Profil osvětlení karmelitánské kaple v Montrelu měl umožňovat různé světelné atmosféry. (Foto: Pierre Bélanger) Zobrazit fotky zobrazit 11 fotek

Kvalita osvětlení je zásadní nejen v rezidenční zástavbě, dílnách a kancelářích. Specifické nároky na proměnlivou prosvětlenost prostoru, vytváření různé světelné atmosféry, mohou mít i kaple a kostely. Příklad z montrealského svatostánku ukazuje, jak intenzivní dojem tu může chytře řešená světelná instalace vytvářet.

Montrealská karmelitánská kaple našla svůj domov poněkud stranou od samotného centra města, a to v roce 1875. Její slavnostní a vznosná architektura odráží kořeny karmelitánské tradice, které sahají až do středověku. Kanadští profesionálové z Éclairage Public se tu soustředili na renovaci omítnutých stěn, speciálních obkladových panelů na stropě a rekonstrukci několika neogotických detailů kaple.

Zšeřelý mód osvětlení je vhodný pro modlitby řádových bratří. (Foto: Pierre Bélanger)
Zšeřelý mód osvětlení je vhodný pro modlitby řádových bratří. (Foto: Pierre Bélanger)
Setmělý pak pro meditace a tichá rozjímání. (Foto: Pierre Bélanger)
Setmělý pak pro meditace a tichá rozjímání. (Foto: Pierre Bélanger)
A plošný jas pak svědčí obřadním momentům. (Foto: Pierre Bélanger)
A plošný jas pak svědčí obřadním momentům. (Foto: Pierre Bélanger)
Stavba kaple sice nenarostla, ale chytře řešené světlo povýšilo její objem. (Foto: Pierre Bélanger)
Stavba kaple sice nenarostla, ale chytře řešené světlo povýšilo její objem. (Foto: Pierre Bélanger)

Protože se příslušníci řádu, karmelitáni, tolik času hrouží v tichu a modlitbách, muselo tomu v rámci rekonstrukčních úprav nově odpovídat i osvětlení. Prosvícení relativně malé kaple mělo umožňovat různé světelné režimy. Atmosféry vhodné pro čtení či meditaci. A zároveň se mělo umět přizpůsobit občasným obřadním momentům, kdy bylo třeba světlo ne zacílené, ale jasné a plošné.

Přitom bylo zapotřebí zajistit, aby řádoví bratři mohli tento svůj světelný systém snadno sami ovládat. Světelný design dnes vyjadřuje kvalitu a objem architektury, a to skrze zdůraznění její vertikality. Vytvořením rovnoměrného světelného toku na stropě. Přičemž osvětlené sloupy poskytují záměrný kontrast, který zvýrazňuje ornamentálnost od paty oblouku, a směrem vzhůru se zjemňuje.

Oltář a svatostánek se nacházejí v centru perspektivy.

Osvětlovací prvky nasvítily detaily a dodaly důraz jednotlivým částem. (Foto: Pierre Bélanger)
Osvětlovací prvky nasvítily detaily a dodaly důraz jednotlivým částem. (Foto: Pierre Bélanger)
Podsvícení sloupů umocnilo vertikalitu vnitřní lodi chrámu. (Foto: Pierre Bélanger)
Podsvícení sloupů umocnilo vertikalitu vnitřní lodi chrámu. (Foto: Pierre Bélanger)

Funkční osvětlení vychází z vrcholků sloupů, kde jsou instalovány dva 3000 K LED projektory, s jedním svítidlem na každé straně lodi a chóru. Některé zdroje světla jsou nasměrovány na kazatelnu, ambon a oltář. Ten je osvětlen zkříženými bočními paprsky pro lepší úroveň pracovního osvětlení. Objemové osvětlení také vychází z vrcholků sloupů, kde 3000 K lineární projektory přecházejí přes loď a jednotně zvýrazňují přítomnost stropu a jeho vzorů.

Hluboká ambientní atmosféra je teď patrná všude, zejména u hrobu světice. (Foto: Pierre Bélanger)
Hluboká ambientní atmosféra je teď patrná všude, zejména u hrobu světice. (Foto: Pierre Bélanger)
Lineární projektory, které podsvěcují ozdobné hroty, zdůrazňují „Pannu a Dítě“ na vrcholu oltáře. (Foto: Pierre Bélanger)
Lineární projektory, které podsvěcují ozdobné hroty, zdůrazňují „Pannu a Dítě“ na vrcholu oltáře. (Foto: Pierre Bélanger)

Osvětlení od paty sloupů akcentuje plastické prvky, čímž zdokonaluje vnímání sloupu a jeho vertikality. Okna, falešná okna a vitráže jsou osvětleny 4000 K lineárními projektory, jejichž optika zvýrazňuje rámy a posiluje jejich vizuální soulad s lodí. Na oltáři dva 3000 K lineární projektory jemně nasvěcují stěnu směrem nahoru, čímž nechávají baldachýn vyniknout. Baldachýn je pak vybaven 2700 K lineárními projektory, které podsvěcují ozdobné hroty a zdůrazňují „Pannu a Dítě“ na vrcholu oltáře.

Profil osvětlení karmelitánské kaple v Montrelu měl umožňovat různé světelné atmosféry. (Foto: Pierre Bélanger)
Profil osvětlení karmelitánské kaple v Montrelu měl umožňovat různé světelné atmosféry. (Foto: Pierre Bélanger)
Místo teď odráží zbožnost a ducha s nebývalým jasem, světlo prostupuje celou kapli. (Foto: Pierre Bélanger)
Místo teď odráží zbožnost a ducha s nebývalým jasem, světlo prostupuje celou kapli. (Foto: Pierre Bélanger)

Dva projektory v chóru doplňují svatostánek jemnou září 2700 K, zatímco dva 3000 K lineární projektory střídmě osvětlují příčné lodě obou kaplí. LED pásek s teplotou 4000 K zvýrazňuje ležící podobu svaté Terezie z Lisieux. A nakonec, pod stropem galerie poskytují zapuštěné 3000 K LED diody všeobecné, plošné osvětlení.

Může se zdát, že je to jen fádní vyčíslení projektorů, síly světel a počtů LED žárovek. Ve skutečnosti je to ale malý zázrak techniky, který do Božího domu přináší trochu jiné světlo než to, co si tu lidé nesou v sobě.

Zdroj: Éclairage Public

Foto: Pierre Bélanger