Tenoučká linka nad širokou řekou? Když přimhouříte oči, pak ano. A když je otevřete, stále zůstane tenká. V Lužci vyrostla nad Vltavou tenoučká lávka díky ultra vysokohodnotnému betonu UHPC, s nímž pracuje ateliér AI PRAHA, který lávku navrhl. A nyní se tato subtilní stavba uchází o titul Česká cena za architekturu pro rok 2025. Rozhodne se již 13. listopadu.
Subtilní krása blízko soutoku Vltavy a Labe
Subtilní krásu stavby, která lávku povyšuje nad běžnou infrastrukturu, ocenila i porota České ceny za architekturu. A proto se stavba také probojovala mezi 25 nejlepších staveb z 271 přihlášených. Lávka je ve finále a palce (pěsti) jí můžete držet i vy. Obzvláště, pokud jste z obcí Lužec, Bukol nebo vůbec odkudkoli z okolí malebného vinařského městečka jménem Mělník.
Lužec nad Vltavou je totiž obec nedaleko Mělníka, slavné české vinařské oblasti, která je ještě slavnější soutokem Vltavy a Labe. Kdo se na něj kdy díval z místa nad nejkrásnějšími mělnickými vinicemi na jižním svahu, dá mi za pravdu. Soutok těchto dvou řek je magický. Kdykoli, v jakékoli roční době, za jakéhokoli počasí. Kdyby to nebylo hříšné tvrzení, chtělo by se skoro říct - i za povodní.
Jediná česká obec ležící na ostrově
Od roku 1907, kdy byl vybudován laterální kanál mezi obcemi Hořín a Vraňany, je Lužec jedinou obcí v České republice, která leží celým svým územím na ostrově, jež je zároveň největším ostrovem na řece Vltavě. Nová lávka je přitom vedena přes nesplavný tok řeky mezi obcemi Lužec nad Vltavou a Bukol. Přes řeku převádí dálkovou severojižní cyklotrasu EuroVelo 7, která vede ze Švédska na Sicílii. Na lávce mezi Lužcem a Bukolem se tedy můžete rozhodnout, zda se na kole vydáte na sever směrem ke Švédsku, nebo na jih směrem na Sicílii…
Konstrukce lávky
Architektonický návrh nové lávky byl výtvarně založen na výše zmíněné lehkosti a subtilnosti. A právě ty byly umožněny díky technologicky extrémně vyspělému materiálu UHPFRC (ultra-high performance fibre reinforced concrete, ultra-vysokohodnotný beton s rozptýlenou kovovou výztuží).
Lávka je zavěšenou konstrukcí s jedním pylonem a dvěma poli o rozpětích 30+100 m. Hlavní pole překračuje řeku šířky 70 m. Pylon je ocelový, vysoký 40 m a tvořící v rovinaté krajině protiváhu kostelní věži. Mostovka je vedena ve výškovém oblouku s poloměrem 777 m a je sestavena z přímo pochozích prefabrikátů z UHPFRC. Závěsy tvoří 17 párů uzamčených ocelových lan. Mostovka byla nad břehy montována na pevné skruži. Část nad řekou se montovala letmo. Mostovka je sepnuta dvěma volnými kabely.
Zapojení lávky do krajiny
Barevně byly všechny prvky konstrukce sjednoceny a dematerializovány tóny středně šedé barvy. Lávka je navíc zapojena do krajiny nově vysazenou dubovou alejí podél cesty na bukolské straně. Až duby dorostou do výšky pylonu, bude efekt dokonalý. Nadechněte se… a přejděte.
Lávka přes Vltavu v Lužci nad Vltavou
- Autoři: Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek
- Ateliér: AI PRAHA
- Země: Česká republika
- Zodpovědný projektant: Valbek s.r.o.
- Stavebník: Obec Lužec nad Vltavou
- Suma: 50 000 000 CZK
- Datum projektu: 2015
- Realizace: 2020
- Foto: Alexandra Timpau
Zdroj: EARCH, AI PRAHA