Nominovaný Schwarzenberský most - železniční most v km 47,791 trati Tábor – Písek (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství) Zobrazit fotky zobrazit 95 fotek

Na rozdíl od staveb, které byly nominovány 8. září na nominačním večeru do finále soutěže STAVBA ROKU 2025 může veřejnost nadále hlasovat pro kterékoli z přihlášených děl. Galavečer, kde budou vyhlášeny výsledky, se uskuteční v úterý 4. listopadu 2025 v pražském Rudolfinu. Hlasování veřejnosti bude otevřené do 3.11. do 24:00.

Kromě ceny veřejnosti přihlášené stavby vždy hodnotí odborná porota. A jak samotní porotci, tak experti i rada programu se shodují, že je pro práci poroty klíčová a nenahraditelná osobní návštěva a prohlídka všech přihlášených staveb. Spolu s porotou také všechny stavby objíždí a dokumentuje filmový štáb, který pak z nasbíraného materiálu připravuje unikátní filmový dokument. Vypisovateli 33. ročníku prestižní soutěžní přehlídky jsou Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Níže vám přinášíme seznam nominovaných staveb, které se probojovaly do finále.

Sportovní hala Řevnice

  • Kraj: Středočeský
  • Přihlašovatel: Studio Grido
  • Investor: Sportovní hala Řevnice, s.r.o.
  • Dodavatel: DEREZA, s.r.o.
  • Autoři: Jan Horký a Peter Sticzay-Gromski – Studio Grido
  • Spoluautor: Sebastian Sticzay
  • Projektant: Studio Grido
  • Profese: STATIKA 3 STRUCTURE s.r.o., Area TZB a.s., PROGRES PROJEKT, VIN Consult s.r.o., Living in green s.r.o., Ing. Vladimíra Špačková

Zadáním soukromého klienta bylo navrhnout sportovní halu pro žáky řevnické základní školy, pro sportovní kroužky po škole a využití celé městské komunity. Jako místo pro halu byl určený prostor bývalých tenisových dvorců na pozemku mezi novou přístavbou základní školy a Lidovým domem. Vznikl tak školní kampus s halou a sousedním atletickým oválem v areálu školy.

Sportovní hala Řevnice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Sportovní hala Řevnice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Sportovní hala Řevnice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Sportovní hala Řevnice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

BUDEX HUB Planá

  • Kraj: Jihočeský
  • Přihlašovatel: OHLA ŽS, a.s.
  • Investor: BUDEX services s.r.o.
  • Autor: Martin Stára / Studio Perspektiv s.r.o.
  • Projektant: Studio Perspektiv s.r.o.
  • Profese: A2 Timber s.r.o.; Ledinský s.r.o.; TZB s.r.o.; Pipeprojekt s.r.o.; ExPlan s.r.o.; Lucida s.r.o.; TeS, spol. s.r.o. Chotěboř; Ing. Miroslav Čermák
  • Dodavatel: OHLA ŽS, a.s.
  • Stavbyvedoucí: Ing. Milan PItner ČKAIT0031234 / OHLA ŽS, a.s.
  • Dřevostavba: TAROS NOVA a.s.

Projekt pojednává celkovou revitalizaci výrobně-administrativního areálu Terms a.s. s novostavbou administrativní budovy. Nový objekt nahrazuje původní budovu, která byla nahrazena novou, ale stejného využití a na stejném místě. Stávající zpevněné plochy byly rozšířeny pro vytvoření parkovacích stání, částečně zakrytých otevřenými přístřešky. Na severní části stávající montážní haly je navržena nástavba pro dorovnání rozdílných výškových úrovní střech. Nástavba s novou administrativní budovou je propojena objektem můstku. Nové firemní sídlo se nese v duchu udržitelnosti a moderních technologií, budova je dřevostavbou.

BUDEX HUB Planá (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
BUDEX HUB Planá (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
BUDEX HUB Planá (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
BUDEX HUB Planá (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Lihovar Svinov

  • Kraj: Moravskoslezský
  • Přihlašovatel: POSPIECH land and buildings, s.r.o.
  • Investor: POSPIECH land and buildings, s.r.o.
  • Autor: POSPIECH land and buildings, s.r.o.
  • Projektant: Ing. arch. Michal Šotkovský
  • Dodavatel: POSPIECH land and buildings, s.r.o.

Areál lihovaru tvoří komplex několika budov s odlišnou funkcí, jejichž jednotícím prvkem je kvalitní historizující průmyslová architektura z konce 19. století. Omítané plochy fasád jsou kombinovány s plastickými prvky z cihelného režného zdiva v podobě vystupujících nároží, lisén, říms a šambrán segmentově ukončených oken. Výraznou pohledovou dominantou, viditelnou při příjezdu po železniční trati do stanice Svinov, a současně reprezentativně pojatou architekturou komplexu je výškově diferencovaná stavba vlastního lihovaru s romantizujícími fortifikačními prvky v podobě cihelných palisád. Při revitalizaci historických domů v industriálním duchu je kladen velký důraz na udržení v přirozeném old time designu. Jak zvenku, tak uvnitř.

Lihovar Svinov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Katerina Pospiechová)
Lihovar Svinov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Katerina Pospiechová)
Lihovar Svinov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Katerina Pospiechová)
Lihovar Svinov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Katerina Pospiechová)

Dětský hospic Dům pro Julii, Brno

  • Kraj: Jihomoravský
  • Přihlašovatel: UNISTAV CONSTRUCTION a.s.
  • Investor: Statutární město Brno
  • Uživatel: Dům pro Julii z.ú.
  • Autoři: Tomáš Págo, Milan Joja, Karel Kubza / ČTYŘSTĚN architekti
  • Spoluautor: Marek Holán- krajinářská architektura
  • Projektant: Ing. Roman Koplík ČKAIT1005610
  • Dodavatel: UNISTAV CONSTRUCTION a.s.
  • Stavbyvedoucí: Ing. Vítězslav Kolečkář ČKAIT1003542 / UNISTAV CONSTRUCTION a.s.

První dětský hospic v České republice. S paliativní a odlehčovací péčí, rehabilitacemi, terapií a hlavně komplexní podporou pro rodiny v těžké životní situaci. Je to útočiště, místo pro prožití těch nejtěžších chvil i pro nalezení klidu a vyrovnání se s osudem. Prostor pro úlevu, vzájemnou podporu i samotu, když ji nejvíc potřebujete. Taky místo pro chvíle normálního žití a radostného setkávání. Místo, které tu nebylo, a přitom je potřeba jako sůl. Vnitřní klid, vyrovnanost, pokora a harmonie. To jsou pocity, které chtěli autoři do návrhu dětského hospice propsat. Dům pro Julii je i přes svou velikost docela nenápadný, citlivě zasazený do přírodního amfiteátru původního parku a otočený do chráněného vnitřního atria se zachovanými původními stromy. Do něj se obrací společné místnosti i soukromé pokoje pro děti. Na vegetační střechu byl navržen vyhlídkový chodník vedoucí k místu pro rozjímání na vrcholku svahu. Z pokojů rodičů v horním podlaží se na něj dá vyjít ve kteroukoliv denní i noční hodinu.

Dětský hospic Dům pro Julii, Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Alex Shoots Buildings)
Dětský hospic Dům pro Julii, Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Alex Shoots Buildings)
Dětský hospic Dům pro Julii, Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Alex Shoots Buildings)
Dětský hospic Dům pro Julii, Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Alex Shoots Buildings)

LIHOVAR – ETAPA SEVER, Praha 5 – Smíchov

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: Trigema Real Estate a.s.
  • Investor: Trigema Real Estate a.s.
  • Autoři: David Černý, Radek Podorský, Tomáš Císař, Lucie Kahancová, Anastasiia Nesen, Jan Zajíček, Jakub Boudný, Ondřej Dvořák / Black n‘ Arch, s. r. o.
  • Projektant: Arch.Design s.r.o.
  • Dodavatel: Trigema Building a.s.

LIHOVAR je rezidenční projekt vyrůstající v rámci nové čtvrti Smíchov Riverside na levém břehu Vltavy, v ikonickém místě jednoho z největších pražských lihovarů Fischl a synové z roku 1890. Architektura projektu citlivě odkazuje na industriální minulost lokality a přirozeně ji propojuje s moderním městským životem. Po dokončení nabídne LIHOVAR nejen bydlení, ale také prostory pro práci, kulturu, komunitní život i relaxaci a v dechne tak staré čtvrti nový život.

LIHOVAR – ETAPA SEVER, Praha 5 – Smíchov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
LIHOVAR – ETAPA SEVER, Praha 5 – Smíchov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
LIHOVAR – ETAPA SEVER, Praha 5 – Smíchov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
LIHOVAR – ETAPA SEVER, Praha 5 – Smíchov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Pec pod Sněžkou – Apartmány Hnědý vrch

  • Kraj: Královéhradecký
  • Přihlašovatel: KONSIT a.s.
  • Investor: TJB a.s.
  • Autor: Michal Rosa / ROSA – ARCHITEKT s.r.o.
  • Spoluautoři: Martina Rosová, Dana Peterková, Milan Jansa, Hynek Stiehl, Dita Bedrníková, Jan Pěnčík, Pavel Rus, Marie Dvořáková
  • Autor interiéru: Hana Severová, Jitka Šemberová / Konsepti Architects Vision
  • Projektant: ROSA – ARCHITEKT s.r.o.
  • Dodavatel: KONSIT a.s.
  • Stavbyvedoucí: Pavel Pohořalý ČKAIT 0012741 / KONSIT a.s.

