelné čtyři měsíce, čímž mistrovsky ztvárnili život Panny Marie. V bohatě zdobeném interiéru ji najdete jako holčičku, kterou učila její matka, nechybí ani její korunovace a narození Ježíše v Betlémě.
Tajemství skrytého nápisu
Na fresce s námětem klanění tří králů narozenému Ježíši (v presbytáři neboli chóru) může pozorný návštěvník najít kryptogram, což je vlastně úryvek z biblického Matoušova evangelia. Začíná písmenem „A“, ale více již neprozradíme. Záměrem autorů kryptogramu bylo, aby si ho každý návštěvník baziliky rozluštil sám.
Cesta ke kostelu
Z Kutné Hory se můžete vydat ke kostelu v Gruntě jednou ze dvou pěších tras. Kratší procházka (2,8 km) z Kutné Hory do Grunty zabere asi 50 minut, příjemná cesta přírodou (5,1 km) vám pak zabere asi 90 minut volné chůze. Autem ujedete 2,8 km dlouhý úsek za necelých 10 minut.
Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, kostelgrunta.cz
36. Kostel nanebevzetí Panny Marie v Gruntě – záchrana venkovské památky
- Realizátor projektu, investor: Římskokatolická farnost – arciděkanství Kutná Hora
- Číslo projektu: KU-CH1-073
- Partner projektu z donorského státu: Den norske kirke, Kirkeradet
- Partner projektu z ČR: Obec Grunta, Muzejní a vlastivědný spolek „Včela Čáslavská“, Dvouletá katolická střední škola a mateřská škola, Církevní mateřská škola sv. Jakuba v Kutné Hoře
- Celkové výdaje: 42 813 380 Kč
- Výše grantu: 38 532 042 Kč (90 %)
- Místo realizace projektu: Středočeský kraj
- Přihlašovatel do soutěže STAVBA ROKU: AKANT ART, v.o.s.
- Kategorie soutěže: Rekonstrukce
- Projektant: INRECO s.r.o.
- Dodavatel: AKANT ART, v.o.s.
- Stavbyvedoucí: Jiří Heral ČKAIT 0012894 / AKANT ART, v.o.s.