Zdánlivě nesourodá série betonových kostek, usazená do příkrého svahu, útesu. (Foto: Emanuel Velasquez) Zobrazit fotky zobrazit 14 fotek

Motiv, nastíněný kdysi populární seriálem Ztraceni. Tady ovšem vyprávěný jazykem pokročilé architektury, zasazené na pomezí džungle a oceánu. La Extraviada, prazvláštní turistický bungalov mexické riviéry v Oaxace, se prostě tváří být místem obestřeným tajemstvím. 

Extrémně nevyrovnaný profil terénu je první zvláštností této rozfázované stavby. Vsazena je totiž na hranu skalního útesu, z nějž v několika rovinách sestupuje až k moři. Z hlediska svého využití je celý objekt penzionem, místem ke strávení dovolené. A proto ve své nejvrchnější etáži začíná recepcí, jinak ale uchopenou jako velmi nenápadné stavení. Z břehu tedy máte pocit, že vidíte jen jeden kamenný domeček. Z něj pak ale vedou schody hlouběji, blíže k vodě.

Z výšky už dostává La Extraviada trochu jinou perspektivu, a nepůsobí tak rozsáhlým dojmem. (Foto: Emanuel Velasquez)
Z výšky už dostává La Extraviada trochu jinou perspektivu, a nepůsobí tak rozsáhlým dojmem. (Foto: Emanuel Velasquez)
Polovinu zastavěné plochy tvoří koridory, chodníky, terasy a patia. Vše je z betonu. (Foto: Ivan Esqueda)
Polovinu zastavěné plochy tvoří koridory, chodníky, terasy a patia. Vše je z betonu. (Foto: Ivan Esqueda)
Za vstupním domkem „recepce“ se nachází společenská část. (Foto: Nin Solis)
Za vstupním domkem „recepce“ se nachází společenská část. (Foto: Nin Solis)
O komfort se tu stará i podlouhlý profil velkého bazénu. S výhledem na moře, které je blízko. (Foto: Nin Solis)
O komfort se tu stará i podlouhlý profil velkého bazénu. S výhledem na moře, které je blízko. (Foto: Nin Solis)

Jeden dům o třech úrovních

Další úroveň je vymezena podlouhlému „Velkému domu“. Ratanem a bambusem vykládané společenské místnosti, jež slouží jako zázemí pro trávení volného času všech ubytovaných. Tato místnost může být jídelnou, velkým obývacím pokojem, hernou. Volně navazuje na širokou terasu, do níž je vsazen podlouhlý bazén. Jeho úzká hrana odděluje plavce od oceánu fyzicky, ale nikoliv pohledově. Vypadá to, že stačí jen pár temp, a jste mezi vlnami.

Schody a chodníčky vás pak zavedou k ubytovacím jednotkám, pokojům. Říkají jim tu studia. Ty jsou rozesety níže ve svahu, takže každý z ubytovaných má dost soukromí. A taky famózní výhled na oceán. Ložnice mají tropicko-koloniální design, upřednostňují volnost nezastavěného prostoru, přírodní materiály a jako dekorace prvky tradiční řemeslné výroby. Vypadá to stylově, ale nejhlubší dojem v ubytovaných stejně nejspíš zanechá divoká džungle, která se jim prakticky dere na zápraží.

Krovy i nábytek jsou vytvořeny z dřeva guapinolu. Odolává vlhku a výkyvům teploty. (Foto: Nin Solis)
Krovy i nábytek jsou vytvořeny z dřeva guapinolu. Odolává vlhku a výkyvům teploty. (Foto: Nin Solis)
Je libo terasu pro slunění? Příjemně vlahý vzduch dodá moře a těsná blízkost oaxacké džungle. (Foto: Diego Padilla Magallanes)
Je libo terasu pro slunění? Příjemně vlahý vzduch dodá moře a těsná blízkost oaxacké džungle. (Foto: Diego Padilla Magallanes)

Beton na prvním místě

Neuspořádanost džungle je pak velmi kontrastní se stavebním pojetím celé La Extraviada. Dominujícím stavebním materiálem je tu totiž beton, jehož industriální původ je nepřehlédnutelný. Navíc se tu zdá být používán v nadbytku. Zastavěná plocha zde činí 472 metrů čtverečních, ale polovina, 221 metrů, připadá jen na schody, terasy, stezky a patia. To vše je ale betonové, takže všudypřítomnost „umělého v přírodním“ vyvolává otázky o celé koncepci.

Výhledům tu pochopitelně dominuje moře. A jeho svěží povětří, ochlazující interiér. (Foto: Diego Padilla Magallanes)
Výhledům tu pochopitelně dominuje moře. A jeho svěží povětří, ochlazující interiér. (Foto: Diego Padilla Magallanes)

Vysvětlení architektů pak vychází z toho, že beton je pro ně především materiálem příhodně tvárným, stabilním a odolným. Což je v podmínkách konstantní vysoké vlhkosti a tropického vedra důležité. Jiné materiály tu totiž snadno podléhají zkáze. Otevřenost pokojů směrem k moři je pak rozšířením této myšlenky: čerstvý vanoucí vítr brání tomu, aby stěny a vybavení pokojů degradovalo plísněmi.

Pokoje, respektive studia, jsou vedeny ve velmi nenáročném stylu. (Foto: Nin Solis)
Pokoje, respektive studia, jsou vedeny ve velmi nenáročném stylu. (Foto: Nin Solis)
Kombinace přírodních a umělých materiálů tu nachází velmi funkční průnik. (Foto: Nin Solis)
Kombinace přírodních a umělých materiálů tu nachází velmi funkční průnik. (Foto: Nin Solis)

Obydlený útes, vesnice ve skále

Čím více se budete po La Extraviada toulat, tím pak začnete jednotlivé rušivé rysy chápat. Dům je plně adaptován vůči komplikované topografii lokality, objemová logika staveb kopíruje útes, překryv staveb garantuje zástin, mezery mezi místnosti přináší ochlazující efekt, chodníky vytváří bludiště napojení a dojem „vesnice usazené do skály“. Beton je prostředkem, který tohle všechno umožňuje.

Osazení v terénu a půdorys (Zdroj: em-estudio)
Osazení v terénu a půdorys (Zdroj: em-estudio)
Osazení v terénu a půdorys (Zdroj: em-estudio)
Osazení v terénu a půdorys (Zdroj: em-estudio)

Směrem do interiéru jeho hrubost zjemňují cementové stěrky na stěnách, dobarvené hnědým pigmentem. Vypadají pak trochu jako hliněné zdi. Dalčím prvkem stálosti jsou pak zábradlí z černé oceli, lemující terasy. Detaily, většinou ve formě působivého zakázkového nábytku, jsou vytvořeny z dřeva macuil anebo guapinol. Venkovskou usazenost dodávají objektu střechy z pálených tašek. Užité materiály mají tu vlastnost, že odolají místnímu podnebí a budou přirozeně stárnout, vybarvovat se a získávat svou patinu.

Osazení v terénu a půdorys (Zdroj: em-estudio)
Osazení v terénu a půdorys (Zdroj: em-estudio)
Řez budovou (Zdroj: em-estudio)
Řez budovou (Zdroj: em-estudio)

Díky tomu se La Extraviada stává domem, ve kterém se můžete cítit Ztraceni. Ale také se tu v dotyku s džunglí a oceánem můžete sami najít.

Materiály:  em-estudio

Foto-kredit: Emanuel Velásquez, Nin Solis, Ivan Esqueda,  Diego Padilla Magallanes