Přestavba bývalého horského hotelu z 80. let minulého století na apartmánový dům, který se nachází ve třetině sjezdovky Hnědý vrch v Peci pod Sněžkou, proběhla s maximálním ohledem na specifické podmínky dané lokality. Při projektu i následné realizaci bylo zohledněno jak umístění na území KRNAP, tak klimatické poměry odpovídající nadmořské výšce. Apartmánový dům je příkladem zdařilé regenerace brownfieldu. Rekonstrukcí nevyužívaného objektu bývalého hotelu došlo ke zhodnocení a novému efektivnímu využití s citlivým začleněním do okolního přírodního rámce. Dům s pokorou ctí historickou půdorysnou stopu, přístavby jsou minimalizovány a řešeny tak, aby maximálně splynuly s okolím. Funkční využití v podobě apartmánového domu s menším počtem účelových jednotek oproti původnímu hotelu navíc výrazně snižuje provozní zátěž této oblasti KRNAP.

Pec pod Sněžkou – Apartmány Hnědý vrch (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pec pod Sněžkou – Apartmány Hnědý vrch (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pec pod Sněžkou – Apartmány Hnědý vrch (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pec pod Sněžkou – Apartmány Hnědý vrch (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

CHALETKRU – novostavba rekreačního domu, Blatno u Chomutova

  • Kraj: Ústecký
  • Přihlašovatel: ArchPOLAK
  • Investor: soukromý investor
  • Autor: Miroslav Polák / ArchPOLAK
  • Spoluautoři: Jana Kašparová, Pavel Kostka / ArchPOLAK
  • Projektant: ArchPOLAK
  • Dodavatel: SWH STAVBY s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Milan Turek

Důkladným studiem dané přírodní lokality vzešla protáhlá silueta domu schovaná do stávajícího porostu remízku, končící právě na terénním zlomu u vzrostlých buků a odvážně vyhlíží do luk konzolovaným proskleným štítem. Vznikla hmota s dějovou linkou, kde se postupně odehrávají funkce domu – od vstupu až po posezení u proskleného štítu v obytném prostoru. Ač nebylo splněno zadání – nemít schody – velkou výhodou byla izolovaná poloha, kde každá světová strana poskytuje příležitost využití výhledu či děje v tu správnou denní dobu.

CHALETKRU – novostavba rekreačního domu, Blatno u Chomutova (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
CHALETKRU – novostavba rekreačního domu, Blatno u Chomutova (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
CHALETKRU – novostavba rekreačního domu, Blatno u Chomutova (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
CHALETKRU – novostavba rekreačního domu, Blatno u Chomutova (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II Brno

  • Kraj: Jihomoravský
  • Přihlašovatel: Společnost Žabovřeská – EUROVIA + HOCHTIEF + SUBTERRA
  • Investor: Ředitelství silnic a dálnic s.p, Statutární město Brno
  • Autoři: Michal Zhoř, David Berger, Marta Řeřuchová, Jan Rožek, Jiří Rožek, Martin Drnec, Jiří Šťastný
  • Spoluautoři: Jindřich Kaněk / ARCHIKA - architektonická projekční kancelář s.r.o.; Ing. Eva Wagnerová
  • Projektant: Sdružení I/42 Brno VMO Žabovřeská / PK OSSENDORF s.r.o., Dopravoprojekt Brno a.s., VIAPONT s.r.o., AMBERG Engineering Bmo,
  • Dodavatel: Společnost Žabovřeská – EUROVIA + HOCHTIEF + SUBTERRA / EUROVIA CZ a.s., HOCHTIEF CZ a.s., Subterra a.s.
  • Stavbyvedoucí: Ing. Leoš Pokorný ČKAIT1002786 / EUROVIA CZ a.s.

Stavba navazuje na stavbu MÚK Hlinky (částečně se obě stavby prolínají) a pokračuje zhruba ve stávající stopě silnice. Stávající dvoupruhová komunikace VMO je rozšířena, na úkor stávající tramvajové trati, na dělený čtyřpruh a mírně odsunuta od řeky v místech stávající břehové konzoly. Stavba zahrnuje přeložení tramvajové trati do nového tramvajového tunelu pod Wilsonovým lesem, portály tunelu jsou situovány v místech bývalých lomů, tunel je ražený v jižní části a přesypaný v části severní, kde je situován v prostoru bývalého učiliště. Součástí tunelu bylo vybudování samostatné ražené únikové štoly a provozně technologického objektu v prostoru severního předportálí. Objekt sdružuje technologické zázemí pro tramvajovou i silniční část.

Komunikace VMO v čtyřpruhovém uspořádání je vedena podél tramvajové trati, a v prostoru jižního portálu se tramvaj odklání do tunelu. Další vedení komunikace se částečně zakusuje do svahů Wilsonova lesa. Jednostranná galerie poté navazuje na galerii oboustrannou nad celým profilem VMO, která je ukončena v prostoru severního portálu tramvajového tunelu. K celkovému propojení území pro pěší je kromě zmíněného přesypání galerie VMO provedna jedna lávka přes VMO a tram. trať v km 2,17.

I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Kaple Panny Marie Na Pískách Čečelice

  • Kraj: Středočeský
  • Přihlašovatel: obec Čečelice
  • Investor: obec Čečelice
  • Autoři: Martin Junek, Adam Cigler / Chrama
  • Spoluautor: Lucia Chotěborová / Chrama
  • Projektant: Chrama
  • Dodavatel: subdodavatelsky

Jedním z významných paměti krajiny byla kaplička Panny Marie Na Pískách, která stávala na křižovatce cest vedoucích do Čečelic. Kaplička tak vítala příchozí, byla místem rozcestí, duchovního zastavení i symbolem propojení obce s okolní krajinou. V šedesátých letech 20. století byla původní stavba kvůli havarijnímu stavu zbořena. Záměrem návrhu nové kapličky je obnovit paměť krajiny v tomto místě, a to skrze vytvoření kaple, která je tvarována tak, že její hrany odpovídají původnímu rozvětvení a směru cest. Tvar a zejména provedení nově navržené kaple pak odkazuje na tradiční provedení kaplí v okolí. Díky svému tvaru pak nově navržená kaple rovněž mírně připomíná starý rozcestník, který je ještě dnes občas u některých cest k vidění.

Kaple Panny Marie Na Pískách Čečelice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kaple Panny Marie Na Pískách Čečelice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kaple Panny Marie Na Pískách Čečelice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kaple Panny Marie Na Pískách Čečelice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Panasonic Heating & Ventilation Air – Conditioning Czech, NOVÁ HALA P1 Plzeň

  • Kraj: Plzeňský
  • Přihlašovatel: Kajima Czech Design and Construction s.r.o.
  • Investor: Panasonic Heating & Ventilation Air - Conditioning Czech, s.r.o.
  • Autor: Martin Hejl / CH Projekt Plzeň s.r.o.
  • Spoluautor: Adam Fröhlich / AF atelier s.r.o.
  • Projektant: CH Projekt Plzeň s.r.o.
  • Dodavatel: Kajima Czech Design and Construction s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Ing. arch. Slavomír Vlk ČKAIT 0014081 / Kajima Czech Design and Construction

Areál závodu se nachází mezi ulicemi U Panasoniku, Podnikatelská a Folmavská, uvnitř stávajícího oploceného území, na zastavěné ploše původní haly P1 z roku 1997, která byla v rámci výstavby nové haly zdemolována. Architektonické řešení reflektuje snahu o vytvoření moderního výrobně-administrativního komplexu zasazeného do organismu města. Hlavními přínosy nové výroby bude výrazná přidaná hodnota, spočívající zejména ve vyšší kvalitě výrobků, větší flexibilitě výroby, rychlejším uvedení produktů na trh a v celkově dynamickém růstu efektivity. Na tyto klíčové požadavky reaguje i technické řešení budovy, navržené pro potřeby průmyslu 4.0.

Důraz byl kladen na zajištění stavu dané lokality a minimalizaci negativních dopadů na okolí v užším i širším smyslu a na aplikaci současných strategií již v počátcích návrhu. Vytváří to předpoklad pro minimalizaci vzniklého tepelného ostrova, využití obnovitelných zdrojů energie, efektivní hospodaření s vodou a s odpady a v neposlední řadě i pro zlepšení kvality vnitřního prostředí. Z toho vycházela optimalizace objemu stavby a využití nových materiálů a technologií v interiéru i exteriéru stavby.

Panasonic Heating & Ventilation Air – Conditioning Czech, NOVÁ HALA P1 Plzeň (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Panasonic Heating & Ventilation Air – Conditioning Czech, NOVÁ HALA P1 Plzeň (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Panasonic Heating & Ventilation Air – Conditioning Czech, NOVÁ HALA P1 Plzeň (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Panasonic Heating & Ventilation Air – Conditioning Czech, NOVÁ HALA P1 Plzeň (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Kostel nanebevzetí Panny Marie v Gruntě – záchrana venkovské památky

  • Kraj: Středočeský
  • Přihlašovatel: AKANT ART, v.o.s.
  • Investor: Římskokatolicka farnost - arciděkanství Kutná Hora
  • Projektant: INRECO s.r.o.
  • Dodavatel: AKANT ART, v.o.s.
  • Stavbyvedoucí: Jiří Heral ČKAIT 0012894 / AKANT ART, v.o.s.

Cílem projektu byla záchrana kostela Nanebevzetí Panny Marie v Gruntě, který je významnou neorománsko-secesní kulturní památkou a je jednou z největších a nejhodnotnějších venkovských staveb tohoto typu u nás. Umělecky nejzajímavější a nejcennější z celého kostela je jeho vnitřní nástěnná výmalba, která byla z větší části v rámci procesu zrestaurována a nemá na českém venkově obdoby.

