Dobrý den, řeším problém s příjezdovou cestou. Vlastním pozemek č.1, který je vzdálený cca 70 m od silnice III. třídy, k tomuto pozemku vede pozemek č.2, široký 6,2 m, vedený v KN jako orná půda, který take vlastním. Na pozemku č.1 chci stavět RD, a z pozemku č.2, na žádost stavebního úřadu, chci vybudovat zpevněnou příjezdovou cestu, která pak v budoucnu bude sloužít i pro ostátní sousedi (cca 4 domům, vše parcely zatim nejsou prodany). Postači zbudovat pouze sjezd z komunikace (silnice III. třídy ) na svůj pozemek č.2? Zda se bude jednat pouze o sjezd z komunikace na pozemek, či o vybudování účelové veřejnou či neveřejnou komunikaci? Postačí pouze písemný souhlas majitele komunikace (obce) s vybudováním sjezdu?
Děkuji
Odpověď
Podívejte, toto bývají ty nejsložitější věci. A počítejte s „běháním“ po úřadech.
Každý záměr, tedy i příprava parcel pro výstavbu (spolu s komunikací) vyžaduje dnes závazné stanovisko Úřadu územního plánování. To stanovisko říká, ano tento záměr je v souladu s platným územním plánem obce. Toto je zcela zásadní.
Potom komunikace: dnes veliký problém a drahá realizace. Vyhláška 501/2006 Sb. v platném znění říká v § 22, že pozemky veřejných prostranství ……zpřístupňující pozemek rodinného domu musí mít nejmenší šířku 8m, při jednosměrném provozu 605 m. Text jsem trochu pokrátil. Tomu je třeba rozumět následovně – musím vyčlenit přístupový pozemek šířky 8m, do kterého se pak umisťuje komunikace š 6m, kde po krajích jsou pruhy pro chodník, či kabely. Když by mohl být jednosměrný provoz, tak je to tam 6,5 m.
Ještě je důležitý § 20 téže vyhlášky bod 7), kde se hovoří o nejmenší šířce zpevněné komunikace k rodinnému domu (případně skupině rodinných domů).
Nejmenší šíře 2,5 m a maximální délka 50 m. Z tohoto § se dá udělit výjimka, ale výjimka se uděluje výjimečně a delší úzká cesta musí vyhovovat i hasičům, takže se to musí probrat i s nimi. Jenom poplatek za výjimku je 5 000,- Kč.
A nyní ke sjezdu: je to docela obtížné to dát dohromady. Se sjezdem musí souhlasit vlastník komunikace III. třídy (většinou SÚS). Dále k tomu musíte mít projekt od projektanta dopravních staveb, k tomu projektu stanovisko dopravního inženýra (Policie ČR DI). Ten mimo jiné bude požadovat zakreslené výhledové trojúhelníky přímo v projektu sjezdu. A taky může vzniknout otázka, jak řešit dešťové vody ze sjezdu, z příkopu…. Sjezd nakonec musí končit rozhodnutím o sjezdu, většinou jej vydává MěÚ odbor dopravy tzv. trojkové obce (bývalé okresy).
Když se probojujete přes sjezd, musí následovat umístění komunikace obecním stavebním úřadem ….
Takže rada: vyberte si dobrého projektanta v místě obeznámeného, ten ať vám udělá jednoduchý prvotní nákres a ten ukažte úřadu územního plánování a pak pokračujte dál a dál…
Držím palce, protože to budete potřebovat.
Krejčí
Městský úřad Jindřichův Hradec - Odbor výstavby a územního plánování
Každý záměr, tedy i příprava parcel pro výstavbu (spolu s komunikací) vyžaduje dnes závazné stanovisko Úřadu územního plánování. To stanovisko říká, ano tento záměr je v souladu s platným územním plánem obce. Toto je zcela zásadní.
Potom komunikace: dnes veliký problém a drahá realizace. Vyhláška 501/2006 Sb. v platném znění říká v § 22, že pozemky veřejných prostranství ……zpřístupňující pozemek rodinného domu musí mít nejmenší šířku 8m, při jednosměrném provozu 605 m. Text jsem trochu pokrátil. Tomu je třeba rozumět následovně – musím vyčlenit přístupový pozemek šířky 8m, do kterého se pak umisťuje komunikace š 6m, kde po krajích jsou pruhy pro chodník, či kabely. Když by mohl být jednosměrný provoz, tak je to tam 6,5 m.
Ještě je důležitý § 20 téže vyhlášky bod 7), kde se hovoří o nejmenší šířce zpevněné komunikace k rodinnému domu (případně skupině rodinných domů).
Nejmenší šíře 2,5 m a maximální délka 50 m. Z tohoto § se dá udělit výjimka, ale výjimka se uděluje výjimečně a delší úzká cesta musí vyhovovat i hasičům, takže se to musí probrat i s nimi. Jenom poplatek za výjimku je 5 000,- Kč.
A nyní ke sjezdu: je to docela obtížné to dát dohromady. Se sjezdem musí souhlasit vlastník komunikace III. třídy (většinou SÚS). Dále k tomu musíte mít projekt od projektanta dopravních staveb, k tomu projektu stanovisko dopravního inženýra (Policie ČR DI). Ten mimo jiné bude požadovat zakreslené výhledové trojúhelníky přímo v projektu sjezdu. A taky může vzniknout otázka, jak řešit dešťové vody ze sjezdu, z příkopu…. Sjezd nakonec musí končit rozhodnutím o sjezdu, většinou jej vydává MěÚ odbor dopravy tzv. trojkové obce (bývalé okresy).
Když se probojujete přes sjezd, musí následovat umístění komunikace obecním stavebním úřadem ….
Takže rada: vyberte si dobrého projektanta v místě obeznámeného, ten ať vám udělá jednoduchý prvotní nákres a ten ukažte úřadu územního plánování a pak pokračujte dál a dál…
Držím palce, protože to budete potřebovat.
Krejčí