S prostorem, vymezeným užitnou plochou 49 metrů čtverečních, bylo třeba pracovat střízlivě. (Foto: Alex Shoots Buildings) Zobrazit fotky zobrazit 10 fotek

Sledovat projekty, které architekti nepřipravují pro své klienty, ale sami pro sebe, bývá zpravidla mile škodolibou zábavou. Protože už to není o tom, že mistři své profese čelí cizím nejistotám, nerozhodnosti a protichůdným požadavkům investorů, ale jen sami sobě. A je přinejmenším zajímavé pozorovat, jak se (sami se sebou) nakonec poperou.

Dobře to ilustruje práce, kterou na svém funkcionalistickém bytě o výměře 49 metrů čtverečních odvedl architekt Martin Čeněk. Kdo? Jistě jste už o něm slyšeli. Jeho studio - martin cenek architecture – se totiž nedá považovat za nějakou malou rybu v českém rybníčku. Jeho poslední realizace, například Dům Srbín, Tři domy na skále nebo návrh Domů pod Hvězdou, se nedají považovat za nevýrazná díla, a docela dobře se propsala do širšího povědomí. Takže?

Pro člověka, jež v oboru patří mezi kapacity, je plánování těžké. Vybírá z širokého spektra možností. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Pro člověka, jež v oboru patří mezi kapacity, je plánování těžké. Vybírá z širokého spektra možností. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Očištění povrchů, odhalení původní krásy. A její rozvedení v současnějším motivu. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Očištění povrchů, odhalení původní krásy. A její rozvedení v současnějším motivu. (Foto: Alex Shoots Buildings)
To nejtěžší na celé realizaci? To věcné rozvažování, jaká řešení budou nejlepší. (Foto: Alex Shoots Buildings)
To nejtěžší na celé realizaci? To věcné rozvažování, jaká řešení budou nejlepší. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Subtilní provedení celostěnné knihovny vylehčuje atmosféru obývacího pokoje. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Subtilní provedení celostěnné knihovny vylehčuje atmosféru obývacího pokoje. (Foto: Alex Shoots Buildings)

Jak píše Čeněk: „Vlastní bydlení architekta je projekt s mnoha omezeními. Být sám sobě klientem je v mnohém náročnější, než plnit zadání formulované klientem. Tím spíš, pokud jde o rekonstrukci. Protože nezbývá, než sám přijmout odpovědnost za všechna rozhodnutí a vystavit se těm rizikům, která běžně jako architekti pečlivě diskutujeme s klienty.“ 

Ale jak je i z letmé prohlídky fotogalerie patrné, architekt v této zkoušce obstál. Jen se to krapet natáhlo. Rekonstrukce bytu do finální podoby trvala nekonečných deset let, což je výkon, za který by jej investoři jen asi těžko pochválili. Tady byl ale investorem, klientem, sám architekt. A musel být trpělivý sám se sebou. Otázky, jež si při rekonstrukci kladl, byly především zaměřeny na konflikt mezi zachováním silného ducha místa a naproti tomu míry otisku vlastní identity a invence. Co má zvítězit? Jak najít balanc?

Starý dům, nová řešení

Jím rekonstruovaný byt se nachází v domě z konce 30. let, v docela poctivém ztělesnění stavařského modernismu, tedy klasickém pražském činžáku. Domu s kachlíkovou fasádou a malými byty, který kdysi navrhl architekt Ladislav Šimek a postavil jeho bratr Jaroslav. Ta minulost, domu i bytu, se tu za deset let procesu připomínala často. Provedena tu například byla kompletní stavební „aktualizace“, zahrnující veškeré technické vybavení bytu, konstrukce podlah, povrchů.

Interiér vyplňuje řada „antik“ a repasovaných kousků nábytku s příběhem. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Interiér vyplňuje řada „antik“ a repasovaných kousků nábytku s příběhem. (Foto: Alex Shoots Buildings)

Bylo též navrženo v obývacím pokoji odhalit a nechat očistit železobetonový trámový strop, který byl jinak krytý podbitím a omítaným podhledem, a vytvořit z něj nový, originální výtvarný prvek. Byla také realizována repase původních oken, dveří, veškerého kování, nahrazení původních dubových parket replikou. A pochopitelně se sáhlo ke změnám programových dispozic, rozložení funkcí.

Dispoziční změna spočívá především v novém využití původní kuchyně a v kompletním vybourání původní spíže a koupelny, které byly nahrazeny novým vloženým nábytkovým blokem obsahujícím úložné prostory, skrytou komfortní koupelnu i část kuchyně. Tato nová vrstva využívá tradiční materiály, například kombinace mořených dubových dýh a bílého laku, ale vše sladěné tak, aby uvnitř vznikl naprosto čistý, minimalisticky bělostný prostor.

Odvážné rozhodnutí? V obývacím pokoji odhalit a nechat očistit železobetonový trámový strop. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Odvážné rozhodnutí? V obývacím pokoji odhalit a nechat očistit železobetonový trámový strop. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Nový, na míru navržený vestavný nábytek, určuje nové využití prostor i jejich členění. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Nový, na míru navržený vestavný nábytek, určuje nové využití prostor i jejich členění. (Foto: Alex Shoots Buildings)

Velká péče byla věnována vhodným kombinacím originálních prvků a detailů z 30. let a nových designových kusů nábytku a doplňkům. Celou jednu stěnu bytu tvoří bíle olejovaný dubový obklad skrývající úložné prostory. „Je to pomyslná páteř, která drží celý byt pohromadě,“ vysvětluje Čeněk.

Jejím protipólem pak je vzdušná konstrukce knihovny, vyrobená z velmi subtilních ocelových profilů. Při zařizování bytu se pak sáhlo k předmětům a nábytku s minulostí. Repasovaným kouskům.

Jisté aktualizace se tu dočkalo veškeré vybavení domácnosti. (Foto: Alex Shoots Buildings)
Jisté aktualizace se tu dočkalo veškeré vybavení domácnosti. (Foto: Alex Shoots Buildings)
A v předsíni samozřejmě nechybí ikonické růžové prasátko, roztomilý taburet. (Foto: Alex Shoots Buildings)
A v předsíni samozřejmě nechybí ikonické růžové prasátko, roztomilý taburet. (Foto: Alex Shoots Buildings)

Zvláštní postavení mezi nimi měl malý taburet, růžové prasátko, které je dárkem od přátel. Architekt jej uchopil jako předmět, kterým dodává funkcionalistickému bytu na lidskosti. Stojí v předsíni a každému připomíná, abychom se nebrali vždycky tak vážně. Ať už jako investoři, klienti – tak i jako architekti.

Zdroj: martin cenek architecture

Foto: Alex Shoots Buildings