Kostel nanebevzetí Panny Marie v Gruntě – záchrana venkovské památky (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kostel nanebevzetí Panny Marie v Gruntě – záchrana venkovské památky (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kostel nanebevzetí Panny Marie v Gruntě – záchrana venkovské památky (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kostel nanebevzetí Panny Marie v Gruntě – záchrana venkovské památky (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Výstavba nové vozovny Hloubětín – II., III. a IV. etapa Praha

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: Společnost VCES-CHT pro Vozovnu Hloubětín
  • Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
  • Autoři: Dana Hrdinová, Věra Langmaierová, Miroslav Mroczek / METROPROJEKT Praha a.s.
  • Stavební řešení: Vlastimil Štěpán, Tomáš Pospíšil, Jan Machovec / METROPROJEKT Praha a.s.
  • Projektant: METROPROJEKT Praha a.s.
  • Dodavatel: Společnost VCES-CHT pro Vozovnu Hloubětín / VCES a.s. (vedoucí společník), Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. (společník)
  • Stavbyvedoucí: Ing. Jan Hnilička ČKAIT 0602460 / VCES; Ing. Aleš Grof ČKAIT 0007752 / VCES; Ing. Lukáš Sobotka ČKAIT 1400503 / CH&T

Modrozelená infrastruktura, systém čištění šedých odpadních vod s využitím pro mytí tramvají, instalace fotovoltaické elektrárny, teplovzdušných solárních panelů, optimalizace zdrojů vytápění, instalace tepelných čerpadel, řešení obálek budov s úsporným standardem a polo intenzivní zelená střecha, ale hlavně nový systém deponování a údržby tramvají dělají z nového areálu vozovny moderní průmyslový komplex. Nová vozovna je navržena pro kompletní péči o nové nízkopodlažní tramvaje, které jsou aktuálně do Prahy dodávány a plně splňuje požadavky dnešní doby na udržitelnost a ochranu životního prostředí. Zajímavostí též je, že za úspěšným řešením projektu stojí na straně projektanta zejména ženy.

Výstavba nové vozovny Hloubětín – II., III. a IV. etapa Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Výstavba nové vozovny Hloubětín – II., III. a IV. etapa Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Výstavba nové vozovny Hloubětín – II., III. a IV. etapa Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Výstavba nové vozovny Hloubětín – II., III. a IV. etapa Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Revitalizace Komenského parku v Kolíně

  • Kraj: Středočeský
  • Příhlašovatel: město Kolín
  • Investor: město Kolín
  • Autoři: Jakub Vašek, Igor Hobza, Michal Bernart, Jan Bradáč / monom works s.r.o.
  • Projektant: monom works s.r.o.
  • Dodavatel: SATES ČECHY s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Ing. Lubomír Macák ČKAIT 3000066 / SATES ČECHY s.r.o.

Architektonicko-krajinářská soutěž na novou podobu Komenského parku proběhla už v roce 2018. Do soutěže přišlo tehdy devět návrhů a porota vybrala jako vítězný návrh architektů Ing. arch. Michala Bernarta a Ing. arch. Igor Hobzy ze studia monom works s.r.o. Jejich pojetí oslovilo a přesvědčilo porotu, že řešené území má mít především městský charakter s příležitostmi pro všechny věkové kategorie.

Jednalo se revitalizaci stávajících parkových ploch, zejména o nové trasování a materiálové řešení pěších cest, rehabilitaci a doplnění stávající zeleně a výměnu městského mobiliáře. Park získal nový architektonický výraz, který představují 2 komunikační osy, které protínají park od severu k jihu, tyto páteřní komunikace jsou doplněny o síť mlatových cest a centrální pruh, kde je situováno zázemí parku. Stávající stav je doplněný o prvky drobné architektury, tj. přístavbu nových veřejných toalet a vodních prvků. Součástí revitalizace byla úprava a rozšíření přilehlých chodníků a vytvoření parkovacích zálivů v sousedních komunikacích.

Revitalizace Komenského parku v Kolíně (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Revitalizace Komenského parku v Kolíně (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Revitalizace Komenského parku v Kolíně (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Revitalizace Komenského parku v Kolíně (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Tenisový klub Beseda Ořechovka

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: Městská část Praha 6
  • Investor: Městská část Praha 6
  • Autor: Pavel Hnilička / Pavel Hnilička Architects+Planners
  • Spoluautor: Petr Bočan / Pavel Hnilička Architects+Planners
  • Hlavní inženýr: Martin Jirsa / Pavel Hnilička Architects+Planners
  • Projektant: Pavel Hnilička Architects+Planners
  • Spolupráce: Jiří Končák – statika; Magdaléna Myšková Kaščaková – zahradní architektka; Jiří Duben – UT, VZT; Irena Berková - ZTI
  • Dodavatel: ARCUS-Růžička, spol. s. r. o.

Nový pavilon sportovního klubu stojí v samém srdci pražské vilové čtvrti Ořechovka naproti centrálnímu domu služeb. Je postaven na místě, kde za první republiky stávala malá dřevěná klubovna, která byla v 80. letech nahrazena provizorní dvoupodlažní stavbou montovaných buněk. Tato „dočasná stavba“ vydržela na místě téměř 50 let a velmi zchátrala.

Dřevostavba je záměrně lehká a vystavěná na sloupech jako zahradní pavilon uprostřed parku. Svým výrazem evokuje lázeňské altány a kolonády spojené s relaxací a klidem. Stavba používá klasické architektonické prvky jako sokl, sloupový řád a překlad s římsou. Dřevěné dubové sloupy jsou nosné a pro svou eleganci využívají ověřený princip entaze. Na sloupech jsou uložené architrávy se zjednodušenými vlysy a na nich pak spřažená rámová konstrukce stropu. Vybíhající krokve se na svých koncích zužují a zjemňují tak vizuální efekt hrany střechy. Důraz je kladen na kvalitu, vysokou životnost a řemeslné zpracování materiálů.

 Tenisový klub Beseda Ořechovka (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Tenisový klub Beseda Ořechovka (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
 Tenisový klub Beseda Ořechovka (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Tenisový klub Beseda Ořechovka (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Nová hasičská zbrojnice pro Psáry a Jirčany

Kraj: Středočeský

Přihlašovatel: BW-stavitelství, s.r.o.

Investor: obec Psáry

Autoři: Ondřej Píhrt, Štefan Šulek, Ondřej Laciga, Kateřina Luftová, Štěpán Tomš, Marie Hojná / SOA architekti

Projektant: SOA architekti

Dodavatel: BW-stavitelství, s.r.o.

Stavbyvedoucí: Michal Nepraš ČKAIT 0038385 / BW-stavitelství, s.r.o.

Hasičská zbrojnice je navržena tak, aby svým tvarem a objemem připomínala typologii venkovských stodol. Její obdélný tvar a sedlová střecha zároveň vytvářejí vizuální propojení se základní školou stojící přes ulici. Nachází se na obecních pozemcích v severozápadní rozvojové části obce Dolní Jirčany. Její umístění na okraji obce, s bezprostředním přístupem k dopravní infrastruktuře, zajišťuje hasičům výhodnou polohu pro rychlé a efektivní zásahy.

Nová hasičská zbrojnice pro Psáry a Jirčany (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Alex Shoots Buildings)
Nová hasičská zbrojnice pro Psáry a Jirčany (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Alex Shoots Buildings)
Nová hasičská zbrojnice pro Psáry a Jirčany (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Alex Shoots Buildings)
Nová hasičská zbrojnice pro Psáry a Jirčany (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Alex Shoots Buildings)

Kostel sv. Jakuba Většího v Brně

  • Kraj: Jihomoravský
  • Přihlašovatel: H&B delta s.r.o.
  • Investor: Římskokatolická farnost u kostela sv. Jakuba, Brno
  • Projektant: Múčka Veselý architekti s.r.o.
  • Dodavatel: H&B delta s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: František Papšík ČKAIT 0040087 / H&B delta s.r.o.

Rozsáhlá rekonstrukce kostela sv. Jakuba Většího (Staršího) v Brně, probíhající v letech 2021–2024, zahrno-vala výměnu střešní krytiny, sanaci krovů, opravy oken, fasád a kamenné výzdoby, stejně jako modernizaci interiéru. Projekt obnovy pozdně gotického trojlodního kostela s historií sahající do 13. století, který byl v roce 1995 prohlášen národní kulturní památkou, se potýkal s komplikacemi způsobenými špatným technickým stavem objektu, což vedlo ke zvýšení nákladů. Výsledkem je však nejen záchrana architektonicky cenné stavby, ale i její otevření široké veřejnosti včetně nové vyhlídky a multimediální expozice v podkroví.

Kostel sv. Jakuba Většího v Brně (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kostel sv. Jakuba Většího v Brně (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kostel sv. Jakuba Většího v Brně (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Kostel sv. Jakuba Většího v Brně (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Památková obnova koníren v areálu hospodářského dvora, SZ Zákupy

  • Kraj: Liberecký
  • Přihlašovatel: Masák & Partner, s.r.o.
  • Investor: Národní památkový ústav, státní příspěvková organizace
  • Autor: Jakub Masák / Masák & Partner, s.r.o.
  • Projektant: Masák & Partner, s.r.o.
  • Dodavatel: Společnost Gardenline + Chládek a Tintěra + ARCHATT - zámek Zákupy / Gardenline s.r.o; Chládek a Tintěra Pardubice a.s.
  • Stavbyvedoucí: Ing. Lukáš Tobiška ČKAIT 0014493 / Chládek a Tintěra Pardubice a.s.

