Výškově stavitelné stoly a práce ve stoje. Jejich zdravotní přínos se možná přeceňuje Zobrazit fotky zobrazit 3 fotky

Polohovací stoly do každé kanceláře, tak by se dal parafrázovat celosvětový trend, který před několika lety dorazil i k nám. A bylo načase, protože sedavé zaměstnání u nás zastává čím dál větší část populace. 

O tom, že dlouhé sezení není zdravé, není třeba se příliš rozepisovat. Sedavý způsob života zvyšuje krevní tlak i cukr a posiluje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Nepomáhá ani našemu pohybovému aparátu.

Lidé si samozřejmě uvědomují, že jim sezení neprospívá. Někteří osvícenější zaměstnavatelé proto hledali (a hledají) způsoby, jak svým zaměstnancům pracovní podmínky vylepšit. 

Konec sezení, přichází stojací stoly

Polohovatelné stoly nabídly výtečné řešení. Místo toho, abychom pořád jenom seděli, můžeme si zvednout pracovní desku stolu. Do klávesnice počítače už nebudeme bušit vsedě, budeme tak činit vestoje. Přestanou nás bolet záda, zhubneme, protáhneme se, náš cévní systém zajásá.

Nabídka výškově stavitelných stolů se rychle rozšířila a dnes se dají koupit u všech prodejců kancelářského nábytku. Existují i luxusní stoly, jejichž desku nemusíte vytáčet kličkou nebo pracně zvedat - o tuto práci se postará elektrický motor nebo pneumatický systém.

Jsou ale stoly pro práci ve stoje skutečně takovým přínosem, jak jsme se dozvídali z propagačních brožurek výrobců? Stejnou otázku si položili i lidé, kteří se kladením otázek a hledáním odpovědí živí – totiž vědci. A v posledních letech začaly vycházet studie, které představu zázračných stojících stolů lehce nabourávají.

Při práci ve stoje spálíte více kalorií. Ale je to dost?

Například v časopise Journal of Physical Activity and Health se pokusili zjistit, zda práce ve stoje opravdu přispívá k hubnutí, tedy jestli se při ní spaluje více kalorií než v sedě.

Výsledek je poněkud dvojznačný. V sedě totiž sledovaní účastníci spálili průměrně 80 kalorií za hodinu, zatímco ve stoje to bylo 88 kalorií. Spálili tedy více energie, ovšem rozdíl byl skutečně mizivý. Za osmihodinovou pracovní směnu by to dělalo 64 kalorií, tedy asi polovinu klasického českého rohlíku…

Stání je zdravé, ale nesmí ho být moc

Další výzkumy se zaměřily na jiné aspekty práce ve stoje. Jack Callaghan z University of Waterloo provedl studii, při které dobrovolníci pracovali bez přerušení u stojících stolů 2 hodiny. Polovinu z nich při tom začala bolet záda – a to šlo přitom o lidi, kteří si dosud na žádné bolesti zad nestěžovali.

Callaghan doporučuje střídat polohy a dodává, že ideální poměr sezení a stání leží někde mezi 1:1 a 1:3. Stát byste podle něj při práci měli tedy od 30 do 45 minut každou hodinu. Sezení je podle něj natolik démonizované, že lidé, kteří si pořídí výškově nastavitelné stoly, se u nich snaží vydržet co nejdéle – a to je kámen úrazu.

Podobnou studii provedli také na australské Curtin University. I zde museli účastníci pracovat po dobu 2 hodin. Stěžovali si na únavu, nepohodlí a nateklé nohy. Sledován byl dokonce i jejich psychický stav, který se během práce zhoršil.

Zádrhel může být v tom, že lidé stojí prostě moc dlouho. Strnulá póza nám prostě nesvědčí, ať už jde o jakoukoli polohu – dlouhé stání tak může být v důsledku stejně škodlivé jako nepřerušované sezení. A pak jsou tady pvozené nebo získané problémy - špatné držení těla, ploché nohy, ochablý svalový skelet apod.

Až se chce říci, proč se vědci nezeptali lidí, kteří při práci stojí naprosto běžně. Továrny a dílny jsou plné lidí, kteří celý den postávají například u pásu. Potvrdí takový dělník nebo dělnice ve fabrice, že celodenní stání je zdravé a příjemné? Pravděpodobně se spíš trpce usměje…

Co tedy opravdu funguje?

Ukazuje se, že polohovací stůl vám špatné držení těla nevyléčí. Pokud budete stát dlouho a shrbení, vaše nedostatky se u něj projeví a můžou vás o to víc bolet. Kancelářský stůl zkrátka není lék ani zdravotní pomůcka.

Nabízí se srovnání s trendem tzv. bosé obuvi. U jejích prodejců a propagátorů si můžeme přečíst, že chůze nebo dokonce běh v minimalistickém obutí vyléčí spoustu našich problémů od chodidla přes kolena až k bolavým zádům. Reálné zkušenosti ale ukazují něco jiného – pokud špatně chodíte, pokud máte zesláblé tělo a nesprávné držení těla, tak si nepomůžete. 

Na nedostatek pohybu, strnulé civění do počítače však prokazatelně funguje jedna věc: pohyb. Prokládejte práci protahováním, chůzí, měňte polohu (třeba i pomocí výškově stavitelné desky svého stolu). 

A třeba schůzku s kolegou zkuste místo v zasedačce strávit na procházce. Kromě toho, že se budete zdravě hýbat, také možná zjistíte, že nápady přicházejí snadněji.

Patří polohovací stoly do koše? Určitě ne

Výškově stavitelné stoly není nutné zatracovat jako bezcenný vynález. Jde o užitečnou věc, kterou byste měli na svém pracovišti uvítat.

Rozhodně byste však na ně neměli nahlížet jako na všelék. Kancelářskou práci doplňujte pohybem, závažnější problémy řešte s odborníky. 

Zdroje obrázků: Shutterstock, Unsplash, Pexels