Masivní sokl z přírodního kamene kryje nosný betonový podklad, k němuž se dům upíná. (Zdroj: Andrew Pogue Photography) Zobrazit fotky zobrazit 11 fotek

Zapomeňte na legendy o zlatokopech, hladových medvědech a psích spřeženích. Ketchikan je něco jako americká verze Riviéry Aljašky. Ve velkém se tu servíruje pohoda, přičemž nedotčené přírodní prostředí je tu uvolňující kulisou, která se drsným klimatem severu moc často nepřipomíná. 

Některá místa si pro stavbu domu vyberete, jiná místa si stavbu sama vybírají. A to je i případ Tongass Ledge, výběžku mírně vyvýšeného aljašského pobřeží. Překrásné místo, před nímž se otevírají vody zátoky, za níž někde – hodně daleko – leží Seattle. Tam tráví majitel nového domu nejvíc času. Prací. A sem jezdí za odpočinkem, pracovní starosti tak doslova nechává za vodou.

Pobřeží a těsná blízkost lesa formovaly podobu domu. Ten se musel místu přizpůsobit. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Pobřeží a těsná blízkost lesa formovaly podobu domu. Ten se musel místu přizpůsobit. (Foto: Andrew Pogue Photography)

Dům, který si tu nechal od základů vystavět, je veskrze moderní a přitom nabitý pohodou a klidem. Architekti připouští, že těch zásahů tu museli před zahájením stavby provést celou řádku. „Zatímco obvykle k přípravě pozemku před stavbou přistupujeme šetrně a minimalisticky, tento pozemek musel před naším zapojením prodělat řadu úprav,“ říkají experti ze studia Prentiss + Balance + Wickline Architects.

Scenérie na pobřeží působí dramaticky, ale aljašský Ketchikan má k opravdové divočině daleko. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Scenérie na pobřeží působí dramaticky, ale aljašský Ketchikan má k opravdové divočině daleko. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Syrové provedení interiéru zjemňuje stylový design nábytku. A ty výhledy? Prostě nádhera. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Syrové provedení interiéru zjemňuje stylový design nábytku. A ty výhledy? Prostě nádhera. (Foto: Andrew Pogue Photography)

Přizpůsobit se místu

Betonový základ opěrné zdi, příjezdová cesta, to vše zabralo nějaký čas. A stavební přestávku si vynutila i etapa s nečekaně bouřlivým počasím. Projekt na to musel adekvátně reagovat.Stavba se musela místu přizpůsobovat tak, aby ustála příkřejší terén, blízkost vodní hladiny i kontakt s lesem.

V něm se také nachází, odloučena od hlavního obytného objektu, malá garáž. Obydlí, složené ze dvou svazků, od ní vidět nejde. Proto dům vypadá jako dokonalá samota. Výrazná obdélníky oken obrácenými k vodní hladině, a také masivním kamenným podkladem, na němž je usazena.

Místo, kde můžete pohodlně dobít baterky a zapomenout na starosti. Ideální pro dovolenou. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Místo, kde můžete pohodlně dobít baterky a zapomenout na starosti. Ideální pro dovolenou. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Kuchyně vyznívá netradičně množstvím kovových prvků, keramikou i růžovou barvou obkladů. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Kuchyně vyznívá netradičně množstvím kovových prvků, keramikou i růžovou barvou obkladů. (Foto: Andrew Pogue Photography)

Obytný objekt má poměrně jednoduchou geometrii, definovanou dvěma vysokými konstrukcemi s pultovou střechou. Ta vytváří lehký předěl, spojnici. A skrývá pod sebou hlavní vstup do domu, propojuje soukromé a veřejné prostory s venkovní terasou.

Obydlí si bere mnohé z moderního industriálního pojetí interiéru. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Obydlí si bere mnohé z moderního industriálního pojetí interiéru. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Chytře řešený vestavěný nábytek ponechává pokojům dostatek místa. Vyplňuje je atmosférou. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Chytře řešený vestavěný nábytek ponechává pokojům dostatek místa. Vyplňuje je atmosférou. (Foto: Andrew Pogue Photography)

Pozorovatelna nad zátokou

Podél západní strany domu se hlavní ložnice a obývací pokoj rozprostírají jako konzoly nad skalní stěnou pod nimi, což navozuje pocit, jakoby se celá stavba vznášela nad vodou.

Interiéry „hovoří samy za sebe“. Navrhovala je designérka Emily Knudsenová, a jsou prý hluboce prodchnuty osobností klienta. Syrové, industriálně laděné materiály tu působí až nečekaně harmonicky s jemnějšími, rafinovanějšími prvky. Dřevěné obklady se přenáší z exteriéru dovnitř domácnosti, a dokreslují její atmosféru. Uvidíme tu betonové podlahy a krbovou stěnu, kov výrazné kuchyně.

Dům slouží k odpočinku, okolní krajina je tomu nástrojem. Obydlí je vlastně rozhlednou do přírody. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Dům slouží k odpočinku, okolní krajina je tomu nástrojem. Obydlí je vlastně rozhlednou do přírody. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Tam někde v dálce za zálivem je moře, a za ním Seattle. Tam majitel domu zanechal svou práci. (Foto: Andrew Pogue Photography)
Tam někde v dálce za zálivem je moře, a za ním Seattle. Tam majitel domu zanechal svou práci. (Foto: Andrew Pogue Photography)

Nebýt prosklených partií, které se otevírají k zálivu, mohl by si člověk myslet, že jde o nějaký městský apartmán. Ale není. Když usednete v obývacím pokoji, můžete se kochat bezprostředností zdejší krajiny. Potápějící se mořští ptáci, tuleni a dokonce i keporkaci vám budou připomínat, že jste na Aljašce.

Materiály: Prentiss + Balance + Wickline Architects

Foto-kredit: Andrew Pogue Photography

Usazení chaty v terénu (Zdroj: Prentiss + Balance + Wickline Architects)
Usazení chaty v terénu (Zdroj: Prentiss + Balance + Wickline Architects)