Hospodářský dvůr státního zámku Zákupy prošel náročnou rekonstrukcí, která zajistila jeho statiku a obnovila historické prvky, díky čemuž je tato barokní památka opět přístupná veřejnosti. V rámci rozsáhlého projektu obnovy Hospodářského dvora byla komplexní rekonstrukce této historické budovy. První etapa zahrnovala důkladné zajištění statiky, sanaci základů pomocí helikálních pilot a výstavbu železobetonových patek. Velkou výzvou byla také oprava kleneb ve velké konírně, kde se řešil rozdíl v sednutí sloupů až o 30 cm. Součástí prací byla výměna krovu nad východním křídlem a doplnění nových vazných trámů, které zajišťují stabilitu celého objektu.

Památková obnova koníren v areálu hospodářského dvora, SZ Zákupy (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Památková obnova koníren v areálu hospodářského dvora, SZ Zákupy (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Památková obnova koníren v areálu hospodářského dvora, SZ Zákupy (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Památková obnova koníren v areálu hospodářského dvora, SZ Zákupy (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Poslední místo Vratislavice

  • Kraj: Liberecký
  • Přihlašovatel: Městský obvod Liberec - Vratislavice nad Nisou
  • Investor: Městský obvod Liberec - Vratislavice nad Nisou
  • Autoři: Tobiáš Hrabec, Jan Mach, Jan Vondrák / mjölk architekti
  • Projektant: mjölk architekti
  • Dodavatel: Two Bricks s.r.o.
  • Návrh zahradních úprav: Flera
  • Technologické řešení světel: Michal Řehák / archlights.cz

Jaká je povaha smutku a truchlení ve společnosti, která již nesdílí náboženský nebo filosofický pohled na smrt a co přichází po ní? V návrhu rozšíření vratislavického hřbitova jsme hledali formu, která je patřičně důstojná, ale zároveň obsahuje špetku naděje, aniž by se odkazovala k   symbolům. Pracovně jsme takový přístup nazvali konejšivá architektura. Starý hřbitov nad Vratislavicemi je nově rozšířen o několik prvků tak, aby umožňoval dnes již běžné způsoby posledního rozloučení jako je rozptyl nebo vsyp. Kruhovou rozptylovou loučku doplňuje obřadní stůl z rostlého žulového kamene vylomeného z úbočí Jizerských hor a háj pamětních loučí. Každá je opatřena mosaznou cedulkou nesoucí jméno zesnulého nebo rodiny. Dotykem pozůstalý rozsvítí lucernu z broušeného skla, a ta pak svítí sedmdesát dva hodin. Jde o současnou reinterpretaci rituálu zapálení svíčky na znamení památky zesnulým. Pod vzrostlou břízou jsme navrhli skromné pietní místo, kde se lidé mohou rozloučit s nenarozenými dětmi. Pokračování dlážděné cesty a středovou osu ukončuje kruhový vodní prvek zrcadlící oblohu nad námi.

Poslední místo Vratislavice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Poslední místo Vratislavice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Poslední místo Vratislavice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Poslední místo Vratislavice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Most Červená – Schwarzenberský most

  • Kraj: Jihočeský
  • Přihlašovatel: SUDOP PRAHA a.s.
  • Investor: Správa železnic, státní organizace
  • Projektant: SUDOP PRAHA a.s.
  • Spolupráce: Pontex, spol. s r.o., Kloknerův ústav ČVUT v Praze
  • Hlavní inženýr projektu: Martin Vlasák
  • Odpovědný projektant mostu: Jakub Gőringer
  • Dodavatel: Sdružení firem Metrostav a.s. + Metrostav TBR a.s.

Schwarzenberský most, oficiálně železniční most v km 47,791 trati Tábor – Písek, byl postaven jako náhrada nevyhovujícího mostu z roku 1889. Most překlenuje vodní nádrž Orlík, kdy se železniční trať nachází ve výšce 43,5 m nad zásobní hladinou. Jedná se o obloukový most s rozpětím 156 m, což ho v současné chvíli řadí na pozici největšího železobetonového oblouku v České republice. Celková délka mostu činí 316,3 m. Nosná komorová konstrukce oblouku je doplněna dvoutrámovou předpjatou mostovkou s maximálním rozpětím 24,0 m. Postup výstavby byl s ohledem na územní podmínky prováděn letmou betonáží s vyvěšováním, což se nepromítá jen do složitosti výstavby, ale i do složitosti projektu, a to zejména jednotlivými dílčími posudky, např. zajištění zpětných závěsů v rámci postupů výstavby, štíhlost pilířů ve fázích výstavby aj.

Most Červená – Schwarzenberský most, výstavba (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Most Červená – Schwarzenberský most, výstavba (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Most Červená – Schwarzenberský most (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Most Červená – Schwarzenberský most (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Rekonstrukce a dostavba bývalého hotelu InterContinental, Praha

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: Metrostav a.s.
  • Investor: WIC Prague a.s.
  • Autor: Marek Tichý / TaK Architects, s.r.o.
  • Spoluautoři: Klára Tichá, Alžběta Komorná, Fiona Thompson, Kate Cunnigham / TaK Architects / Richmond International
  • Projektant: TaK Architects, s.r.o.; AED Projects, a.s.
  • Dodavatel: Metrostav a.s.
  • Stavbyvedoucí: David Vlasák ČKAIT 0012495; Jiří Pauler ČKAIT 0011057 / Metrostav a.s.

Ve svém úhrnu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších a nejkomplikovanějších realizací pozemního stavitelství za poslední dekády, vyžadující zapojení mimořádně širokého realizačního týmu mnoha profesí a oborů. Proto byla k tomuto úkolu přizvána skupina Metrostav, kolektiv Davida Vlasáka, který stojí za nedávno dokončenou rekonstrukcí Paláce elektrických podniků, na které se rovněž potkali s architekty TaK Architects. Práci na rekonstrukci komplikoval technicky nevyhovující, v mnoha místech havarijní stav stavby. To vedlo dokonce k odejmutí celých částí hotelu a požadavku vystavět je od základu. I tak velká a sledovaná státní zakázka ze 70. let s sebou totiž nesla stopu nekvalitní socialistické výstavby. O to složitější bylo za pochodu řešit technické komplikace, projektovat a stavět. O to důležitější byla zkušenost týmu s velkými konverzemi, rekonstrukcemi památkově chráněných objektů, veřejného prostoru a projekty v centru Prahy. Celý projekt se nakonec podařilo realizovat ve výjimečné kvalitě za méně než pět let, jistě i díky velké profesionalitě a pracovnímu nasazení všech zúčastněných a jejich těsné spolupráci.

Rekonstrukce a dostavba bývalého hotelu InterContinental, Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce a dostavba bývalého hotelu InterContinental, Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce a dostavba bývalého hotelu InterContinental, Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce a dostavba bývalého hotelu InterContinental, Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Revitalizace plaveckého areálu na Polance, Třebíč

  • Kraj: Vysočina
  • Přihlašovatel: Metrostav DIZ s.r.o.
  • Investor: Město Třebíč
  • Projektant: VMS projekt s. r. o.
  • Dodavatel: Metrostav DIZ s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Ing. Vojtěch Pola ČKAIT 1007241 / Metrostav DIZ s.r.o.

Říční lázně byly rozšířením území tzv. Polanky na druhý břeh poté, co na bývalé valdštejnské louce na podklášterské straně řeky vyrostly říční lázně. Autorem projektu byl Bohuslav Fuchs. Stavěny byly v letech 1933–1934. Slavnostně otevřeny byly 27. května 1934. Jejich kapacita činila 1200 osob. Říční lázně s Polankou spojoval dřevěný most se skokanskou věží, která se vždy po sezóně snímala. Dřevěný most byl po druhé světové válce nahrazen kovovým mostem, původně vyrobeným pro vojenskou potřebu (tzv. Bailey bridge). Koncem 70. let byl na levém břehu řeky vybudován plavecký areál s bazénem s přihřívanou vodou.

Kompletní proběhlá revitalizace celého venkovního areálu zahrnuje nové technologické rozvody včetně ohřevu vody, nové nerezové bazény s vodními atrakcemi, tobogán, budovu zázemí s šatnami a občerstvením, zlepšení travnatých ploch, nový vstup se vstupním terminálem.

Revitalizace plaveckého areálu na Polance, Třebíč (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Revitalizace plaveckého areálu na Polance, Třebíč (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Revitalizace plaveckého areálu na Polance, Třebíč (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Revitalizace plaveckého areálu na Polance, Třebíč (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n.

  • Kraj: Plzeňský
  • Přihlašovatel: SPOLEČNOST NÁDRAŽÍ PLZEŇ
  • Investor: Správa železnic, státní organizace
  • Autor: Jaroslav Soumar / SUDOP PRAHA a.s.; Daniel Jeništa / A8000 s.r.o.
  • Projektant: SUDOP PRAHA a.s.; SUDOP EU, a.s.
  • Dodavatel: SPOLEČNOST NÁDRAŽÍ PLZEŇ / Metrostav DIZ s.r.o. (vedoucí společník), OHLA ŽS, a.s., AVERS, spol. s r.o.
  • Stavbyvedoucí: Miroslav Kšír ČKAIT 0202022 / Metrostav DIZ s.r.o.

