Proporce stavby, její silueta a kontext v okolní krajině se zásahem architektů nezměnil. (Foto: Tomáš Slavík) Zobrazit fotky zobrazit 12 fotek

Nic proti místním, ale Borová Lada zní spíše jako diagnóza, než jako adresa. Vesnice na konci světa a poslední výspa civilizace, dobrá ke strávení dovolené v přírodě. Nikoli však k bydlení. Nu, a právě tyto ne úplně lichotivé představy nyní narušuje projekt architektů ze Studia Plyš.

Z domu, který stál už kus za obcí, u cesty vedoucí hlouběji mezi šumavské lesy a pláně, rozsáhlou rekonstrukcí, přestavbou a rozšířením architekti vykřesali docela nové stavení. Tedy, nové zvenčí a zevnitř, ale přesto při zachování původních proporcí stavby. Dali si při tom hodně záležet, aby stavební aktualizace, modernizace, nevzala domu jeho autentičnost. To, jak zapadal a souzněl s krajinou ve svém okolí.

I když lehké to samozřejmě nebylo. Pokud máte osobní zkušenost s chalupami z podhůří (nejen) Šumavy, dobře víte, že se na jejich letité jádro snadno nabalují a nalepují nejrůznější přístěnky, přístavby a konstrukční přílepky. Které mohou po omezený čas sloužit k užitku a plánům svého majitele, ale po čase se snadno přežívají a tím balastem překrývají vlastní funkčnost objektu.

Není to o odstranění starého a nahrazení novým. Projekt chalupy z Borové Lady je fúzí stylů. (Foto: Tomáš Slavík)
Není to o odstranění starého a nahrazení novým. Projekt chalupy z Borové Lady je fúzí stylů. (Foto: Tomáš Slavík)
Atraktivní forma modernizace, kompletní přestavba, která nahradila hroutící se části novými. (Foto: Tomáš Slavík)
Atraktivní forma modernizace, kompletní přestavba, která nahradila hroutící se části novými. (Foto: Tomáš Slavík)
Otevřenost má své meze. A tak i veřeje okenic mají na rekonstruované chatě svou roli. (Foto: Tomáš Slavík)
Otevřenost má své meze. A tak i veřeje okenic mají na rekonstruované chatě svou roli. (Foto: Tomáš Slavík)
Výplň za veřejemi okenic, v místě bývalé hospodářské části, nepopírá moderní styl. (Foto: Tomáš Slavík)
Výplň za veřejemi okenic, v místě bývalé hospodářské části, nepopírá moderní styl. (Foto: Tomáš Slavík)

To platilo i pro chalupu, k níž byli přizváni architekti Lenka a Petr Vávrovi (spolupracující tu úzce s akademickou architektkou Kateřinou Vávrovou). Ona chalupa, stavba z 19. století, v sobě nesla všechny kvality, které se od objektu z 19. století daly čekat. Ale jejich potenciál mizel pod nánosem dodané nepraktičnosti. Stavba, která měla vstoupit do nového milénia jako funkční objekt, se toho nánosu nejprve musela zbavit.

Bylo nutné očistit ji od řady nevhodných zásahů a úprav, které způsobily následné stavební poruchy. A tam, kde se stavební poruchy projevovaly nejintenzivněji – například v bortící se hospodářské části – dali architekti prostor ke změně. Jinak byl ale jejich přístup k rekonstrukci chalupy založen na pokoře ke stavbě jako celku, ke všem jejím vrstvám ve smyslu její matérie i historie.

Dobře zacílený zásah

Hroutící se hospodářskou část tedy nahradila nová, dnes mnohem smysluplnější výplň. Nové srdce domu, obývací pokoj otevírající se do zahrady, který je zároveň portálem propojený s kuchyní v zachované části domu. A stodola? Převýšená až do krovu, dnes slouží jako prostor pro život i jako místo pro podzimní posezení. Jako místnost napůl cesty mezi vnitřkem a vnějškem, mezi teplem a zimou.

Staré s novým tu vytváří něco neobvyklého. Působivost tomu rozhodně upřít nejde. (Foto: Tomáš Slavík)
Staré s novým tu vytváří něco neobvyklého. Působivost tomu rozhodně upřít nejde. (Foto: Tomáš Slavík)

Dispozičně dnes chalupa – která se proměnila spíše na solidní dům - dovoluje užívání dvougenerační, s propojením obou jednotek a společných částí skrze centrální schodiště. Přitom silueta domu, jeho proporce, zůstaly nezměněny. Provedené změny jsou značné, ale nepůsobí nějak fatálně rušivě v kontextu okolí. Chalupa z Borové Lady je tedy proměněná, jiná, ale přesto zůstává osobitým doplňkem svého prostředí, z něhož roste.

Výhled z obývacího pokoje do zahrady a dvora je působivý. Stejně jako míra pohodlí. (Foto: Tomáš Slavík)
Výhled z obývacího pokoje do zahrady a dvora je působivý. Stejně jako míra pohodlí. (Foto: Tomáš Slavík)
Přivést do tradičně stísněného interiéru chalupy pojem rozměrnosti, světla a kontaktu s okolím. (Foto: Tomáš Slavík)
Přivést do tradičně stísněného interiéru chalupy pojem rozměrnosti, světla a kontaktu s okolím. (Foto: Tomáš Slavík)
Jak říkají architekti, bylo to o hledání a balancování mezi různými stavebními pojetími. (Foto: Tomáš Slavík)
Jak říkají architekti, bylo to o hledání a balancování mezi různými stavebními pojetími. (Foto: Tomáš Slavík)
Klenutí nad okny ještě připomíná „starou“ chalupu. Interiér je ale víc než současný. (Foto: Tomáš Slavík)
Klenutí nad okny ještě připomíná „starou“ chalupu. Interiér je ale víc než současný. (Foto: Tomáš Slavík)

Nová plošná prosklení otevírají interiér dennímu světlu a krajině, velké okenice ho naopak chrání před rozmary šumavského počasí i pohledy kolemjdoucích, když jich není třeba. Kolejnice okenic zůstávají přiznané, stejně jako pohledový beton s texturou odkazující na prkna fasády. Tři mohutné železobetonové sloupy nově nesou krov chalupy. Sloupy byly realizovány společně se základy stodoly, které musely být kvůli nevhodným opravám z 80. a 90. let provedeny nanovo.

Pracovnu doprovází repasované kousky nábytku, připomínající 19. století. (Foto: Tomáš Slavík)
Pracovnu doprovází repasované kousky nábytku, připomínající 19. století. (Foto: Tomáš Slavík)
V podkroví se místo podařilo úspěšně zužitkovat. Z chalupy k dovoleným je prostor k bydlení. (Foto: Tomáš Slavík)
V podkroví se místo podařilo úspěšně zužitkovat. Z chalupy k dovoleným je prostor k bydlení. (Foto: Tomáš Slavík)

Původní krov chalupy se tak podařilo zachránit, jen těžkou betonovou krytinu nahradily falcované šablony a některé prvky krovu byly zesíleny přiznanými ocelovými příložkami. V rámci tohoto zesílení byl vytvořen prostor jak pro nové obytné místnosti, tak pro zateplení střešního pláště. Vestavba, doslova přišroubovaná k objektu, vložená do podkroví a historicky hospodářské části, je řešena jako moderní dřevostavba obložená vláknocementovými deskami z přírodních a recyklovaných materiálů a překližkou s přiznaným montážním materiálem.

Zdroj: Studio Plyš

Foto: Tomáš Slavík