Nová lanová dráha na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers) Zobrazit fotky zobrazit 9 fotek

Radní Liberce rozhodli v pondělí 22. 9. o vítězi soutěže na vyprojektování nové lanové dráhy, která nás bude dopravovat k horskému vysílači a hotelu na Ještědu. Vyhrálo místní (liberecké) sdružení dvou firem: SIAL architekti a inženýři a projekční kancelář Valbek. Jde o docela pikantní volbu, jelikož právě SIAL zakládal autor budovy na Ještědu Karel Hubáček, který později upadl spolu se svými kolegy v nemilost komunistického režimu. Nesmělo se o dílech těchto architektů mluvit ani psát. 

Zároveň zástupci Liberce podepsali v pondělí 22. září odpoledne se sdružením, které vyhrálo ve veřejné soutěži, smlouvu nejen na projekt, ale i vykonávání inženýrské činnosti a autorského dozoru. Cena projektu nesmí podle podmínek smlouvy překročit částku 25,7 milionu korun. Vítězné sdružení tedy připraví vše důležité pro stavbu lanovky, od projektu pro povolení stavby až po stavební projekt a zajištění dozoru při stavbě.

Podklady pro stavební povolení by měla liberecká radnice obdržet do tří měsíců od podpisu smlouvy. Poté musí být projednáno takzvané EIA (vliv stavby na životní prostředí) a po vydání souhlasu by radnice měla obdržet do 110 dnů dokumentaci, podle které bude moci zahájit soutěž na dodavatele nové lanovky.

Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)
Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)

Nová lanovka na Ještěd je frekventovaným veřejným i mediálním tématem, jelikož došlo 31. 10. 2021 k tragické nehodě, respektive pádu lanovky (její kabiny). Po přetrhnutí tažného lana se jedna kabina zřítila (mířila z horní stanice lanovky dolů). Uvnitř byl naštěstí pouze mladý průvodčí, který však na místě bohužel zahynul. Druhá kabina zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí, její průvodčí musel ručně aktivovat záchrannou brzdu, čímž kabinu zastavil. Ve druhé kabině byli cestující, které museli vyprostit hasiči. Policie kvůli pádu lanovky nadále (opakovaně) stíhá České dráhy, které tehdy lanovku vlastnily. Ty se opakovaně brání.

Od té doby není lanovka v provozu a radní Liberce se nyní snaží, aby začala sloužit veřejnosti co nejdříve. Hrubé odhady hovoří o dvou stavebních sezónách. Ateliér SIAL architekti a inženýři vznikl v roce 1991 jako přímý nástupce studia SIAL založeného v roce 1968 architektem Karlem Hubáčkem (zamřel 2011). Kancelář má za sebou kromě historického odkazu dlouhou tradici a bohaté zkušenosti s projektováním lanovek nejen v České republice, ale i na Slovensku.

Zřícená kabina Lanovky (Foto: Michael Polák, Právo FINAL)
Zřícená kabina Lanovky (Foto: Michael Polák, Právo FINAL)
Původní lanovka (Zdroj: Shutterstock)
Původní lanovka (Zdroj: Shutterstock)

Jsem rád, že jsme uspěli, protože výběrové řízení bylo velmi náročné a složité. Nezastírám, že k Ještědu máme velmi osobní vztah. Už proto, že zakladatelem našeho ateliéru přímo v Liberci byl autor legendárního hotelu a vysílače Karel Hubáček,“ řekl k vítězství ve veřejné soutěži Zdeněk Dřevěný z libereckého ateliéru SIAL architekti a inženýři.

Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)
Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)
Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)
Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)

Druhý člen vítězného týmu, společnost Valbek, přinese do spolupráce pětatřicetiletou zkušenost s projektováním hlavně v oblasti liniových staveb v ČR, Švédsku, na Ukrajině a jinde. Jasno je již od dubna letošního roku i o podobě budoucí lanové dráhy na Ještěd. Její design včetně technického řešení navrhla Anna Marešová. Navržená kabina na dvou lanech má evokovat přistávající UFO. Respektive skleněná lanovka na Ještěd bude svítit jako UFO. Lanovka je však jinak minimalistická, praktická a technologicky vyspělá.

Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)
Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)
Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)
Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)

Předběžná ekonomická analýza z roku 2024 odhaduje celkové náklady nové lanovky na 360 až 440 milionů korun. Autoři studie přitom předpokládají, že jenom v prvních letech od zprovoznění by lanovka měla přepravit až půl milionu cestujících ročně. Kapacita původní lanovky byla zhruba poloviční. Ta navíc jezdila na Ještěd od roku 1933.

Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)
Vizualizace nové lanovky na Ještěd (Zdroj: Anna Marešová designers)

Chcete se dozvědět něco více o Ještědu? Mohl by vás zaujmout článek „Fenomén Ještěd stále uchvacuje“.

Zdroj: liberec.cz, novinky.cz, ČESKÉSTAVBY.cz, Wikipedia

Kvíz: Nejvyšší televizní a rozhlasové vysílače v ČR. Poznáte ikonické věže?

Foto: Shutterstock
Vysílač na fotografii je nejvyšší stavbou Prahy (216 m) a stojí na rozhraní Žižkova a Vinohrad v Mahlerových sadech. Stavěn začal být v roce 1985 a dokončen byl v roce 1992 Inženýrskými a průmyslovými stavbami Ostrava podle návrhu architekta Václava Aulického a statiků Jiřího Kozáka a Alexe Béma. Stavbě se říká?
Pražský vysílač
Žižkovský vysílač
Miminka
1/13