Předmětem stavby byla komplexní rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy hlavního plzeňského nádraží. Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. Proběhly úpravy vnitřních prostor v přízemí i patře odbavovací haly. Zcela se přestavěla horní hala, která nyní slouží jako otevřený čekárenský prostor (obchodní pasáž s komerčními jednotkami). Bylo vybudováno administrativně-provozní zázemí pro složky Správy železnic a dopravce. Eskalátory a druhý výtah slouží pro potřeby snadnějšího překonání výškového rozdílu mezi hlavní a horní halou. Instalací nového informačního i rozhlasového zařízení se pak zlepšila informovanost cestujících a zvýšila kultura cestování. Realizací projektu se zkvalitnily služby pro cestující, zvýšil jejich komfort a bezpečnost, veřejné prostory stanice jsou přístupné osobám s omezenou schopností pohybu či orientace. Stavba je spolufinancovaná EU z Nástroje pro oživení a odolnost (RRF).

Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha Krč – Spořilov

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: Metrostav TBR a.s.
  • Investor: Správa železnic, státní organizace
  • Projektant: SUDOP EU a.s.; SUDOP PRAHA a.s.
  • Dodavatel: Metrostav TBR a.s. / Metrostav TBR a.s., Porr a.s., Elektrizace železnic Praha a.s., GJW Praha spol. s r.o.
  • Stavbyvedoucí: Tomáš Kohout ČKAIT 0009576 / Metrostav TBR a.s.

Liniová železniční stavba „Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha Krč – Spořilov“ výrazně zvyšuje kapacitu daného traťového úseku pro osobní (zejména příměstskou) i nákladní dopravu. Možnost odklonit vlaky mezi Prahou, Berounem a Plzní tak vytváří podmínky pro rekonstrukci železničního mostu na Výtoni i přestavbu žst. Praha Smíchov.

Délka stavby činí 8,5 km. V původní koleji byly rekonstruován železniční spodek i svršek. Nová kolej byla položena na stávajícím zemním tělese v úseku od Chuchelského tunelu do źst. Praha Krč.

V tomto úseku rekonstruovány čtyři mosty a vybudovány nové protihlukové stěny. Součástí stavby jsou i dvě nové technologické budovy. Zastávka Praha Kačerov byla zcela přebudována. Nyní má ostrovní nástupiště délky 220 m, které je kryto přístřeškem a prostřednictvím lávky s výtahem je přímo napojeno na přilehlý terminál MHD.

Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha Krč – Spořilov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha Krč – Spořilov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha Krč – Spořilov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha Krč – Spořilov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Rekonstrukce Šítkovského jezu, Praha 1

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: Metrostav DIZ s.r.o.
  • Investor: Povodí Vltavy, státní podnik
  • Projektant: AQUATIS a.s / Ing. Michal Novotný
  • Dodavatel: Metrostav DIZ s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Daniel Boďa ČKAIT 0301572 / Metrostav DIZ s.r.o.

V rámci rekonstrukce Šítkovského jezu byla provedena kompletní oprava a opevnění přelivné hrany jezu, vybudování nového železobetonového předpolí jezu, výstavba návodní štětové stěny, sanace kaveren a poškozených ploch přelivné plochy a opevnění odtrhové hrany jezu. Součástí rekonstrukce bylo taktéž opevnění nadjezí i podjezí těžkým kamenným záhozem. Cílem této stavby byla kompletní rekonstrukce Šítkovského jezu s doplněním některých konstrukcí zvyšujících stabilitu a bezpečnost jezové konstrukce.

Rekonstrukce Šítkovského jezu, Praha 1 (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce Šítkovského jezu, Praha 1 (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce Šítkovského jezu, Praha 1 (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce Šítkovského jezu, Praha 1 (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Výstavba Domu s pečovatelskou službou Jindřichův Hradec

  • Kraj: Jihočeský
  • Přihlašovatel: Společnost Metrostav DIZ - Auböck - Výstavba DPS Bobelovka JH
  • Investor: Jihočeský kraj
  • Projektant: Ätelier G+G s.r.o.
  • Dodavatel: Společnost Metrostav DIZ - Auböck - Výstavba DPS Bobelovka JH / Metrostav DIZ s.r.o., Auböck s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Michal Hryzák ČKAIT 0102345 / Metrostav DIZ s.r.o.

Stavba je navržena jako volně stojící objekt ve tvaru Z, který je podsklepený a má 3 nadzemní podlaží. Je situován do města Jindřichův Hradec – místní část Otín. Stavba bude postavena na mírně svažitém terénu od jihozápadu k severovýchodu. Kolem celého pozemku vedou místní komunikace.

Nové zařízení pro seniory na Otíně nabízí svým klientům 94 lůžek. Jde především jednolůžkové pokoje, konkrétně 34 jednolůžkových pokojů a 30 dvoulůžkových pokojů. Pokoje jsou velké, komfortní a mají krásný výhled do krajiny, tedy pro domov seniorů ideální umístění. Základem je rozsáhlé technické zázemí, kde dominantou je moderní kuchyně, která bude vařit nejen pro seniory tady na Bobelovce, ale i pro ty na Otíně. Součástí zařízení jsou také aktivizační a multismyslová místnost nebo kaple. U objektu se rozprostírá parčík se záhony, cvičebními prvky a zahradním altánem s krbem.

Výstavba Domu s pečovatelskou službou Jindřichův Hradec (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Výstavba Domu s pečovatelskou službou Jindřichův Hradec (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Výstavba Domu s pečovatelskou službou Jindřichův Hradec (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Výstavba Domu s pečovatelskou službou Jindřichův Hradec (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Žďár nad Sázavou modernizace a intenzifikace ČOV

  • Kraj: Vysočina
  • Přihlašovatel: Metrostav a.s.
  • Investor: Svaz vodovodů a kanalizací Žďársko
  • Projektant: DUIS s.r.o.
  • Dodavatel: Metrostav a.s.
  • Stavbyvedoucí: Petr Brož ČKAIT 0008272 / Metrostav a.s.

Předmětem stavby byla modernizace a intenzifikace objektů stávající ČOV Žďár nad Sázavou, okres Žďár nad Sázavou, kraj Vysočina. Existující ČOV Žďár nad Sázavou byla vybudována v 70.letech minulého století a byla koncipována jako mechanicko-biologická ČOV s anaerobní stabilizací kalu. S nástupem nové legislativy v 90.letech byla provedena její základní intenzifikace, která byla dokončena v roce 1999. Velikost ČOV byla tehdy uváděna jako 34 000 PE s maximálním průtokem 200 l/s přes biologickou část. I přesto, že původní ČOV Žďár nad Sázavou vykazovala z dlouhodobého pohledu relativně uspokojivé výsledky v odstraňování znečištění, bylo nutno zejména s ohledem na aktuální vývoj napojené aglomerace, s ohledem na stáří a úroveň technologického vybavení a v neposlední řadě s ohledem na nově připravovanou legislativu přistoupit k její základní rekonstrukci a intenzifikaci.

Žďár nad Sázavou modernizace a intenzifikace ČOV (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Žďár nad Sázavou modernizace a intenzifikace ČOV (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Žďár nad Sázavou modernizace a intenzifikace ČOV (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Žďár nad Sázavou modernizace a intenzifikace ČOV (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Rekonstrukce Slunečních lázní Luhačovice

  • Kraj: Zlínský
  • Přihlašovatel: Navláčil stavební firma, s.r.o.
  • Investor: Lázně Luhačovice, a.s.
  • Autor: Petr Všetečka / Transat architekti
  • Projektant: Transat architekti
  • Dodavatel: Navláčil stavební firma, s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Richard Plšek ČKAIT 1302167, Michal Hořák ČKAIT 1302596 / Navláčil stavební firma, s.r.o.

Nejzásadnějších zásahů se dočkal historicky a architektonicky nejhodnotnější centrální Vodoléčebný ústav. Velkou výzvou v rámci celé obnovy bylo budování nových suterénních prostor pod stávajícími objekty. Komplexní práce s využitím vrtaných pilot, zápor a ocelových konstrukcí umožnily vyvěsit stávající historické budovy a podkopat je pro výstavbu nových prostor. Bourání a budování nových stropních konstrukcí ve stávajících uzavřených prostorách vyžadovalo velmi pečlivé plánování a precizní provedení, aby byla zachována stabilita stávajících konstrukcí, a aby bylo dosaženo bezpečného pokračování rekonstrukce. Z důvodu památkové ochrany byly v maximální možné míře zachovány stávající konstrukce a materiály. Provedeny byly i částečné úpravy, jako výměna částí krovu a restaurování hrázděných konstrukcí. Degradované omítky byly opraveny injektáží. Během celé rekonstrukce byl kladen obzvláště velký důraz na restaurování a repasování velkého množství prvků, zejména pak truhlářských.

Rekonstrukce Slunečních lázní Luhačovice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce Slunečních lázní Luhačovice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce Slunečních lázní Luhačovice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce Slunečních lázní Luhačovice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Bydlení EMA Ostrava

  • Kraj: Moravskoslezský
  • Přihlašovatel: Ridera Stavební a.s.
  • Investor: Ridera Development s.r.o.
  • Autor: Tomáš Bindr / ATELIER 38 s.r.o.
  • Projektant: ATELIER 38 s.r.o.
  • Dodavatel: Ridera Stavební a.s.
  • Stavbyvedoucí: Ludvík Holec ČKAIT 0010977 / Ridera Stavební a.s.

Bytový projekt ve Slezské Ostravě Bydlení EMA tvoří přechodový prvek mezi zástavbou rodinnými domy a domy bytovými. Soubor je rozložený do tří hmot a svým objemem a členěním reaguje na tyto dvě rozdílné urbanistické struktury a zároveň i na svažitost pozemku. Urbanistické řešení pracuje s principy diferenciace prostorů. Veřejný prostor navazuje na své okolí, je využívaný k parkování aut a doplněný o stromořadí. Komunitní prostor tvoří polouzavřený vnitřní prostor v těžišti zástavby. Ústí do něj vstupy bytových domů, vyzývá k navazování kontaktů obyvatel a tím ke zvýšení sociální bezpečnosti.

