Výstavba mostu Nerlandsøybrua (Zdroj: Metrostav Norge AS) Zobrazit fotky zobrazit 4 fotky

Nový most bude spojovat ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya u západního pobřeží Norska a je těsně před dokončením. Právě probíhá betonáž posledních spojovacích segmentů mostovky o celkové délce 574 metrů. Dosud na ni stavaři Metrostavu Norge spotřebovali 6 000 kubíků betonu. Most je široký 11,5 metru a klene se kvůli lodní dopravě až do výšky 27 metrů.

Při realizaci mostu Nerlandsøybrua bylo třeba řešit složité výzvy výstavby nosné konstrukce (technologie letmé betonáže a tzv. výsuvné skruže), stejně jako drsné severské počasí. Navíc stavaři narazili na zcela nevyhovující podloží a betonovat museli s ohledem na střídání přílivu a odlivu. Nyní byla slavnostně zabetonována poslední část viaduktu, což byl náročný manévr, při kterém bylo nutné beton transportovat potrubím od opěry a do výsuvné skruže. Jde o technologii, která se používá právě pro rychlé výstavby dlouhých mostů.

Výstavba mostu Nerlandsoybrua (Zdroj: Metrostav Norge AS)
Výstavba mostu Nerlandsoybrua (Zdroj: Metrostav Norge AS)

Při stavbě již bylo do mostovky uloženo 6 000 kubíků betonu. Práce přitom výrazně ovlivnilo počasí, kdy především rychlosti větru v této části Norska běžně přesahují 120 km/h a oceánské vlny jsou vysoké přes deset metrů. Nyní mostařům zbývá dokončit oba spojovací segmenty, betonáž říms a mostovka bude hotova. Prvních 25 metrů římsy už odstartovalo pohyb římsových vozíků, které most dotvarují do finální podoby.

Kvůli nedalekému přístavu s permanentním provozem bylo třeba zachovávat průplavní profil 50 x 20 metrů, proto se most bude dmout nad mořskou úžinou až do výšky 27 metrů. Konstrukce dlouhá 574 metrů se skládá z osmi polí. Šest ze sedmi pilířů zakládali stavaři Metrostavu Norge AS přímo do mořského dna převážně na vrtaných pilotách. Projekt přinesl spoustu konstrukčních výzev. Například pro výstavbu základů některých pilířů bylo třeba vybudovat v moři násyp, který umožňoval práce i za přílivu.

Výstavba mostu Nerlandsoybrua (Zdroj: Metrostav Norge AS)
Výstavba mostu Nerlandsoybrua (Zdroj: Metrostav Norge AS)

Stavaři také použili takzvané norné stěny, aby zabránili narušení flory na mořském dně. Při zakládání prvního pilíře využili prefabrikovaný armokoš a bednění, které bylo uloženo na podkladní beton připravený na mořském dně potápěči. Betonové prefabrikáty dalších tří základů (každý vážil 340 tun) byly osazeny pomocí lodního jeřábu a betonáž probíhala přímo v moři za využití pontonu. Důležitý byl také přesun přesuvné skruže z jednoho viaduktu na druhý, opět za pomoci pontonů a lodního jeřábu.

Předpjatý betonový most Nerlandsøybrua je vlastně kombinací elegantního designu a náročného inženýrství. Most již brzy nahradí původní konstrukci z roku 1968, která nevyhovuje aktuálním nárokům na bezpečnost a dopravu. Součástí nové mostovky široké 11,5 metru bude také oddělená trasa pro pěší a cyklisty.

Společnost Metrostav Norge AS spolupracuje na projektu s norským partnerem Bertelsen & Garpestad AS, který buduje navazující silniční úseky. Celková hodnota zakázky přesahuje jednu miliardu korun. Dokončení mostu je plánováno na léto 2025, slavnostní otevření proběhne začátkem podzimu,“ řekl médiím Aleš Gothard, generální ředitel společnosti Metrostav Norge AS.

Výstavba mostu Nerlandsoybrua (Zdroj: Metrostav Norge AS)
Výstavba mostu Nerlandsoybrua (Zdroj: Metrostav Norge AS)

Metrostav Norge AS, norská dcera skupiny Metrostav, si již podmanil Skandinávii svými tunely (dosud vyrazil více jak 57 kilometrů tunelů), nyní se ale začíná prosazovat i v oblasti mostů. Nerlandsøybrua navazuje na nedávno dokončený silniční most přes fjord na Lososí stezce, je tedy už druhým projektem podobného týmu a některé technologie byly stejné. Stavaři se tedy mohli částečně opřít o zkušenosti načerpané při předchozí zakázce.

Zdroj: Metrostav Norge AS