Barva omítky je důležitá podobně jako barva laku automobilu (Zdroj: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 6 fotek

Knihu si prý lidé nevybírají podle obálky. Ale v praxi to platí jen u jim známých autorů. Ve skutečnosti o prodeji rozhoduje chytlavý název a přebal. A s domy v nabídce realitních kanceláří je to podobné. Vnější vzhled obálky domu, barva omítky, je zatraceně důležitá součást řešení toho, jak prodat nebo neprodat.

Poslední dvě léta dost surově zatřásly s cenami materiálu, ale pořád platí, že se s cenou venkovní omítky pohybujete v řádu dvou až tří stovek za metr čtvereční. K čemu je tahle informace dobrá, když chcete prodávat nemovitost? Je to jednoduché. Protože s investicí v řádu desítek tisíc korun dokáže na prodejní hodnotě domu udělat nová „barva“ statisíce. Pokud tedy vyberete tu správnou.

Když si můžete vybírat

Tam, kde existuje nedeformovaný trh s nemovitostmi - což zrovna teď v Česku úplně neplatí a je otázkou, zda někdy od roku 1990 vůbec platilo - si klient může vybírat z pestré nabídky, a jeho výběru odpovídá několik podobných možností. A pak hledá spíš to, co mu padne do oka. Ne jako teď, když ze zoufalství musí brát to, co na něj zbylo. Ale když skutečně má možnost výběru, může ho právě barva domu silně oslovit. Anebo taky odradit, pokud je zvolena špatně.

Barva domu osloví i odradí (Zdroj: Shutterstock)
Barva domu osloví i odradí (Zdroj: Shutterstock)

O tom, že malování v interiéru, které předchází prodeji, hraje významnou roli při stanovení výsledné ceny, se už dnes naštěstí moc nepochybuje. Nátěr v místnostech totiž dodá svěžest pokojům, zapraví drobné nedostatky, překryje pachy. Pořád se ale zapomíná na to, že ze stejných důvodů je důležitý i ten vnější vzhled, exteriér. Vnější omítka.

Tady se totiž utváří ten první dojem, který v klientech – potenciálních kupcích - přetrvá. Špatná barva omítky je něco, co snadno vyřadí nemovitost při běžném listováním nabídkami z užšího výběru. Pro výběr a rozhodnutí je rovněž podstatný záměr klienta. Preferuje buď hotovou věc k nastěhování, anebo věc, kterou si sám s gustem poupraví tak, aby mu seděla co nejvíc. Což v zásadě definuje dva přístupy.

Barevně se předhánějící nemovitosti (Zdroj: Shutterstock)
Barevně se předhánějící nemovitosti (Zdroj: Shutterstock)

Neutrální anebo srdcovka

Buď to, že barva omítky domu musí být dostatečně neutrální - aby si ji kupec mohl případně vylepšit podle sebe – tedy aby si za tu neutrální barvu mohl ve své fantazii dosadit jakoukoliv jinou, která se mu bude líbit. Anebo variantu s takovou barvou, která mu hned padne do oka a bude ji považovat za dokonalou. Zkrátka láska na první pohled.

Není překvapením, že zrovna tahle druhá varianta je ta, kde dochází vhodně zvolenou barvou omítky k nejvýraznějšímu posunu v ceně nemovitosti. A taky k velmi příznivému efektu (příznivému pro prodávajícího), protože do barvy omítky domu zamilovaný kupující pak spíš přehlédne drobné nedostatky uvnitř.

První doporučení při hledání takové barvy omítky, která má zvýšit cenu vaší nemovitosti, zní – vyhněte se příliš jasným barvám. Ne že by se nelíbily. Ale líbí se jen určité úzké skupině lidí, jsou vysoce osobní volbou. Ostatní je tolik nepreferují. Pokud chcete dům prodat relativně bezbolestně a rychle, tak příliš světlé barvy škodí. A jejich krémové provedení též.

Netradiční, umělecky řešená fasáda (Zdroj: Shutterstock)
Netradiční, umělecky řešená fasáda (Zdroj: Shutterstock)

Nejoblíbenější. A nejhorší

Slunečná celo-žlutá barva patří k těm, které se řadí mezi ty nejméně oblíbené. Až odpuzující. Oproti tomu výrazně střízlivější kombinace šedo-zelené jsou hodně populární. To proto, že s takovým barevným vyzněním dům působí dostatečně neutrálně (a přitom barevně), takže vlastně oslovuje nejširší skupinu potenciálních kupců.

Navíc se to dá doplnit o bílé lemování či černé akcenty, které dodají domu „luxusnější“ vyznění. Originalita je hezká věc, ale v příliš unáhleném podání může přistát se silou direktu na bradu. Při výběru se často hodí vycházet z barev, které jsou už v širším okolí (několika ulic, čtvrti) zastoupeny. Nezvítězíte tím, že budete naprosto originální a první, ale že nejlépe ustojíte v mistrovské kombinaci toho, co už v místě nějak přítomné je.

Nevíte si rady? Vždycky to může být bílá. Nic nezkazí, je čistá, klasická. Jen zkrátka moc obyčejná a nenápaditá. O poznání lépe si teď stojí odstíny světlé modři, zelené a světle šedé a stříbrošedé (případně dvoustupňové kombinace těchto barev – výraznější tmavší modrá na lemy a pásy, a k ním podkladová lehká světlá modrá). Právě s nimi se pojí ona až statisícová navýšení prodejní hodnoty domu. Pokud nechcete mít až tak sterilní vyznění domu, geniálně prý působí kombinace tmavší šedé a světle béžové.

Odstíny šedé vytváří dojem luxusu, bílá evokuje čistotu (Zdroj: Shutterstock)
Odstíny šedé vytváří dojem luxusu, bílá evokuje čistotu (Zdroj: Shutterstock)

Jinak platí, že v trendu jsou dnes jednoznačně barvy „chladivé“. Horka mají totiž všichni dost, a dům, pokud má působit pohostinným dojmem, má odrážet i příjemný pocit úlevy od vysokých teplot. Experti ze zahraničních realitních kanceláří pak zmiňují ještě jeden – podstatný – detail. Také souvisí s vnější obálkou domu, vzhledem. A to dveřmi.

Správně zvolená barva venkovních dveří prý dokáže zázraky, protože tady berete za kliku budoucnosti a příležitostí. Kouřově tmavé tóny a uhlová čerň prý prodávají nejlépe. Domu totiž dodávají rozměr určité velkoleposti, zvyšují očekávání. A tím pozitivně posunují cenu vzhůru. 

Za veder vítězí chladivé odstíny (Zdroj: Shutterstock)
Za veder vítězí chladivé odstíny (Zdroj: Shutterstock)

Zdroj: SouthernLiving.com, MovingMountainsDesign.com, Forbes.com, Huffpost.com, BHG.com, RD.com, mediaroom.com