Bydlení EMA Ostrava (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Bydlení EMA Ostrava (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Bydlení EMA Ostrava (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Bydlení EMA Ostrava (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Pardubická nemocnice – Pavilon urgentního příjmu a chirurgických oborů

  • Kraj: Pardubický
  • Přihlašovatel: Nemocnice Pardubického kraje, a.s.
  • Investor: Nemocnice Pardubického kraje, a.s.
  • Autor: Jaromír Homolka / PENTA PROJEKT s.r.o.
  • Spoluautoři: Martin Franěk, Jiří Pecha, Viktor Šlapal / PENTA PROJEKT s.r.o.
  • Projektant: PENTA PROJEKT s.r.o.
  • Dodavatel: GEOSAN + PKS stavby - Pardubická Nemocnice / GEOSAN GROUP a. s. / PKS stavby a.s.
  • Stavbyvedoucí: Martin Voráč ČKAIT 0602013 / PKS stavby a.s.

Nový pavilon Urgentního příjmu a chirurgických oborů se stal pomyslným středobodem Pardubické nemocnice, neboť sloučil klíčové zdravotnické provozy do jednoho monobloku, a výrazně tak revidoval a zefektivnil provozní toky celého zdravotnického zařízení.

Z hlediska architektonického řešení je hlavní hmota objektu opticky rozdělena na dvě hlavní křídla, která vyrůstají ze společné podnože. Ploché střeše je nadestavěn heliport letecké ZZS s přístupem ze dvou komunikačních vertikál. Za účelem příznivějšího optického vyznění poměrně mohutného objektu jsou hlavní fasády opatřeny předsazenou fasádní konstrukcí s výraznou pravidelnou perforací. Tato, mimo estetické funkce, plní i funkci praktickou, a to v podobě technického ochozu pro čištění fasád.

Pardubická nemocnice – Pavilon urgentního příjmu a chirurgických oborů (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pardubická nemocnice – Pavilon urgentního příjmu a chirurgických oborů (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pardubická nemocnice – Pavilon urgentního příjmu a chirurgických oborů (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pardubická nemocnice – Pavilon urgentního příjmu a chirurgických oborů (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Rezidence U Milosrdných, Praha 1

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: Hinton, a.s.
  • Investor: CREDITAS Real Estate
  • Autor: Zdeněk Fránek / Fránek Architects
  • Spoluautoři: Michal Sůva, Kateřina Ždychová / interiéry nájemních jednotek/ Karlínblok s.r.o.
  • Projektant: OFSTONE s.r.o.
  • Dodavatel: Hinton, a.s.
  • Stavbyvedoucí: Jiří Valenta ČKAIT 0014973 / Hinton, a.s.

Rezidence U Milosrdných vznikla na výjimečné parcele v srdci historické Prahy, mezi ulicemi Kozí a U Milosrdných, na místě bývalého parkoviště. Projekt se nachází přímo naproti Anežskému klášteru a v bezprostřední blízkosti Staroměstského náměstí. Složitý kontext zástavby, památková ochrana místa a očekávání veřejnosti z něj činily jednu z nejnáročnějších stavebních výzev v centru metropole.

Dům nabízí 27 bytových jednotek určených k dlouhodobému nájmu. Byty jsou navrženy v nejvyšším standardu ateliérem Karlínblok a dům je plně vybaven pro své obyvatele do posledního detailu. Všechny byty mají přirozené denní osvětlení a některé i výhled na Vltavu, Anežský klášter či věže Týnského chrámu.

Rezidence U Milosrdných, Praha 1 (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rezidence U Milosrdných, Praha 1 (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rezidence U Milosrdných, Praha 1 (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rezidence U Milosrdných, Praha 1 (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Dálnice D4 – projekt PPP

  • Kraj: Jihočeský, Středočeský
  • Přihlašovatel: EUROVIA CZ a.s.
  • Investor: VIA SALIS, s.r.o.
  • Projektant: DOPRAVOPROJEKT, a.s.; Valbek SK, spol. s.r.o.; SAGASTA s.r.o.
  • Dodavatel: EUROVIA CZ a.s.
  • Stavbyvedoucí: Dalibor Cvach ČKAIT 0012746 / EUROVIA CZ a.s.

Stavba dálnice D4 v úseku křižovatka II/118–Milín je pokračováním zkapacitnění silnice I/4 a navazuje na stavbu „D4 Skalka–křižovatka II/118“ zprovozněnou v listopadu 2017. Na konci navazuje na souběžně vybudovanou stavbu „D4 Milín–Lety“. Komunikace je postavena v šířkové kategorii D 25,5/100 a její celková délka je 5460 metrů.

Dálnice D4 – projekt PPP (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Dálnice D4 – projekt PPP (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Dálnice D4 – projekt PPP (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Dálnice D4 – projekt PPP (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

V Bezovém Údolí

  • Kraj: Liberecký
  • Přihlašovatel: Pašerácká 1818, s.r.o.
  • Investor: Pašerácká 1818, s.r.o.
  • Autor: Michal Hošek / Nearchitekti
  • Spoluautor: Tereza Hošková / Nearchitekti
  • Projektant: Jiroutek projekty - Ing. Arch. Jiří Jiroutek
  • Dodavatel: Durango s.r.o.

Obec Kryštofovo Údolí je od roku 2004 vesnickou památkovou zónou tvořenou řadou historických hrázděných a roubených chalup. Dům č.p. 17 je navíc zapsán jako kulturní památka. Rekonstrukce se dotkla celého domu, jeho základů, veškerých konstrukcí, povrchů i koncových prvků. Architektonické řešení vychází z památkové ochrany objektu. Spočívá v zachování původního historického dispozičního řešení a dává pouze částečně nový účel jednotlivým místnostem. Z nového využití obytných místností vyplynula potřeba umístění hygienických zařízení. Celkové řešení vychází z původního stavebně konstrukčního a barevného řešení stávajícího stavu tak, aby návrh neměnil charakter a vzhled tvarový i barevný. Byly použity původní řemeslné techniky a postupy, jako např. zateplení roubené světnice rákosovou a hliněnou skladbou zevnitř. Boutique hotel V Bezovém Údolí je jako stvořený k odpočinku na místě s autentickým geniem loci, v souladu s přírodou a v úctěk tradičním hodnotám a udržitelnému stylu života.

V Bezovém Údolí (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
V Bezovém Údolí (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
V Bezovém Údolí (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
V Bezovém Údolí (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Základní škola bratří Fričů Ondřejov

  • Kraj: Středočeský
  • Přihlašovatel: PKS stavby + ABP HOLDING – ZŠ Ondřejov
  • Investor: Dobrovolný svazek obcí Svazková škola Ondřejov
  • Autoři: Štěpán Braťka, Michal Nekola, Lucie Staňková, Radek Šíma / ATELIER 6, s.r.o.
  • Spoluautor: Pavla Gregorová Šípová
  • Projektant: A6 a EBC pro novou základní školu Ondřejov / ATELIER 6, s.r.o.; Energy Benefit Centre a.s.
  • Dodavatel: PKS stavby + ABP HOLDING – ZŠ Ondřejov
  • Stavbyvedoucí: František Řičař ČKAIT 1006433 / PKS stavby a.s.

Naším základním cílem bylo dosáhnout přehledných dispozic a prosvětlených prostor. To byla výzva zejména u chodeb, které se nacházejí uvnitř dispozice. Proto jsme navrhli světlíky orientované na sever, které přivádějí denní světlo, umožňují provětrání budovy a jejich jižní šikmina nese fotovoltaické panely.

Budova je postavena v pasivním standardu, je energeticky velmi úsporná. Vytápění je řešeno tepelnými čerpadly na principu země–voda, napojenými na dvacet hlubokých vrtů za školou. Větrání zajišťují moderní vzduchotechnické jednotky s rekuperací – ale okna ve třídách lze kdykoliv otevřít.

Chtěli jsme, aby škola fungovala trochu jako učebnice. Proto jsme na chodbách nezakrývali rozvodná potrubí ani primární konstrukční materiál, tedy železobeton. I děti tak mohou vnímat vše, co budova k životu potřebuje. V celé škole klademe velký důraz na akustickou pohodu – nejen v učebnách, ale i na chodbách a v jídelně. Použili jsme zavěšené kruhové akustické prvky, které pohlcují hluk z obou stran a odkazují na hvězdnou oblohu. Dřevěný obklad v jídelně navíc navozuje příjemnou atmosféru.

Základní škola bratří Fričů Ondřejov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Peter Fabo)
Základní škola bratří Fričů Ondřejov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Peter Fabo)
Základní škola bratří Fričů Ondřejov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Peter Fabo)
Základní škola bratří Fričů Ondřejov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Peter Fabo)

Základní škola Šeberov

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: PKS stavby + VISTORIA CZ – ZŠ Šeberov
  • Investor: Magistrát hlavního města Prahy
  • Autoři: Aleš Lapka, Martin Kuklík / ADR s.r.o. ARCHITEKTURA DESIGN REALIZACE
  • Projektant: Martin Závodný, Michal Havlíček / BOMART spol. s r.o.
  • Dodavatel: PKS stavby + VISTORIA CZ – ZŠ Šeberov / PKS stavby a.s., VISTORIA CZ a.s.
  • Stavbyvedoucí: Jan Vrbický ČKAIT 0602176 / PKS stavby a.s.

Základní škola Šeberov je nově vybudovaný školský areál v městské části Praha-Šeberov, který svou kvalitou, měřítkem i pojetím přesahuje běžný rámec školských staveb. Projekt vznikl jako odpověď na demografický růst okrajových částí Prahy a přináší kapacitu pro 18 tříd základní školy. Architektonické řešení dává důraz na srozumitelnou, funkčně členěnou hmotu a kvalitní veřejný prostor.

Budova se skládá z několika pavilonů uspořádaných do tvaru písmene „U“, s prostorným atriem. Je obklopená travnatými plochami a vstřícným napojením na okolní urbanismus. Areál uzavírá částečně zapuštěná sportovní hala, která svou pozicí spoluutváří pocit soukromí při pobytu v zeleném vnitrobloku školy.

Základní škola Šeberov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Základní škola Šeberov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Základní škola Šeberov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Základní škola Šeberov (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Nová budova ČSOB – HHQ Hradec Králové

  • Kraj: Královéhradecký
  • Přihlašovatel: SYNER, s.r.o.
  • Investor: Radlice Rozvojová, a.s.
  • Autoři: Roman Brychta, Adam Halíř / PROJEKTIL ARCHITEKTI, s.r.o.
  • Projektant: Karlínblok s.r.o.
  • Dodavatel: SYNER, s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Richard Procházka ČKAIT 0501029 / SYNER, s.r.o.

Popisovanou stavbou je novostavba administrativní budovy s polo veřejným parterem. Půdorysné rozměry budovy jsou 81,5x92m, celková výška je 22,5m. Budova má dvě podzemní podlaží, čtyři nadzemní podlaží a páté ustupující podlaží, které je propojeno se střešní zahradou. Pro zajištění denního osvětlení vnitřních dispozic jsou navrženy čtvercové šedové světlíky, které zastřešují část půdorysu nad 2.NP a dále kruhový světlík zastřešující centrální část půdorysu nad prostorem vstupní haly s recepcí.

V podzemních podlaží jsou situována parkovací stání, prostory technického zázemí (strojovny, sklady, datové místnosti ), zázemí provozu gastra apod. Vjezd do podzemních podlaží je situován na severovýchodním rohu budovy.

Nová budova ČSOB – HHQ Hradec Králové (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Nová budova ČSOB – HHQ Hradec Králové (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Nová budova ČSOB – HHQ Hradec Králové (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Nová budova ČSOB – HHQ Hradec Králové (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Tělocvična ZŠ Drahotuše

  • Kraj: Olomoucký
  • Přihlašovatel: Metrostav DIZ s.r.o.
  • Investor: Město Hranice
  • Uživatel: Základní škola a mateřská škola Hranice, příspěvková organizace
  • Autor: Pavel Pospíšil, Jan Pospíšil / Studio PAB s.r.o.
  • Projektant: Studio PAB s.r.o.
  • Dodavatel: Metrostav DIZ s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Miroslav Socha ČKAIT 0013198 / Metrostav DIZ s.r.o.

Výstavba v období šokových cenových skoků i cenová politika města Hranice si vyžádaly co nejekonomičtější řešení. Tvarové řešení vychází z jednoduchého provozního schéma. Sportovní plocha je umístěna v hlavním objemu – čistém kvádru. V podnoži, která kvádr ze dvou stran obepíná je umístěno zázemí a komunikační páteř. Nad průnikem podnože a hlavní hmoty je umístěna tribuna. Podnoží je tělocvična rovněž napojena na stávající objekt školy. Měřítkem i orientací vstupu se podnož odkazuje na okolní zástavbu řadových domků. Komunitní význam posiluje vstupní prosklená stěna, která umožní průhled z hlavní ulice přímo na sportovní plochu.

Tělocvična ZŠ Drahotuše (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Tělocvična ZŠ Drahotuše (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Tělocvična ZŠ Drahotuše (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Tělocvična ZŠ Drahotuše (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Hemodialyzační středisko Třinec

  • Kraj: Moravskoslezský
  • Přihlašovatel: B. Braun Avitum s.r.o.
  • Investor: B. Braun Avitum s.r.o.
  • Autoři: Vladimír Kružík, Stanislav Šrot, Vít Hanold, Michal Švejda, Roman Mráz / Karlínblok s.r.o
  • Projektant: Karlínblok s.r.o / Stanislav Šrot, Vít Hanold, Michal Švejda, Roman Mráz
  • Dodavatel: IPS Třinec, a.s.
  • Stavbyvedoucí: Antonín Hamrozi ČKAIT 1101958 / IPS Třinec, a.s.

Zbrusu nové rmoderní dialyzační středisko se na Světový den ledvin v?Třinci otevřelo dne 13.3.2025. Chod budovy řídí umělá inteligence a díky svým technologiím jde o nejmodernější dialýzu v Česku a absolutní špičku i v rámci?Evropy. Nové dialyzační středisko vzniklo na základech zbourané ubytovny v? Habrové ulici uprostřed sídliště.
V?prvním patře budovy je nový moderní dialyzační sál se třemi sesterskými stanovišti a dvěma izolačními sálky. Jedna z ?izolací má i díky poučení z ?dob covidu důmyslně vyřešený vjezd přímo z ?ulice. Celková kapacita dialýzačního střediska je 22 dialyzačních křesel. Vedle dialyzačního sálu je nefrologická ambulance a kompletní zázemí pro pacienty. Ve druhém patře je pak zázemí pro zdravotníky a suterén je vyhrazen pro veškeré technologie a skladovací prostory.

Hemodialyzační středisko Třinec (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Hemodialyzační středisko Třinec (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Hemodialyzační středisko Třinec (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Hemodialyzační středisko Třinec (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Adamov – Blansko, BC

  • Kraj: Jihomoravský
  • Přihlašovatel: Společnost AdaBla / OHLA ŽS, a.s., FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s., TRAMO RAIL, a.s.
  • Investor: Správa železnic, státní organizace
  • Projektant: Společnost SUBO-PRODEX o.s. pro DSP+AD "Adamov – Blansko, BC / Společník 1 (vedoucí společník): SUDOP BRNO, spol. s r.o.; Společník 2: PRODEX spol. s r.o., organizační složka
  • Dodavatel: Společnost AdaBla / OHLA ŽS, a.s., FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s., TRAMO RAIL, a.s.
  • Stavbyvedoucí: Michal Fridrich ČKAIT 1004676 / OHLA ŽS, a.s.

Rekonstrukce dvojkolejné koridorové trati (I. TŽK) mezistaničního úseku Adamov – Blansko se zastávkou “Adamov zastávka” o celkové délce 7,046 km prováděná za nickolejného provozu (kolejová výluka obou TK).

Odstranění propadů rychlosti, zvýšení bezpečnosti a plynulosti železničního provozu, zvýšení komfortu cestujících a zajištění bezbariérového přístupu osob se sníženou schopností pohybu a orientace. Zajištění parametrů interoperability a splnění požadavků platné legislativy.

Adamov – Blansko, BC (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Adamov – Blansko, BC (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Adamov – Blansko, BC (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Adamov – Blansko, BC (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Parkovací dům u MFA Pardubice

  • Kraj: Pardubický
  • Přihlašovatel: PORR a.s.
  • Investor: Rozvojový fond Pardubice a.s.
  • Autor: Michal Palaščák / dílna - Ing. Michal Palaščák
  • Projektant: Projekt Haly s.r.o.
  • Dodavatel: PORR a.s.
  • Stavbyvedoucí: Karel Köhler ČKAIT 0012500 / PORR a.s.

Jedná se o novostavbu Parkovacího domu u MFA v Pardubicích s kapacitou 442 parkovacích míst (vč. míst na střeše objektu). Součástí objektu jsou i parkovací místa pro motorky a stojany pro jízdní kola.

Objekt má 6 nadzemních podlaží (z toho 5 mezipater) a 1 podzemní mezipatro. Konstrukční systém objektu je monolitická železobetonová konstrukce (kombinovaná – sloupy, stěny), s využitím hlubinného založení na železobetonových pilotách.

Parkovací dům u MFA Pardubice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Parkovací dům u MFA Pardubice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Parkovací dům u MFA Pardubice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Parkovací dům u MFA Pardubice (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Parkovací dům s heliportem Praha

  • Kraj: hl. m. Praha
  • Přihlašovatel: UNISTAV CONSTRUCTION a. s.
  • Investor: Ministerstvo vnitra ČR - Policejní prezidium ČR
  • Autor: Milan Rak, Alena Režná / ARCHTEAM PROJEKTOVÁ KANCELÁŘ s.r.o.
  • Projektant: ARCHTEAM PROJEKTOVÁ KANCELÁŘ s.r.o.
  • Dodavatel: UNISTAV CONSTRUCTION a. s.
  • Stavbyvedoucí: Michal Malásek ČKAIT 1003531 / UNISTAV CONSTRUCTION a. s.

Dům sloužící pro parkování služebních vozidel areálu, speciálních zásahových vozidel a pro dílny. Na střeše je heliport pro vrtulníky. Usazení hmoty do terénu využívá náročného, přirozeně svažitého terénu pozemku. Racionální členění objektu odpovídajicí funčnímu členění – mezi krajní trakty se zázemím umístěna velkoprostorová garáž. Ze základního obdelníkového půdorysu objektu „vysunuta“ hmota s rampami, které propojují jednotlivá podlaží.

Parkovací dům s heliportem Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Parkovací dům s heliportem Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Parkovací dům s heliportem Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Parkovací dům s heliportem Praha (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Nad arboretem – Polyfunkční centrum Brno

  • Kraj: Jihomoravský
  • Přihlašovatel: PROPERITY FUND SICAV, a.s.
  • Investor: PROPERITY FUND SICAV, a.s.
  • Projektant: AQUA PROCON s.r.o.
  • Dodavatel: JB Stavební, s.r.o.
  • Stavbyvedoucí: Michal Jandásek ČKAIT 0010428 / JB Stavební, s.r.o.

Unikátní projekt v Brně, projekt NAD ARBORETEM – moderní bydlení v symbióze s přírodou a blízko centra města. Vítejte v exkluzivním developerském projektu v Brně, Projekt Nad arboretem, kde luxusní bydlení splývá s krásou přírody a veškerým komfortem moderního života. Tento výjimečný projekt vám nabízí širokou škálu možností – od stylových bytů s nádherným výhledem či ubytovacích jednotek ve skvělé lokalitě, až po atraktivní komerční prostory. Projekt je navržen se zřetelem na moderní architekturu a špičkové technologie a představuje tak dokonalý harmonický celek.

Nad arboretem – Polyfunkční centrum Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Nad arboretem – Polyfunkční centrum Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Nad arboretem – Polyfunkční centrum Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Nad arboretem – Polyfunkční centrum Brno (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Rekonstrukce nádražní budovy ve stanici Aš

  • Kraj: Karlovarský
  • Přihlašovatel: Správa železnic, státní organizace a BERGER BOHEMIA a. s.
  • Investor: Správa železnic, státní organizace; Město Aš
  • Autor: Břetislav Kubíček
  • Projektant: Ing. arch. Břetislav Kubíček
  • Dodavatel: BERGER BOHEMIA a. s
  • Stavbyvedoucí: Martin Michalides ČKAIT 0201718 / BERGER BOHEMIA a.s.

Železniční stanice Aš leží mezi kole­jemi vedoucími do Spolkové republiky Německo (mezinárodní trať Aš – Selb – Plößberg – Hof) a do centra měs­ta (regionální trať Cheb – Hranice v Čechách). Odstraněná budova se nacházela na okraji obytné zástavby města, byla postavena na místě zbourané původní budovy a dokončena v roce 1971. Nová nádražní budova se vyznačuje přede­vším zachováním nejnutnějších provo­zů, jako jsou odbavovací hala, pokladna dopravce, WC pro cestující a technické zázemí objektu. Díky novostavbě této budovy se výrazně zvýšila úroveň kultury cestování – veřejně přístupné prostory plně odpovídající současným trendům na provoz, samozřejmostí je bezbariérový přístup do budovy, WC pro imobilní osoby, moderní orientační a informační systém.

Rekonstrukce nádražní budovy ve stanici Aš (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce nádražní budovy ve stanici Aš (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce nádražní budovy ve stanici Aš (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Rekonstrukce nádražní budovy ve stanici Aš (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Přístavba a úprava ZŠ v Kostelní Lhotě

  • Kraj: Středočeský
  • Přihlašovatel: Obec Kostelní Lhota
  • Investor: Obec Kostelní Lhota
  • Autor: Jiří Smolík / VYŠEHRAD atelier s.r.o.
  • Spoluautoři: Vojtěch Večeře, Zdeněk Rychtařík, Jan Ratiborský / VYŠEHRAD atelier s.r.o.
  • Projektant: VYŠEHRAD atelier s.r.o.
  • Dodavatel: BFK service a.s.
  • Stavbyvedoucí: Michal Klauda ČKAIT 0012068 / BFK service a.s.

Objekt původní dvoupodlažní základní školy z 19. století se nachází v historickém centru obce v sousedství dominantního kostela Nanebevzetí Panny Marie. Spolu s obecním úřadem (přestavěná původní fara) a hospodářským objektem zde vznikla zajímavá kompozice objektů. Do tohoto prostoru, po odstranění původních zdí vymezujících pozemky, je vložena moderní novostavba přístavby školy.

Byla zvolena přízemní forma přístavby, objem vsazený mezi školu a podélný dům čp. 7. Spolu s ním přístavba vymezuje nově rozšířené veřejné prostranství. Vzhledem k okolní historické vesnické zástavbě a proporci místních domů řazených podél ulicové návsi je hmota přístavby záměrně rozdělena do dvou menších objemů. Tyto části jsou proloženy nižším podélným komunikačním prostorem, který na jedné straně spojuje přístavbu se stávající školou, na druhé straně ústí do vnější pobytové terasy.

Přístavba a úprava ZŠ v Kostelní Lhotě (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Daniel Pavel)
Přístavba a úprava ZŠ v Kostelní Lhotě (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Daniel Pavel)
Přístavba a úprava ZŠ v Kostelní Lhotě (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Daniel Pavel)
Přístavba a úprava ZŠ v Kostelní Lhotě (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Foto: Daniel Pavel)

Pietní síň Vimperk

  • Kraj: Jihočeský
  • Přihlašovatel: Město Vimperk
  • Investor: Město Vimperk
  • Autor: Jakub Vašek / Ing. arch. Jakub Vašek
  • Projektant: Ing. Pavel Vyskočil
  • Dodavatel: GSI INVEST s.r.o.

Na okraji vimperského hřbitova stál dům – malebný, leč léta zanedbávaný. Jeho původní funkce oscilovala mezi bytem správce hřbitova a skromnou smuteční síní, která v minulém století sloužila k poslednímu rozloučení. Časem se z místa piety stalo technické zázemí –  katafalk z ušlechtilého červeného mramoru sloužil jako odkladiště motorových olejů, sekaček a nářadí. Kombinace piety a profánního provozu vytvářela až dekadentní obraz, který symbolicky stál na počátku nové proměny domu.

Záměrem bylo vrátit domu důstojnost. Smuteční síň se přesunula do větší části objektu, zatímco v té prostorově skromnější vznikly veřejné toalety a samostatný sklad pro správce hřbitova. Původní vize počítala s maximální mírou zachování – měly zůstat původní základy, obvodové stěny, členění hmot, detaily i fasády. Avšak technický stav konstrukcí, především základových – prakticky jejich absence, brzy odhalil realitu: původní objekt nelze bezpečně zachovat.

Rozhodnutí bylo nelehké, ale nutné – dům byl postupně cihlu po cihle rozebrán s respektem a citlivostí, která umožnila návrat vybraných prvků zpět na jejich místo. Výsledkem je jakási reinkarnace – dům, jenž znovu povstal jako syntéza původní hmotné podstaty a soudobých zásahů. V novém návrhu se uplatnily původní soklové kameny, pálené cihly, ale i pískovcová plastika z bývalé síně, která nyní dostala důstojné místo v nové prostorové konfiguraci.

Podoba smuteční síně vychází z úsilí o vytvoření důstojného a pokorného prostoru, který nerušeně doprovází truchlící při posledním rozloučení a umožňuje vnímat hloubku nelehkého okamžiku s přirozenou vážností.

Pietní síň Vimperk (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pietní síň Vimperk (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pietní síň Vimperk (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pietní síň Vimperk (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Pekařské bistro 56, Ostrava Poruba

  • Kraj: Moravskoslezský
  • Přihlašovatel: RMBA Architekti s.r.o.
  • Investor: Pekaři a spol., spol. s r.o.
  • Autor: Romana Mališ Bílková / RMBA Architekti s.r.o.
  • Projektant: RMBA Architekti s.r.o.
  • Dodavatel: subdodavatelsky

Na jedné z hlavních tříd ostravské Poruby stojí dům, který je celý zasvěcený pekárenskému provozu. V přízemí teď vzniká Pekařské bistro 56, které se velkými výlohami otevírá pro kolemjdoucí, a má se stát přesně tím místem, kde chcete začínat den s kávou a teplým koláčem.

Pekařské bistro 56, Ostrava Poruba (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pekařské bistro 56, Ostrava Poruba (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pekařské bistro 56, Ostrava Poruba (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Pekařské bistro 56, Ostrava Poruba (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)

Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně)

  • Kraj: hl. m. Praha, Středočeský
  • Přihlašovatel: Společnost Mstětice-Vysočany
  • Investor: Správa železnic, státní organizace
  • Projektant: SUDOP PRAHA, a.s.; METROPROJEKT PRAHA a.s.
  • Dodavatel: Společnost Mstětice-Vysočany / Subterra a.s., OHLA ŽS, a.s., EUROVIA CS, a.s., Elektrizace železnic Praha a.s.
  • Stavbyvedoucí: Pavel Zelina ČKAIT 0602038 / Subterra a.s.

Hlavním předmětem optimalizace byla rekonstrukce stávající dvoukolejné trati v úseku žst. Praha-Vysočany – žst. Mstětice, kompletní rekonstrukce žst. Praha-Vysočany včetně demolice původní výpravní budovy a výstavby nové, výstavba nástupiště a úpravy výpravní budovy v žst. Praha-Horní Počernice, výstavba podchodu a nové výpravní budovy v zastávce Zeleneč a rekonstrukce jednokolejné trati v úseku žst. Praha-Vysočany – odbočka Skály. V rámci stavby došlo ke změně odbočky Skály na výhybnu Skály. Nově byla vybudována zastávka Praha-Rajská zahrada. Jednalo se prakticky o modernizaci všech zařízení dráhy: především železničního svršku, železničního spodku, objektů na železničním spodku, všech železničních mostů, propustků, trakčního a napájecího vedení, zabezpečovacího zařízení, sdělovacího zařízení, zařízení silnoproudé technologie a pozemních objektů využívaných pro technologii, provoz a cestující veřejnost.

Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství

Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) (Zdroj: STAVBA ROKU, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství)